Gå til innhold

Gud. fleip eller fakta?


Anbefalte innlegg

Men hvis Gud plasserte dere begge der på riktig tidspunkt, betyr det at dere ikke har fri vilje? For enten så må dere ha fri vilje, og det var en ren tilfeldighet, eller så var det Gud som gjorde så dere begge var på riktig sted til riktig tid, og da må dere jo ha blitt styrt av Gud, og kan dermed ikke ha fri vilje.

 

Så hva skjedde egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt konkret var jeg oppgitt og sliten, jeg gikk til underetasjen, lønnkammer om du vil. Der satte jeg meg ned og bad. Etter kort  tid kunne jeg såvidt høre en stemme utenfor på fortauet. Det var vedkommende. Ser vi på tilfeldighetene her, måtte vedkommende være i byen og på vei forbi akkurat da. Det viste seg å være helt tilfeldig. Jeg måtte samtidig være ett sted der jeg kunne høre vedkommende som måtte prate slik at jeg disse to sekundene kunne gjenkjenne vedkommende som gikk sammen med noen og småpratet. Altså vi måtte være nært samtidig. Her var ingen vindu. I tillegg måtte jeg rekke å innhente vedkommende før det var for sent, det rakk jeg. Vedkommende hadde også anledning til å gå direkte på jobb. Så jeg tror jeg kan svare ja, på spørsmålet ditt. Har du tengt på å gjøre dine egne erfaringer med Gud? :nei:

5298937[/snapback]

 

Hva har en festlig tilfeldighet med gud å gjøre? Sånn sett kan du si at _alt_ er altfor tilfeldig, hvorfor skulle akkurat "din" sædcelle bli brukt og ikke noen av de andre millionene? Hvorfor sitter du akkurat der du er akkurat nå og skriver på et forum med akkurat disse personene om akkurat dette? Hvorfor vinner akkurat den og den personen i Lotto og ikke noen andre?

 

Tilfeldigheter er og blir tilfeldigheter selv om det er en festlig historie.

Lenke til kommentar

Browser: Jeg kan med min frie vilje gå både i kjeller eller loft, for å si det sånn. Vedkommende kan også gå i en gate eller på fjellet Gud hindrer ingen fordi han har gitt oss fri vilje, men at han gir oss en mulighet og legger en vei åpen for ett valg til er klart. Jeg venter på svar, og slipper andre til. Interessant at du ville bryte tråden innledningsvis 21.08.2005, og nå har ført en tett dialog med meg.

SBS: Les hele tråden!

Lenke til kommentar
Browser: Jeg kan med min frie vilje gå både i kjeller eller loft, for å si det sånn. Vedkommende kan også gå i en gate eller på fjellet Gud hindrer ingen fordi han har gitt oss fri vilje, men at han gir oss en mulighet og legger en vei åpen for ett valg til er klart.

I de siste innleggene dine her skriver du veldig mye, men du sier veldig lite. Du ignorerer innlegg som viser hvor på bærtur du er, og du klarer ikke å svare enkelt og presist på spørsmål.

 

Det du sier i det jeg siterer over er forøvrig først: Vi har fri vilje.

 

Men så sier du: Gud styrer oss.

 

Dette er selvmotsigende. Vi kan ikke ha fri vilje samtidig som Gud styrer oss.

 

Interessant at du ville bryte tråden innledningsvis 21.08.2005,

Jeg påpekte at det var utallige tråder om emnet allerede. Det betyr ikke at jeg ikke kan komme inn senere og avsløre selvmotsigelsene dine.

 

og nå har ført en tett dialog med meg.

Fordi jeg har avslørt deg og selvmotsigelsene dine. Jeg la opp til at du skulle avsløre deg selv, og det gjorde du. Svært grundig.

