Gå til innhold

AMD64 stoppet @ 2,2Ghz. Men jeg vil MER! Volt+?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du må prøv deg ram brud jo klare 2.4/2,5 med okey luft har sett folk opp 2.8 med luft/wann

HVa mener du med det? Volten på RAM? Kan vel stille den til 2.5v, 2.6v, 2.7v i BIOS. Skal ta en BIOS update for å få låst opp noen muligheter, blant annet RAM volt på 2.8v.

 

Men der jeg kan stille multipler kan jeg velge mellom 800Mhz -> 2000Mhz med 100Mhz hopp, hva vil det si? Multipler er da 4x, 5x, 6x osv? :shrug:

Lenke til kommentar

Har bestilt litt kjøling:

XP-120

PAPST 120mm 32dB

Spire Chipsetkjøler 5500RPM (den skal iallefall tilkobles viftestyringa)

og litt Arctic Silver 5 kjølepasta. (eller varmeledende da, om dere vil...)

 

- Så varmen skulle ikke bli noe problem med det første.

 

Ellers så skal jeg oppdatere BIOS for å kunne stille VCore og Multipler i BIOS, men der lurer jeg på tre ting:

 

1. Når jeg skal flashe så kan jeg "Clear CMOS checksum to load default BIOS setting", er det noe vits?

 

2. Når jeg kan stille multipler kan jeg velge mellom 800Mhz, 900Mhz, 1000Mhz osv opp til 2000Mhz. Multipler er da 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 osv, så hva gjør disse "MHz" instillinge her?

 

3. Noen som vet hvilken BIOS som er mest klokkevnnlig til et ASUS K8N-E DELUXE?

 

EDIT:

Har løst spm 1 og 2.

1: Ja jeg måtte det, hvis jeg ikke gjborde det ble CMOS default settings uansetty loadet.

2: Etter BIOS update er dette forandret til 4x 4.5x 5x 5.5x osv.

 

Noen som vet hvilken BIOS som er mest klokkevennlig da? :wee:

 

EDIT2:

 

Kan man klokke så langt man vil, så lenge CPU / Chipset ikke blir for varm og systemet ikke blir ustabilt?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Ypperlig. :) Loadtemp på 40C og akkurat nå ligger den på 29C.

 

Prøvde å øke FSB til 233 og RAM på 1:2 noe som virket bra. Skal prøve på 1:1 RAM med FSB 233 etterpå. Prøvde også med 245FSB og ram 1:2, men da tok Crashfree BIOS'n over og resetta hele BIOS'n. Prøvde for moroskyld å sette FSB til 266Mhz men da tok det jo helt av, måtte ta ut batteriet i BIOS og greier og greier. :grin:

 

Så jo en dude som fikk min CPU til over 2700Mhz med default Vcore på 2,550v. Skjønner ikke hvordan han presterte det, måtte jo ha FSB på 270Mhz da. :dontgetit:

 

Noen tips til hvordan jeg kan få økt min litt da? :p Når syns dere jeg bør stoppe på Vcore? 1,750 er maks, 1,550 er standard. Bare å dra på så lenge CPU ikke blir for varm tenker jeg. Rett tanke eller? :shrug:

Lenke til kommentar

Hmm, på 233Mhz klikka det helt for pc'en,etter 2min i Prime95 reboota den og skjermen ble full av hvite og rosa blokker. Skrudde den av i 10min og skrudde den på igjen, klokket ned og siden det har jeg enda ikke klokket noe mer. Har prøvd på 222Mhz som funket stabilt i Prime95 før, men nå ser det ikke ut til at prime95 vil funke der heller... :huh: Testene vil ikke kjøre, men jeg får ikke noen errors eller warning messages.

 

Kan jeg ha skadet noe på Hk eller? Er de rosa blokkene farlige? Merkelig at det funket før men ikke nå.

 

En annen merkelig ting er at når jeg setter opp Vcore i BIOS så stuger den jo i Asus Probe, everst osv, men i CPU-Z så viser den lavere volt.

(BIOS 1,55v = CPUZ 1,55v = Everest 1,55v // BIOS 1,575v = CPUZ 1,475v = Everest 1,575v // BIOS 1,6v = CPUZ 1,575v = Everest 1,6v)

:huh:

 

Viktigste er vel om det kan være skadelig for meg å kjøre 222Mhz FSB når det funka fint i Prime95 før men ikke nå. . . ?

Lenke til kommentar
Næmmen, fant en finfin ny funksjon i nye BIOS'n. "HT Ratio". Hørt at på s754 bør FSB * HT < 800Mhz ?

Så om jeg øker FSB til f.eks 230Mhz bør HT Ratio skures ned til 3?

 

En kompis skal hjelpe meg med å sette inn kjølerene i morra. :)

Stemmer meget bra dette.

 

Jeg ville tro at det er rammen din som tar kvelden. Prøv å kjør rammen på 166Mhz. (husker ikke hvilket forhold det blir)

Lenke til kommentar

:hmm:

 

Prøvde med:

FSB: 220Mhz

CPU Multipler: 10x

VCore 1,575

HT: 4x

Memclock: 333Mhz (166Mhz)

 

Dette funket ikke i Prime95, testene ville ikke kjøre.

 

-------

 

Prøvde med:

FSB: 220Mhz

CPU Multipler: 9x

VCore 1,6 (Ja, vet at jeg ikke trenger så høy VCore med lav Multipler...) (?)

