Gå til innhold

Gud. fleip eller fakta?


Anbefalte innlegg

Occam's whatever beviser nada.

Korrekt. Occams Razor er bare et prinsipp, men den viser seg å stemme i stadig flere saker.

 

Occam's Razor motbeviser ikke Gud. Et univers kan ikke oppstå av seg selv.
Hvorfor kan ikke et univers oppstå av seg selv? Mens Gud kan? OR motbeviser/beviser ingenting, den bare sier hvilke teorier man bør holde seg til.

 

Hvis du oppdager en bulk i bilen din, hvilken av disse påstandene blir korrekt:

 

A.) Et menneske har laget bulken.

 

B.) Bulken har oppstått av seg selv.

 

Riktig bruk av Occam's Razor sier at påstand "A" er riktig. Feil bruk sier at påstand "B" er riktig.

Her må du gå litt dypere inn i fakta før du kan konkludere, selv om du har kommet frem til det jeg mener er det rette svaret.

At bulken oppstår av seg selv krever at man finner på nye fysiske krefter som tilfeldigvis virker på ett bestemt punkt på bilen din, men ingen andre steder, eller man må omgjøre anerkjente fysiske lover. At et menneske har laget bulken krever ikke stort mer enn ei dame bak rattet og en girspak som ikke har langt mellom 1 gir og revers :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med resonering er at man kommer frem til feile konklusjoner hvis man ikke kan resonere over alle synsvinkler. Man kan tro på gud så mye man vil, men ville man resonert seg frem til en gud hvis all informasjon var tilgjengelig?

hvilken utilgjengelig innformasjon mener du?

 

Og ja, jeg tror verden ville vært langt bedre hvis folk ikke trodde på gud, da resonerings-grunnlaget deres er tydelig manipulert.

 

De som er manipulert tror at de vet, og de som ikke er manipulert vet at de tror.

Endret av premium
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Guds skaperverk kan vi observere, og det er guddommellig og ikke mennesskeskapt det ser vi med et halvt øye. Det som er lagt til vår tro kan aldri bli viten, dette må vi skille. Derfor kan vi ikke få bevis for Guds eksistens, siden mekanismen skal være og er tro. Likevel er vi så nær bevis vi kan komme. Tenker på helbredelse som jeg og mange har opplevd. Jeg og mange andre har ikke noe valg som har opplevd en "fysisk reparasjon" av en skade, vi tror og vi "vet". Jeg har ofte opplevd at bønn virker i det daglige og det fullstendig umulige har skjedd! Jeg spør meg nesten hver gang om dette er tilfeldig. Men når sannsynligheten er som å vinne hovedpremien i lotto gang på gang er konklusjonen klar. Føler et bare ett ansvar for å si i fra, det er herved gjort. :omg:

Lenke til kommentar

Dokumentasjon på og observasjon av helbredelse viser at det har skjedd. Hvorfor skjedde det når jeg var under forbønn og bar salvet klut (lite tøystykke inn mot huden). Hvorfor går bønnene mine i oppfyllelse når jeg ber til Gud, når sannsynligheten for at det jeg ber om skal skje er uhyre liten. Jeg tenker ofte at det er umulig. Mange andre har samme erfaring. Ett eksempel: Jeg drev en bedrift og manglet en vakt i produksjonen. Jeg visste ikke om noen som var opplært til å ta disse oppgavene i byen. Jeg gikk ned i kjelleren og bad om at Gud måtte løse problemet, jeg var oppgitt. Før jeg var ferdig å be hørte jeg gjennom ventilasjonsanlegget, stemmen til ett menneske som gikk forbi fortauet helt tilfeldig. Jeg kjente igjen stemmen, sprang ut og stoppet vedkommende som var opplært sommervikar, og da gikk vedkommende rett inn og på jobb med en gang!

Lenke til kommentar
Dokumentasjon på og observasjon av helbredelse viser at det har skjedd.

Og hvor er denne dokumentasjonen?

 

Ett eksempel: Jeg drev en bedrift og manglet en vakt i produksjonen. Jeg visste ikke om noen som var opplært til å ta disse oppgavene i byen. Jeg gikk ned i kjelleren og bad om at Gud måtte løse problemet, jeg var oppgitt. Før jeg var ferdig å be hørte jeg gjennom ventilasjonsanlegget, stemmen til ett menneske som gikk forbi fortauet helt tilfeldig. Jeg kjente igjen stemmen, sprang ut og stoppet vedkommende som var opplært sommervikar, og da gikk vedkommende rett inn og på jobb med en gang!

Så det du sier er at hvis jeg aksepterer Jesus og får en sterk tro, så kan jeg be til Gud om hjelp? Og hvis jeg får problemer, så kan det være at han gjør som med deg, at han sender en person for å hjelpe?

Endret av howzer
Lenke til kommentar

Gud er jo det man selv mener det er. It's all the power of the mind.

Og ingenting annet. Se bare på disse folka på Betel og disse massehelbredelsene.

Det er ikke noe annet enn massesuggesjon og at alle i rommet er høy på tro og tror at de blir helbredet.

