Gå til innhold

Laser/radar-varslere...noen her som bruker det?


Glenn635

Anbefalte innlegg

Har en "Cobra" laser/radarvarsler (ESD-6750 Q) som jeg har lånt og brukt en stund nå. Aldri fått sjekket om den funker, da jeg personlig aldri har kommet inn i en kontroll med den. Men personen jeg låner den av hevder at den funker har varslet om laserkontroll da det har vært dette.

Dette er en kombinert laser/radarvarsler, slik som de fleste som selges i Norge også er.

 

Kan noen med erfaringer med laser/radarvarslere fortelle om dette?

Funker de?

Hvilken bruker du?

Hvor god tid har du til å bremse?

Har den reddet deg fra bøter?

Hva med den nye typen "Super-radaren" som Politiet prøver ut om dagen, vil de varsle disse også?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=239273

 

Ønsker innlegg/svar fra vanlige folk som har brukt eller bruker laser/radarvarslere selv, ikke fra forstå-seg-påere som vet det politiet har svart på intervjuer i avisene....(at de ikke funker, at du ikke rekker å bremse osv...)

 

Fortell om din erfaring med laser/radarvarslere!

 

Jada, jeg VET de er forbudt å bruke. Likevel er jo bøtenivået i Norge med på å legitimere bruken, synes nå jeg.

 

I tillegg skjer det jo at politiet har fartskontroller på veistrekninger som ikke er ulykkesbelastet men har lav fartsgrense, KUN for å dra inn penger fordi nesten ingen kjører så sakte.

Da blir det litt galt mener jeg.

Fartskontroller som i artikklene under er ABSOLUTT også med på å legitimere bruk av laser/radarvarslere.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284898

 

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article209720.ece

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontroller i 50- er sikkerhet, sivilebiler midt på natta i hopetall på e18 retning sandvika og inn til oslo igjen er resursmisbruk, grovt sådann...folk kan si hva de vill, men om noen kjører 80-130 på e18 om natta kontra 60 i 30sone....tror de fleste skjønner tegninga!

 

Finnes vel så langt jeg vet og jamere som hindrer radar/laser i å få målt, problemet er bare at vi kanskje snakker om forskejller i bølgelengder/utstyr på hva som fungerer i feks. usa/norge og om det funker lærer du the hard way;) i værste fall... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Svaret på topic: "Laser/radar-varslere...legitimt å bruke?" er et helt klart NEI.

 

Bruken er ikke legal, det vet alle, men føles for svært mange fullstendig legitimt. Tror ikke dere vet forskjellen på disse to ordene?

 

Når politiet har fartskontroller på en slik måte at det kun blir for å dra inn penger og ikke for at det skal øke trafikksikkerheten, blir bruken legitim.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284898

 

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article209720.ece

 

 

Men jeg skrev ikke dette innlegget fordi jeg lurte på ting rundt moralen ved bruken, jeg ønsket å høre fra folk som har erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Bruken er ikke legal, det vet alle, men føles for svært mange fullstendig legitimt. Tror ikke dere vet forskjellen på disse to ordene?

 

Slik at det ikke skal være noe tvil:

 

Legitimt betyr lovlig eller rettmessig. Mens legal betyr lovlig, med hjemmel i lov jfr. mitt jusleksikon fra Kunnskapsforlaget :D

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Som eg frykta sklei denne tråden heilt ut av kurs. Glenn ville ha svar på spørsmålet sitt, ikkje moralske svar. Dette skjer med alle tråder som omhandler høg fart. Har sjølv tenkt på varsler, men det finnest så mange og så forskjellige meininger om dei. Ingen kan bekrefte at nokon virker heller.

Lenke til kommentar

Fins det noen nettsider med info om slike produkter? Laser er vel umulig å varsle vil jeg tro, men muligens det går med radar?

 

Blir du målt av et laserapparat skjer jo det på noen hundredels sekunder. Du rekker neppe skjønne noe på den tiden laserstrålen skytes ut til den bli reflektert tilbake til laserapparatet vil jeg tro. Er jo ingen konstant "utstråling" der. Det eneste jeg kan tenke meg kan fungere må være å finne en måte å hindre laserstrålen å reflektere tilbake til laserapparatet på. Det er vel det "jammern" gjør ant..

