Gå til innhold

Har noen prøvd aktiv luftkjøling?


Cilleron

Anbefalte innlegg

Har noen forsøkt seg på aktiv luftkjøling av pc, ved å kjøle luften man dytter inn i pc'n(Air-condition)? :ermm:

 

Jeg tenkte på å knabbe et helt anlegg fra bil. :idea: Har et anlegg for hånden som yter rundt 3-4 000 Watt :devil:

 

Da vil jeg få bedre kjøling enn originalt, og ved å kjøle luft vil man også fjerne fuktigheten i lufta, alle komponentene vil være varmere enn lufta, så kondens er uansett ikkeno problem... :cool:

 

Dette vil jo ikke gi samme utnyttelse av den tilførte energien som andre, mer vanlige løsninger, men vil kjøle ALLE komponentene i systemet mitt...

 

 

EDIT: Jeg er ikke interessert i løsninger som "Sett pc'n inni kjøleskap/fryser!", for dette virker ikke uansett! Definisjoner på hva som er aktiv/passiv kjøling er jeg heller ikke int. i

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det ikke dannes kondens, så ser jeg ikke noen problemer med det, utenom høyt lydnivå (?)

 

radiatoren på den varme siden av kjøleanlegget blir satt i et annet rom og viften(e) i kabinettet blir av den stille typen

 

Btw: En vifte er vel aktiv luftkjøling, så "alle" har vel prøvd det

 

hmm, vet ikke hva det heter egentlig, men prinsippet var å kjøle lufta som skal inn i pc'n...

Lenke til kommentar

Å montere kjøleradiatoren i luftveien til innlufta i kabinettet ville vel fungere kjølende på alle komponentene inni kassa.

 

Skal du ha kompressoren i et annet rom også?

Skal du bruke kompressoren fra et AC anlegg fra bil så må du jo ha en motor til å drive den også så da har du lyden av reimdrifta med på kjøpet om du ikke kobler motoraksling og kompressoraksling direkte sammen.

Lenke til kommentar

du vet vel forskjell på aktiv og passiv gutt? (sedsberg) aktiv er når ting blir gjort for å få luft til å bevege seg, og passiv så utnytter du luften rundt. kanske litt dårlig forklart, men du skjønne hva jeg mener.

 

Kot sang ( som sagt før)

kjøleribbe= passiv

vifte, vannkjøling ol= aktiv

aktiv fordi ting er i bevegelse for å forflytte lutf

Endret av vegis
Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt å ha lest at det har noe med hvordan varmen blir flytta, men klarer bare ikke finne det igjen.

 

Eneste jeg finner i farta.

 

Using Peltier coolers or thermoelectric elements to cool something down is called "active" cooling, while using a heatsink and fan is "passive" cooling.

 

http://www.firingsquad.com/guides/cooling/page9.asp (Under Quick fact litt nede til høyre)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

En viktig ting når du skal plassere kjølkeelementet er å montere det slik at kondensvann ikke havner inni PCen.

Det er ikke så mye undertemoeratur som skal til før det kondenserer, har sett det på vannkjølt aircondition montert på et kontor.

 

EDIT: Ser at det anlegget skal levere 3-4000 watt kjøleefekt.

Du er kar over at du minst må ha en motor på 2,5KW for å drive kompressoren med dertil egnet startutrustning?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
EDIT: Ser at det anlegget skal levere 3-4000 watt kjøleefekt.

Du er kar over at du minst må ha en motor på 2,5KW for å drive kompressoren med dertil egnet startutrustning?

det var noen som sa til meg at det var mulig å hente ut mindre effekt av anlegget enn det som var max, men hvis ikke er det bare å hente kompressor fra en annen bil.

Lenke til kommentar

Regelen er, at så lenge temperaturen er over 0 grader, så er det passiv kjøling. Kommer den under 0, så er det aktiv kjøling. Derfor er faktisk også vannkjøling passiv kjøling. Dette er vel igrunn en liten modifikasjon av sannheten, ville jeg tro.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...