Det er jo faktisk bevist at tro kan ha fysiske påvirkninger på kroppen.

 

Fakta er jo at menneskets sinn er helt utrolig enkelt å manipulere. Bare av den enkle grunn av vi har ikke noe annet å forholde oss til enn sansene våre ettersom vi er utviklet sammen med dem i millioner av år. Når da jeg ser et eller annet (kan være hallusinasjon), så MÅ jeg jo nesten tro på det ettersom jeg så det. Ikke sant?

 

F.eks opplevde broren min noe rart når han var liten. Han var dødssyk og var helt i ørska. Så så han Jesus ved sengekanten og sa at alt var bra. Er det rart at noen blir Kristen av sånne opplevelser? Ikke det at broren min er Kristen, men uansett så er det noe man opplever og det har en påvirkning på deg som person.

Om f.eks broren min hadde vært fascinert av det okkulte, hadde han sikkert sett et spøkelse og ikke Jesus.

 

Jeg så på Discovery eller hva det var at det faktisk er bevist at om man viser en person masse bilder fra dens barndom og midt i kommer et bilde av en varmeballong, så TROR faktisk personen og HUSKER at han har vært med på en ballongtur når han var liten. Uten å ha gjort det. Men du skal banne på at han tror det selv!

Lenke til kommentar

 

IMHO: Om noen sier at det finnes en Gud, så ja, da må de argumentere for det. Men hvis noen lager en tråd som heter "Gud finnes ikke", ja så har de like mye bevisbyrden for den påstanden. Det holder i så fall ikke å si at hans eksistens ikke er bevist, derfor finnes han ikke. Jeg har lite sans for tråder som gir motparten bevisbyrden: "Bevis at gud eksisterer, ellers gjør han det ikke". Ingen her på forumet er antagelig i stand til å føre bevis for (eller mot) relativitetsteorien, men det betyr ikke at den må avvises, bare at det finnes ting som ligger over oss vanlige dødeliges fatteevne...

 

 

 

Du mener: Det finnes ingenting som er man med sikkerhet kan fastlå er sant?

Lenke til kommentar

Journalen fra sykehuset og at jeg ikke trengte dit mer pga skaden som var i orden. Husker spesialisten så bort og tilbake flere ganger som om han ikke trodde det han så. Kunne valgt ett bedre ord enn "klut", enig. Bare be det er ikke farlig, men trygt og godt å få legge over bekymringer og annet. Jeg har selvsagt ingen interesse av å lyve, det hadde jeg ikke orket å brydd meg med i det hele tatt, faktisk.

Lenke til kommentar

Jeg er alltid kritisk når jeg opplever ett bønnesvar. Jeg vuderer sannsynligheten for ditt og datt (har statistikk fra høyskole). Bønnesvar er trosstyrkende. Om du har svak eller sterk tro betyr lite, det viktigste er å komme i gang og be og oppleve bønnesvar selv, så du kan vurdere og da blir troen sterkere også. Hvordan Gud hjelper varierer både direkte og gjennom andre. Håper dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg ble bedt for av en annen person, ja, men jeg fikk tro på at jeg kunne be selv og at Gud ville høre mine bønner også. Da jeg fikk bønnesvar fortsatte jeg med det, og det gjør jeg fremdeles. Jeg begynte å gå i kristne miljø, der andre hadde gjort sine erfaringer. Vi vet også at dette har vert fremme i massemedia en del. Noe blir møtt med hets, men mange tror innerst inne at det stemmer men ikke vil gi seg hen til det. Jeg synest det blir showet opp for mye, men på den andre siden er det riktig, medmenneskelig sett, å si litt om det.

Lenke til kommentar

Min mor gikk til ham som ba for meg, jeg traff ham ikke personlig, jeg fikk en salvet duk fra ham. Alt gikk for seg enkelt og greit, ingen omstendigheter for å si det sånn. Jeg kunne vel ha levd med den kroniske skaden som jeg hadde hatt i 10 år så jeg var ikke i krise, men den hemmet meg en del og det visste mor om så hun tok dette initiativet. Så det var nok flere som bad for meg.

Lenke til kommentar

Helt konkret var jeg oppgitt og sliten, jeg gikk til underetasjen, lønnkammer om du vil. Der satte jeg meg ned og bad. Etter kort tid kunne jeg såvidt høre en stemme utenfor på fortauet. Det var vedkommende. Ser vi på tilfeldighetene her, måtte vedkommende være i byen og på vei forbi akkurat da. Det viste seg å være helt tilfeldig. Jeg måtte samtidig være ett sted der jeg kunne høre vedkommende som måtte prate slik at jeg disse to sekundene kunne gjenkjenne vedkommende som gikk sammen med noen og småpratet. Altså vi måtte være nært samtidig. Her var ingen vindu. I tillegg måtte jeg rekke å innhente vedkommende før det var for sent, det rakk jeg. Vedkommende hadde også anledning til å gå direkte på jobb. Så jeg tror jeg kan svare ja, på spørsmålet ditt. Har du tengt på å gjøre dine egne erfaringer med Gud? :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...