Gå til innhold

RDram?


tjommi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RDram passer ikke i det kortet!

 

PS. For å kverulere litt er det vel INGEN prosessorer som kjører en FSB på 400MHz eller høyere. P4-prosessorer kjører på opptil 133MHz QuadDataRate. Athlon-prosessorer kjører på opptil 133MHz (DoubleDataRate) Begge kjører 64-bit FSB, og dermed blir overføringshastigheten hhv. 4267MB/s og 2133MB/s.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 18:35, Simen1 skrev:


P4-prosessorer kjører på opptil 133MHz QuadDataRate. Athlon-prosessorer kjører på opptil 133MHz (DoubleDataRate) Begge kjører 64-bit FSB, og dermed blir overføringshastigheten hhv. 4267MB/s og 2133MB/s.


SDRAM og DDR-SDRAM bruker 64-bits båndbredde.

 

RDRAM har bare hatt 16-bit, men det har nå kommet nyere moduler med 32-bit båndbredde.

 

Så regnestykke må nok gjøres om litt, ellers hadde vel ingen kjøpt noe annet enn RDRAM :smile:

Lenke til kommentar

Det er FSB'en jeg pratet om, ikke minnebussen.

 

Ellers er jeg enig i det du sier om minnebussen. (64 bit for SD og DDR, 16 eller 32 bit for RD. Noen hovedkort med RDram har også støtte for dual RDram altså 2x16 bit.)

 

Nei, nå lyner det og blinker det jævlig utenfor (3-6 sekunder = 1-2km unna) Så jeg tror jeg plugger ut for sikkerhetsskyld...

Lenke til kommentar

For ordens skyld, ALLE hovedkort for 16bit rdram har dual channel, mens med 32bit rdram er det single channel (egentlig dual channel i brikken). Derfor gir de i teorien samme ytelse.

 

ddr266 gir en båndbredde på 2133mb/s

ddr333 gir en båndbredde på 2666mb/s

ddr400 gir en båndbredde på 3200mb/s

pc800 rdram gir en båndbredde på 3200mb/s

pc1066 rdram gir en båndbredde på 4200mb/s

 

Athlon sin 133MHz *2 buss gir 2133mb/s

P4(400) sin 100MHz *4 buss gir 3200mb/s

P4(533) sin 133MHz *4 buss gir 4200mb/s

 

 

Der kan du se hvorfor rdram har en stor fordel på P4. Tallene er selvsagt teoretiske. Latency er ikke medregnet, derfor kan ddr333 på noen områder faktisk ligge jevnt med pc800.

Lenke til kommentar

Jeg er ny og litt forvirret nå...

 

Hvis pentium kan overføre mere mb/s enn amd, hvorfor er amd XP 1,53 ghz like kjapp som en P4 1,8 ghz :S

 

Og hvis man hadde hatt en P4 NorthWood 2,2 ghz, med 512mb rd 1066mhz ram, hadde Amd xp 2200+ med 512 ddr PC3200 vært like kjapp da?

 

Kanskje litt dumme spørs. men jeg er _veldig_ forvirret nuh.. :smile:

Lenke til kommentar

smula: arkitekturen på prosessorene er helt forskjellig, så de vil aldri yte likt per mhz. Når det gjelder minnebåndbredden så vil P4 ha en fordel i de programmene som drar nytte av høy systembuss og minnehastighet. P4 vil også ha fordel i de programmene som bruker små datastørrelser som passer inn i den større cachen. Når det gjelder SSE2 vil også P4 ha en fordel når programmene er kompilert for å støtte det. På samme måte vil AMD ha en fordel med 3dnow! støtte, veldig små datastørrelser (rask og mer l1 cache), og på (mest eldre) programmer som i stor grad baserer seg på fpu kraft.

 

Nå snakker jeg utifra at modellnavnet på AMD og frekvensen på P4 stemmer sånn ca. overens. Ellers vil de kunne ta igjen for hverandre med høyere klokkehastighet. Håper du skjønte hva jeg mente...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-11 11:57, smula skrev:

Så det er ingen fasit på hva som er best/kjappest?


Jeg spørr fordi jeg skal kjøpe nytt hovedkort, ram og cdu og har ikke peil på hva jeg skal velge


:S



 

Amd vs Intel = midtøst konflikt = -+oo = for mye fritids problem osv...

 

du kan trøste deg med at lysets hastighet er konstant og ingenting kan være kjappere enn det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...