 

Bare nyskjerrig.

Lenke til kommentar
Eg stiller meg tvilsom til Jammer, du vil sikkert bli stoppa om politiet får araberteikn på målaren sin :p. Har mest tru på varslarar som kan varsle om ein kontroll før du kjem til den.

Japp, og det vil ant. kun funke ved radarkontroller hvis ikke mine begrensede fysikkunskaper tar helt feil :whistle:

Lenke til kommentar
Eg stiller meg tvilsom til Jammer, du vil sikkert bli stoppa om politiet får araberteikn på målaren sin :p. Har mest tru på varslarar som kan varsle om ein kontroll før du kjem til den.

Selvfølgelig vil du nok bli stoppet om onkel p ikke får måling, så bot for evnt utstyr de klarer å finne får du nok, men du unngår nok om ustyret funker bot for farten/prikker for de har ingen beviser på noe som helst...

 

Har sett eksempler på utstyr som funker, problemet er liksom at man finner ut dette the hard way, ser ikke på laser/radar som noe stort problem da min harde høyrefot stort sett funker best på 4felts veier... :cool:

Lenke til kommentar

Jepp....tråden kom helt ut av kurs ja..... :no:

 

Moralprekner istedet for fakta....

 

Klart det finnes folk der ute som har erfaringer med bruk av laser/radarvarslere!!!!

 

Det er solgt mange mange 10 tusen-talls varslere i Norge.

 

Radar varsles lenge før en kommer frem til den, men laseren varsles når bilen foran blir skutt, eller din egen.

Etter en høyesterettsdom skal kjøretøy skytes to ganger, hvor det ANDRE skuddet skal være det som gjelder.

 

På 300 m avstand er laserstrålens diameter 90 cm, noe som gjør det greit for en varsler å detektere den.

Brå bremser du da, kan du være heldig å ha rukket å redusere farten før det andre (og avgjørende) laserskuddet treffer bilen.

Men, selv om da politiet ikke får noen ulovlig fart på deg, risikerer du å bli stoppet fordi du bremset når du ble skutt på.

Da gjelder det at laservarsleren er borte vekk. Den er ulovlig å bruke under bilkjøring, men lovlig å eie, kjøpe og selge.

Jeg sammenligner det med en flaske alkohol. Den er lovlig å eie, kjøpe og selge, men ikke bruke under bilkjøring. Blir du stoppet med en flaske øl i bilen er vel ikke det noe problem, for du har jo ikke BRUKT den i forbindelse med bilkjøringen? Du har jo 0 i promille?

 

Kom igjen da! Har du en laservarsler, svar på denne tråden!

 

Hvis ikke....la være!

Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra Glenn635?

En del tall og fakta der som bør linkes til dokumentasjon eller hvor du har det fra.

 

Sorry at dette kanskje blir litt offtopic spm, men jeg spør fordi trådstarter kommer med mange "fakta" som ikke er dokumentert noe sted.

 

Håper jeg ikke bidro til å få tråden ut av kurs, håper noen med slike varslere skriver noen erfaringer her. Interessant dette :thumbup:

 

Edit: Jada Glen635: Du svarer ikke helt på det jeg spør deg om. Antar du har lest dette i ei lokalavis e.l. Er jo ikke så rart vi (jeg) lurer når du strør om deg med "fakta" uten å nevne hvor du har dette fra?

Endret av Biggus
Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra Glenn635?

En del tall og påståtte fakta der som bør linkes til dokumentasjon.

 

Sorry at dette kanskje blir litt offtopic spm, men det må jo det når trådstarter kommer med mange "fakta" som ikke er dokumentert noe sted.

 

Etter en Dom fra Trøndelag skal Politiet skyte på deg 2 ganger, det siste skuddet skal være det avgjørende. Selv om en varsler fanger laser så betyr ikke det at du har god tid til å bremse ned. Du har kanskje 1-3 sekunder til å reagere, alt ettersom hvilken treg/hurtig Politimann som bruker laserpistolen.