 

Konklusjonen er: Enten så har vi ikke fri vilje, eller så grep ikke Gud inn. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Skjønner! Selv satanister bekrefter at Gud finnes. Over til tema: Sikrer vi objektivitet og setter sammen sannsynlighetene i ett regnestykke, faller SBS sin hypotese "tilfeldigheter" på et lavt konfidensnivå, det er hevet over tvil. SBS: Har du en "mørkinspirert" profil? Hvor står du? Ellers opplever jeg at dere vil "kjøre karusell", derfor slipper jeg andre til. :no:

Lenke til kommentar

Var bare ute etter å ta meg du også Howser, hvorfor trenger dere å latterliggjøre meg helt uten grunn, jeg ønsket å gi no positivt, ikke råd det her før en møter slike usakligheter, som selvsagt faller tilbake på seg selv, men likevel. Om dere vil ødelegge for andre har dere muligheten til det hvis det er deres agenda, men det er lett å avsløre. Andre får gjøre seg opp sin mening. Vi skal ikke la slikt få ødelegge tråden, noen andre? :woot:

Lenke til kommentar

Hvis du mener at jeg har latterliggjort deg så har du latterliggjort deg selv. Det er du som legger ut om hvordan Gud sendte en person til deg da du ba om det. Da er det også du som sier at mennesker ikke har fri vilje, eller så innrømmer du at Gud ikke hjalp deg likevel.

 

Og når vi først har stadfestet at du plukker ut tilfeldigheter og prøver å få det til at det var Gud som grep inn, så kan vi se på de andre historiene dine i samme lys. Når du finner på historier og lyver for å overbevise andre om at Gud eksisterer, hvordan skal vi da kunne tro på deg?

 

Videre kan vi se hvordan du skriver forholdsvis lange innlegg der du egentlig ikke sier noe som helst, eller du svarer ikke på det folk spør om.

Lenke til kommentar
Skjønner! Selv satanister bekrefter at Gud finnes. Over til tema: Sikrer vi objektivitet og setter sammen sannsynlighetene i ett regnestykke, faller SBS sin hypotese "tilfeldigheter" på et lavt konfidensnivå, det er hevet over tvil. SBS: Har du en "mørkinspirert" profil? Hvor står du? Ellers opplever jeg at dere vil "kjøre karusell", derfor slipper jeg andre til. :no:

5300610[/snapback]

 

Mørkinspirert profil? Hva i alle dager skal det bety?

 

Jeg er ateist og tror derfor ikke på noen gud eller høyere makter. Det at du ikke er enig med meg (eller howzer) betyr ikke at vi latterliggjør deg, det betyr at vi leiter etter argumenter (som du enda ikke har greid å finne frem).

 

At du går rett i forsvarsposisjon og angriper andre betyr bare at du er usikker på din egen tro og i hvert fall ikke greier å diskutere dette på et saklig nivå.

 

edit:

 

Og vi prøver heller ikke å "ødelegge" for andre, hva nå enn det skal bety. Jeg vil at folk skal få gjøre opp sin egen mening og da hjelper det ikke bare med propaganda fra en side vettu.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Så stopper man å diskutere hverandre. Videre metadiskusjon kan dere ta på pm. Respekter andres meninger og forsøk å holde en fin tone. Dette kan man også huske på om man vil diskutere noe over pm.

 

Ytrer man en mening må man akseptere at noen svarer på den. Er man uenig i svaret, så er det bare til å begrunne hvorfor.

 

Stikkord er åvære saklig og høflig, er ikke nødvendig å skape en dårlig steming. Er snart jul :)

 

Hold dere til topic og til retningslinjene.

 

Edit; Reaksjon på moderering skal som altid gjøres på pm, ikke i denne tråden, da det vil bli regnet som off topic og vil bli fjernet. Tilbakemeldinger, både ris og ros, er altid ønskelig og viktig for at vi morderatorer kan gjøre best mulig jobb.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Ok, vi prøver å holde oss til diskusjonsemnet.

 

Men når de kristne bruker seg selv som "bevis" for at Gud finnes, fordi de mener at Gud f.eks. har sendt noen for å hjelpe dem når de trenger det så er det unektelig litt vanskelig å ikke diskutere personen og hans påståtte opplevelser.

