Gå til innhold

Død Raid-kontroller. sette sammen Raid-diskene!?


Anbefalte innlegg

Raid-kontrolleren på hovedkortet er ødelagt og jeg får ikke brukt raid-oppsettet. Dum som man kan bli har jeg ikke backup av dataen som var på diskene.

 

Kan jeg på noen måte pakke filene fra hver disk i en bildefil (.img, .iso, e.l.) og så sette de sammen ved hjelp av et program?

 

Noen med erfaring fra dette? Er det andre løsninger utenom ny Raid-kontroller.

 

hovedkort: Abit IC7-serien

disker: 2x wd raptor 74GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er desverre 99,9% sikker på at du aldri får ut data fra de diskene, selv om du kobler de på en identisk RAID-kontroller.

 

Det er en av bakdelene med RAID. Har du først satt opp to disker med striping, så kan data fra de to diskene bare leses så lenge de er koblet til den samme kontrolleren. Kobler du de til en annen kontroller må du sette opp RAID på nytt, og alle data forsvinner.

Lenke til kommentar
Er desverre 99,9% sikker på at du aldri får ut data fra de diskene, selv om du kobler de på en identisk RAID-kontroller.

 

Det er en av bakdelene med RAID. Har du først satt opp to disker med striping, så kan data fra de to diskene bare leses så lenge de er koblet til den samme kontrolleren. Kobler du de til en annen kontroller må du sette opp RAID på nytt, og alle data forsvinner.

Nei det skriver her er bare tull. Jeg har fler ganger flyttet Raid disker til en annen kontroller. Ikke noe problem. Sørg bare for att du kobler diskene til en eksakt lik kontroller og dette går bra. Altså samme merke og samme bios på kontrolleren.

Mvh

Morten Dahl

Lenke til kommentar

takk for svar, men nå var ikke spørsmålet om jeg kunne sette diskene i en annen kontroller.

Jeg lurte på om jeg kunne ta data fra hver av diskene i en bildefil og så sette de to bildefilene sammen ved hjelp av et program for å få det nøyaktige bildet som er på raidet ?

 

men kjekt å vite at dersom det ikke går så kan jeg få tilbake data ved å sette inn i en annen kontroller :)

Lenke til kommentar

Du har jo 2 raid kontrollere på det hovedkortet. Du kan jo prøve å bytte, så får du krysse fingre, tær og alt annet som kan krysses.

 

Edit: IC7 serien, tenkte IC7-G jeg, er ikke sikker på om alle kortene i IC7 serien har 2 raid kontrollere.

Endret av mar
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ditt, meconium: Nei, det er ikke mulig å flette innholdet fra harddiskene tilbake til et filsystem.

 

Hver produsent av RAID-kontrollere har sin måte å legge informasjonen ut på diskene i RAIDet, og de endrer gjerne på måten for hver ny kontrollermodell de lager også...

 

Det beste håpet ditt er nok å skaffe en identisk kontroller, eventuelt kontakte produsenten av den gamle kontrolleren og høre om de kan hjelpe.

 

PS: Det kan selvfølgelig være at du er utrolig heldig og sitter med en kontroller som noen tilfeldigvis har laget et recovery-program for å gjøre det du spør om, men sannsynligheten for det regner jeg som heller liten. Det finnes ikke noe program som generelt kan gjøre slik.

Lenke til kommentar
Sikker på at det bare er Silicon Image? Jeg var sikker på at både Intel og Broadcom hadde egne chiper, og sikkert andre produsenter også...

Sorry, jeg tok feil ser broadcom lager egne chiper ivertfall.

Men jeg har ikke sett hovedkort med noe annet enn disse Silicon image chipene ivertfall, så det skal gå og bruke et hovedkort med de chipene ivertfall.

Lenke til kommentar

Hva med å flytte diskene fra intel-kontrolleren på kortet over på Sil kontrolleren? Den har også mulighet for raid.

 

eller er dette umulig jfr regelen om at produsentene har forskjellig måte å bygge stripe-raid på?

 

 

SiL kontrolleren finner nemlig begge diskene, men jeg har ikke (turt) å forsøke å sette de opp som raid på den kontrolleren da jeg frykter dette kan ødelegge raidet. Evt måtte det bli at SiL kontrolleren kjenner igjen et striperaid bare ved å lese diskene og foreslår å rekonstruere et raid derfra, men å håpe på en slik brukervennlighet er vel kanskje som å satse på at WoW kommer til å bli gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...