HT: 4x

Memclock: 333Mhz (166Mhz)

 

Dette funket i Prime95...

 

Etter at jeg flashet BIOS har jeg ikke kunnet klokke noe nesten, kan det ha seg slik at min nåværende BIOS versjon ødelegger? Vet at noen BIOS'er er mer klokkevennlige enn andre, men det får da være måte på?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Hmm, fikk endelig testenn i Prime95 til å kjøre ordentlig igjen...

 

FSB: 220Mhz

CPU Multipler: 10x

VCore 1,550 (default)

HT: 4x

Memclock: 333Mhz (166Mhz)

 

Virker som om det ikke vil kjøre når jeg øker VCore.

Er CPU-Z veldig buggy, egentlig? Skrudde opp VCore til 1,625 og CPU-Z viste 1,550v, mens det i Everest viste 1,6-1,616v. Eller er det noe alvorlig galt med HK'et mitt?

Lenke til kommentar

Kjører nå:

 

FSB: 230Mhz

CPU Multipler: 10x

VCore: 1,625

HT: 3x

RAM: 333Mhz @ noe høyere timings enn standard

 

Funket fint med 10 min i Prime95 og nesten en time BF2 i strekk.

 

Så noen artifacts fra et helikopter, kan dette ha med CPU klokking å gjøre? Er mest vant til det når det kommer til skjermkort...

 

EDIT: Kjørte Prime95 en stund nå, virker som om den stoppet på ett visst sted i testen. CPU usage var tilnermet 0% etter den startet på den testen der, sjekk screenie...

Noen som skjønner hvorfor?

 

// Det er jo ikke noen knapp for å legge ved et vedlegg her jo! Er det ikke det når man ikke hadde med et vedlegg i utgangspunktet? :confused:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Hmm, artifactsene stoppet da jeg senket CPU Multipler'n, det er altså CPU'n som var for høy. Regner med jeg har funnet min CPU's grense:

 

FSB - VCore

200 - 1,55

220 - 1,55

228 - 1,6

230 - ? Virker ikke

(Alle med CPUM 10x)

 

Ved 230+ får jeg artifacts i BF2, har hatt den helt oppe på 1,65 volt men det hjalp ikke.

 

Satt ned CPU Multi til 9,5x og da kunne jeg spille uten artifacts på 232FSB. Økte videre helt opp til 236, men der sa skjermkortet stopp!

Har jo låst AGP til 66, men det ser ikke ut til å hjelpe, vet ikke hva som skjedde, men ved 236MHz så gikk Aquamark score i dass. CPU score var grei, men skjermkortet scorte plutselig bare 5000... :huh: Virker som om FSB'n påvirker skjermkortet da? Det skal den jo ikke...

 

Trenger noen tips / forklaringer på hva som har skjedd her. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Noe program jeg kan sjekke AGP Clock hastigheten med da? CLockgen funker jo ikke på mitt ASUS Hk fordi jeg må stille på en BIOS instilling for å få det til å funke, men den esktisterer ikke i den oppdaterte BIOS'en... :wallbash:

 

Kjører:

FSB: 220

RAM: 1:1 med standrard timings og 2.5v

CPUM 10x

vCore: 1,575

HT: 3x

 

Funker helt fint, om man ser bortifra at klokken ikke er så høy.

 

Men noen som kan hjelpe meg litt med AGP Locken? Hvordan få den til å funke / hvordan sjekke om den er problemet?

 

EDIT: Fant noe ASUS System Utility elns nå. Nå som FSB er 220 er AGP MHz 78. :dongetit:

 

Hva kan jeg gjøre med det da? :cry:

Finnes en nyere BIOS... Kan det hjelpe med en update?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
AGP mhz 78 ? :ohmy: den skal være på 66! Den skal kunne låses i BIOS på alle hovedkort.

Vet.

 

Har fikset det da, måtte stille opp låsen fra 66MHz til 67MHz så funka det. Vet ikke hvorfor, men det virekr som om den ikke ville låse før jeg forandret låsen. :shrug:

 

Uansett er det så liten forskjell på 66 og 67 at det ikke kan være noe problem. HAr jo spilt en stund på godt over 70 så... :p

 

Ellers så lurer jeg på en ting: Når jeg kjører torture test eller pc'en er under generelt load så er det en tydelig elektronisk lyd fra pc'en. Den er ikke konstant, men kommer og går, har litt forskjellige frekvenser, og noen ganger høres det ut som om lyden "bobler". Idle eller når CPU bruk er lav er det stille. Lurer bare på hva det kan være / om det kan være farlig.

 

Ellers så kjører jeg nå 235FSB med 10x multi og 1.625 vCore. Virker som om AGP bussen blokk CPU'n og. :wee: Har også vært noe problem med Prime95. Vet ikke om det er bug, men det virker jo litt rart, sjekk screenie. Vanligvis kjører den 3 tester før den er finished, men den har både kjørt 2 og 3 og sagt den var ferdig med testen.

 

En siste ting: Hvilken test er mest "riktig" å kjøre i Prime95 for å sjekke pc'en mens man klokker? (Blend test, In place lagre FTT's, Small FTT's) Pleier å kjøre i 10-15min før jeg klokker videre. Noen ganger vil ikke testene kjøre og da øker jeg vCore elns...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...