Gå til innhold

Test av Dell Inspirion 2200


Jaffe

Anbefalte innlegg

Test av Dell Inspirion 2200

 

Dell har en rekke modeller på markedet, og denne gangen tester jeg Inspirion 2200 som er den billigste maskinen de har. Men hva får man egentlig for pengene?

 

Spesifikasjoner

Dell's maskiner konfigureres som kjent etter brukerens ønsker, men testmaskinen har følgende:

 

  • Intel Celeron M 360 1.4Ghz prosessor
  • Intel 910GML brikkesett
  • 512MB SO-DIMM DDR-333 RAM
  • Intel GMA 900 integrert grafikk med opp til 128MB delt minne
  • 60GB harddisk
  • 15-tommers XGA-skjerm (1024*768)
  • Sigmatel AC97 lydkort

 

Dette oppsettet kom på 5795,- med printer og minnenøkkel med på kjøpet. Inkl. frakt.

 

Maskinen hadde en rekke programmer installert på maskinen, inkl. en 90-dagers prøveversjon av Norton Internet Security, men bare Microsoft Works hadde medfølgende CD.

 

Når det gjelder designet, er ikke Inspirion 2200 akkurat en designperle. Ikke misforstå, for den er heller ikke stygg.

 

PCen er svart, og har enkle linjer som preger dens ytre. Her finner vi også Dell-logoen i sølvfarge.

 

Åpner man maskinen, finner man de samme linjene som oppå maskinen. Vi finner også fire signallys; henholdsvis Batteri, Caps-lock, Num-lock og Scroll-lock. Like ved siden, finner vi Power-knappen i sølvfarge. Det er også to lys til, som er Power og Harddisk-lys.

Tastaturet er svart, og bokstavene er hvite, mens alle FN-valgene og FN-knappen er blå.

 

Høyttalerene i front på maskinen, i lag med et lokk for harddisken.

 

På venstre side har man lyd inn- og utganger, og et PCMCIA-spor.

 

På høyre side, finner vi den optiske enheten (DVD/CD-RW), og batteriet.

 

Bak på maskinen finner vi tre USB-porter, nettverk- og modemporter, skjermutgang og strøminngang.

 

Generellt har maskinen en veldig god kvalitet, og knirker ikke slik jeg faktisk har opplevd med andre.

 

I bruk

I bruk, er maskinen som regel grei.

 

Maskinen har kanskje et litt lite tastatur, som i noen tilfeller kan kreve litt tilvending. Men er man vant til det, er det et veldig behagelig tastatur.

 

Touchpad-musen derimot, kunne vært bedre. Selve musen er faktisk veldig god, men museknappene både bråker, og er faktisk av og til vonde å treffe! Dette er veldig irreterende til tider...

 

Skjermen er 15 tommer, og er av typen XGA som er 1024*768 punkter. Dette er en litt liten oppløsning for en såpass stor skjerm, men i denne prisklassen skal man heller ikke forvente en toppskjerm. Kontrasten og lysstyrken på skjermen syns jeg var overraskende bra, og skjermen var både tydelig og god å se på.

 

Høyttalerene er ikke spesiellt gode, noe de sjelden er på bærbare PC'er. De skurrer ikke, men har en generellt dårlig lyd, så maskinen anbefales ikke til folk som er avhengig av god lydkvalitet. Lydkortet derimot, leverer en overraskende bra og skarp lyd med god bass i!

 

Støy er ikke noe problem på denne maskinen. De få gangene vifta går, er det en veldig lav lyd som fint går an å leve med.

 

Ytelse

Siden Inspirion 2200 er en billigmaskin, byr den ikke akkurat på den store ytelsen. Noe som er litt merkelig, er at Dell faktisk lyver på siden deres, og sier at Inspirion 2200 har Intel Extreme Graphics med 64MB delt grafikkminne, og da altså i855 eller i852 brikkesett. Dette er ikke tilfellet, og maskinen har faktisk i910GML brikkesett med Intel Media Accelerator 900 (GMA 900) som har 128MB delt grafikkminne. Dette beviser jo også 3dmark 2001 -scoren (Extreme Graphics ville fått ca. 2500 med en rask P4).

 

Div. benchmarks (flere kommer):

 

3dmark 2001: 3240

3dmark 03: 765

 

Jeg har også testet div. spill som FarCry, Serious Sam, Need for Speed: Hot Pursuit 2 og Half-Life.

 

FarCry gikk greit inne, men i uteområder hakker det til tider så mye at det er helt uspillbart. Seriuous Sam derimot, gikk mye bedre, med alt på fullt. Til og med i vindu. Need for Speed gikk greit på medium instillinger. Half-Life gikk, ikke helt uventet, helt fint. Alle ble kjørt i 1024*768 oppløsning.

 

Dell Inspirion 2200 er ikke noen spillmaskin, men de fleste, litt eldre spill går faktisk fint!

 

Konklusjon

Er du ute etter en billig, men allikevel grei bærbar PC til kontoret eller bare som surfe-PC, er Dell Inspirion 2200 absolutt verdt å se på. Dell Latitude 110L er også verdt å se på, siden denne er skremmende lik!

 

+

+ Støysvak

+ Pris generellt

+ God skjerm

 

-

- Dårlige museknapper

- Litt lite tastatur

 

-Johan

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin test, vurderer å anbefale en slik til søstra mi som skal til å kjøpe seg bærbar nå. Hvordan er batterilevetiden?

Desverre var jeg så dum at jeg kjøpte NiMh-batteri, istedet for Li-Ion selv om de kostet det samme. Med NiMh-batteriet mitt, holder ikke maskinen i mer enn knappe to timer! Med et Li-Ion-batteri, sier Dell at maskinen skal holde ut i ca. 3,5 timer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Genial test, kjøpte meg denne for noen dager siden og skjermkortet drar faktisk fler spill enn jeg hadde trodd. Ram brikkene fra dell tror jeg ikke er allverden, men maskina er griserask iforhånd til prisen. Oppgraderte CPU til PM 1.6Ghz 2mb L2, og den tar ihvertfall knekken pa den overklokka athlon 2000+ en min :p

Ellers så varer batteriet i over 5 timer og jeg spiller max payne 2 og bf1942/dc på den...super laptop :thumbup:

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...