Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke bredbånd til å funke med Win98


Anbefalte innlegg

Har en nabo som har en gammel PC med Pentium 2. Han har IKKE råd til å kjøpe ny, men vil ha internett slik at han får kontakt med familien i hjemlandet uten å måtte betale i dyre dommer med telefonregning.

 

Han har Windows 98 på denne maskinen, og jeg har satt inn ett Jensen nettverkskort i PCI versjon.

 

I System så ser jeg nettverks kortet, men jeg finner ingen måte å lage en internett tilkopling slik at jeg kommer meg på nettet. Det eneste den finner i tilkoplings guiden er de gamle modemene.

 

Hvordan skal jeg kunne få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor.

 

Han hadde en annen PC med Win2000 (fortsatt penium 2) men her var så mange programmer slettet, inkludert Internet Explorer. Og CD rommen funket ikke slik at jeg ikke fikk lagt inn på nytt. Denne startet rett på nettet (via Windows utforskeren) på min NextGentel linje.

 

EDIT: glemte å legge til at jeg ikke fikk den på nettet med denne andre maskinen med telenor heller.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Du går inn i nettleseren. Velger verktøy, alternativer for internett, tilkoblinger. Fjern alle avhakinger og modem. Gå inn på LAN og fjern alle haker der også.

 

Sjekk at TCP/IP (kontrollpanel, system, osv) er installert og satt til å motta DHCP (auto ip).

 

Da bør det funke...

 

EDIT typo

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar

En liten quote fra Øystein Sunde:)

 

Jeg sitter her med bredbånd, men jeg kommer ikke på nettet...for windows'en min er for gammal, og driver'n æ'kke den rette. Jeg har ringt til supporten, men de driver meg fra vettet.....de sier jeg trenger ny driver, og den må jeg hente på nettet, men jeg kommer ikke på nettet for fa**n, jeg kommer ikke på nettet............:)

Lenke til kommentar
Reklamerer ikke Telenor med at de får deg på nett for 150.- kr ?

gjelder kun windows 98 SE og oppover..

 

Vel og merke veldig enkelt å få 98 på nett så lenge man har en router.

 

Om jeg er hos kunder som kjøper eget modem av annen type, slik at det ikke er router så kjøper de en router av meg når jeg er der...

 

Og vips så er de på nett, så løsningen er altså en router :)

Lenke til kommentar
har ikke peiling.

 

Men han skal ringe dem og få dem til å sende en CD.

Om du ikke orker å vente på cd kan du konfigurere modemet manuelt ved å gå inn på http://10.0.0.138 og gå på Advanced og Easy setup. Der blir du bedt om å skrive inn brukernavn og passord som han har fått tilsendt i posten. Pass på at du velger Routed PPPoE - DHCP - NAPT.

Må jeg ikke på nettet for å komme til den linken? Og det får jeg ikke til så lenge problemet er slik Øystein Sunde sang

Lenke til kommentar
har ikke peiling.

 

Men han skal ringe dem og få dem til å sende en CD.

Om du ikke orker å vente på cd kan du konfigurere modemet manuelt ved å gå inn på http://10.0.0.138 og gå på Advanced og Easy setup. Der blir du bedt om å skrive inn brukernavn og passord som han har fått tilsendt i posten. Pass på at du velger Routed PPPoE - DHCP - NAPT.

Må jeg ikke på nettet for å komme til den linken? Og det får jeg ikke til så lenge problemet er slik Øystein Sunde sang

Nei, for å nå den linken holder det med at du har fått utdelt ip og har kontakt med routeren.

Lenke til kommentar
har ikke peiling.

 

Men han skal ringe dem og få dem til å sende en CD.

Om du ikke orker å vente på cd kan du konfigurere modemet manuelt ved å gå inn på http://10.0.0.138 og gå på Advanced og Easy setup. Der blir du bedt om å skrive inn brukernavn og passord som han har fått tilsendt i posten. Pass på at du velger Routed PPPoE - DHCP - NAPT.

Da fikk jeg det endelig til å funke.

 

Hadde Telenor på tråden, og fikk den IP addressen som nevntes her, man han sa ikke HTTP://, og da funka det ikke. Så jeg skrev det inn selv og da kom det (Mens jeg satt på vent hos Telenor)

 

Men det jeg fikk det ikke til med den infoen jeg fikk her. Jeg fulgte brukerveildningen på modemet, men det hjalp heller ikke.

 

Det som trengtes (etter det som var nevnt her) var å legge inn mail adressen, og passord. Og ikke legge inn brukernavn på neste skjerm. Da funka det.

 

Ellers takk for hjelpen, naboen ble veldig glad i hvertfall :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...