 

Når Politiet skyter på deg med Laser (norsk Politi bruker laser av typen LTI 20-20) så er det på en avstand av ca 300-400 meter. Når lasersignalet treffer din bil på 300 meters avstand er diameter på laserstrålen i underkant av 90 cm. Plasserer du din varsler høyt inne i bilen så kan det bli vanskelig for din varsler å fange signalene. Politiet sikter på skiltet og ev. hovedlysene.

Denne laserpistolen brukes i mange land og ovennevnte fakta er hentet fra flere forskjellige tester.

 

 

Jeg spurte forsatt etter folk som bruker/har erfaring med laser/radarvarslere!!!!!

Lenke til kommentar

Mulig det. Men det er jo ikke politiet som setter fartsgrensene og gir blanke f. i å følge dem slik som på motorveien der. Synes faktisk at enkelte slike kontroller må til, selv om jeg skal være ærlig nok til å si jeg hadde blitt fly forbanna om jeg ble stoppa der ant.

 

Men jeg venter fortsatt på svar på hvor du har dine fakta fra, bl.a. det med hyesterettsdommen. En lokalavis? En venn? Rettstidene? Radio? TV?

Lenke til kommentar
Mulig det. Men det er jo ikke politiet som setter fartsgrensene og gir blanke f. i å følge dem slik som på motorveien der. Synes faktisk at enkelte slike kontroller må til, selv om jeg skal være ærlig nok til å si jeg hadde blitt fly forbanna om jeg ble stoppa der ant.

 

Men jeg venter fortsatt på svar på hvor du har dine fakta fra, bl.a. det med hyesterettsdommen. En lokalavis? En venn? Rettstidene? Radio? TV?

 

Han noen bekjentskaper i Politiet, som har fortalt meg om denne dommen i Trøndelag samt faktaene om politiets laserpistol (LTI 20-20)

 

I tillegg har jeg lest endel fakta om diverse lands laserpistoler og radarer på nettet. Faktisk endel tester o.l. å finne bare du leter litt!

Politiet i f.eks Sverige bruker en laserpistol som heter Laser Pro.

Alle i Politiet er ikke så prektige som alle tror, mange er rimelig skinnhellige når det kommer til fart.

(JA, de vet jeg har og bruker laservarsler selv...de bare ber meg være forsiktig så ikke feil personer ser den i bruk....)

For å sitere noen visdomsord fra de kanter: Det er forskjell på å kjøre fort, og å kjøre fort. Mye handler om hvor du gjør det og hvordan.

Eksempel: Kjører du rolig litt over fartsgrensen på en 100 km/t firefeltsvei er du totalt uinteressann.

Kjører du i fartsgrensen (feks) og foretar hyppige feltskift (sikk-sakk kjøring), ikke bruker blinklys, kjører for nære andre biler osv osv er du en mye farligere bilist og blir interessann for UP. Det handler nemlig om trafikkfarlig adferd. Bare å kjøre noe over fartsgrensen på en bra vei er ikke trafikkfarlig adferd alene.

 

I tillegg til bekjentskaper i Statens veivesen (Trafikkstasjonene) som har vært med på endel såkallte samarbeidsaksjoner (Politi, Tollvesen og Trafikkstasjonen) hvor Politiet også har hatt laserkontroll. Disse snakker selvsagt seg imellom, i tillegg til folkene i de andre etatene.

På en av disse aksjonene (rett utenfor Oslo) diskuterte politifolkene hvor de skulle legge lista på fartsmålingene. Forslagene startet på 100 km/t, men de ble til slutt enige om å legge seg på målt hastighet 110 km/t før de vinket inn biler.

Til opplysning var det en fartsgrense på 80 km/t på dette stedet....

Ved 110 km/t har du ca 120 km/ på speedometeret. Likevel ble endel biler vinket inn...!

 

JEG HAR FÅTT ENDEL SVAR PÅ DENNE TRÅDEN, MEN ENNÅ IKKE AV DE JEG ØNSKET SKULLE SVARE...NEMLIG DE MED LASERVARSLER-ERFARING!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...