 

Så, finnes Gud? Denne diskusjonen vil aldri ende, og de skeptiske vil fortsatt lure på hvorfor noen kan tro uten bevis, og de troende vil si at de har beviser, og de ser beviser over alt. Beviser på høylys dag, om du vil :)

Lenke til kommentar

Eg er moderat Kristen, og jeg ser det slik:

 

Noen TROR på en gud, det er bra for dem..

 

Noen TROR IKKJE på en gud, det er sikkert bra for dem..

 

Ingen på denne jorden har kunnskap til å si om det finnes en "Gud" eller ikkje. Fordi mange mennesker må ha håndfaste beviser. Det har ingen når det gjelder en "Gud", verken for eller imot..

det handler om tro..

Lenke til kommentar

 

Ingen på denne jorden har kunnskap til å si om det finnes en "Gud" eller ikkje. Fordi mange mennesker må ha håndfaste beviser. Det har ingen når det gjelder en "Gud", verken for eller imot..

det handler om tro..

5304585[/snapback]

 

Enig i dette. Som jeg skrev på side 1 her:

 

Kristendom handler jo om å tro. Om Gud eksisterer hvorfor skal han da gi noe sikkert tegn på dette? Målet er jo ikke at vi skal vite, det er vår tro som skal testes. Den dagen du dør vil du oppdage om troen viser seg å være riktig eller gal.

 

Eksisterer Gud og han er ute etter tro, så har han nok samtidig sørget for at hans eksistens ikke kan bevises. For da ville poenget med tro vært borte.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Eg er moderat Kristen, og jeg ser det slik:

 

Noen TROR på en gud, det er bra for dem..

 

Noen TROR IKKJE på en gud, det er sikkert bra for dem..

 

Ingen på denne jorden har kunnskap til å si om det finnes en "Gud" eller ikkje. Fordi mange mennesker må ha håndfaste beviser. Det har ingen når det gjelder en "Gud", verken for eller imot..

det handler om tro..

5304585[/snapback]

 

Drar i gang en gammel tråd, for det stod at vi heller burde bruke disse istedenfor å starte nye

Ingen kan bevise at det finnes en Gud, men det finnes bevis som peker mot Gud. Og bare la oss slå det fast med en gang: Ikke alt som skjer i denne verden lar seg forklare. Det virker som mange folk her tror på evolusjonen. Snakket akkurat med en fyr som fortalte meg at blodet til innsekter er gjennomsiktig, og at noen av dem puster via ryggen, cellene, istedenfor å ha et åndedrett. Hvordan klarer en å skape så mye mangfold ut av ingenting? Det er mer sannsynlig at en tornado går igjennom en søppelhaug, og når denne tornadoen har gått over søppelhaugen, står det en flunkende ny boing 747, enn at evolusjonen faktisk har skjedd.

 

Så hvorfor eksisterer ikke Gud? Å bare si at han ikke har vist seg anser jeg ikke som et godt nok motbevis.

 

Og hva med overnaturlige ting? Jeg har hørt om folk som har blitt helbredet fra AIDS (godt dokumentert), og folk som har stått opp fra de døde. Skjer sånne ting bare for gøy, eller blir det sånn at når sånne ting skjer, så må det være juks, uansett hvor godt det er dokumentert, for det strider mot det ateistiske synet?

Lenke til kommentar

Hello

 

Om du trur på gud eller ikke er det ikke opp til dere til å si om han eksisterer eller ikke,

det kan være så at det er mere til verden enn vi kan se, spør hvilken som helst hjerne kirurg om han har sett en eneste tanke men han har operert på mennesker.

 

Mange bruker "Gud" "Jesus" som en slags sjold for seg selv noe å se opp til det for dem til å føle enn slags trygg het , og det er fært lite folk som vil tru at når de har jobbet hele livet sitt å slavet for penger ,kommer bare til å dø uten noe som helst fortsettelse

 

Så mange vil ha noe å se frem til , de vil at det de gjør skal ha en konsekvense.

 

 

 

 

 

 

beklager for evnt. skrive feil=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...