Gå til innhold

Mysteriet rundt mine muskelfibre. (?)


Anbefalte innlegg

Det finnes i hovedsak to typer muskelfibre. Type I og type II. Tre, hvis man teller med type II A og B.

Type I: Hurtiget = dårlig, styrke = ganske dårlig og utholdenhet = svært god.

Type II A: Hurtighet = ganske god, styrke = ganske god og utholdenhet = ganske god.

Type II B: Hurtighet = svært god, styrke = svært god og utholdenhet = dårlig.

 

Jeg har selv (trolig) absolutt størst andel type II B-muskelfibre i kroppen. Det ble fort klart at jeg ikke var noen utholdenhetsmaskin. Selv etter 10 år med fotball var jeg alltid sist på joggeturer sammen med de som ikke gadd. Spenst og hurtighet har alltid vært min store styrke. Løper og hopper desidert fortest og høyeste av alle i klassen. 40m går unna på småpene 4.90 og jeg har 65 i vertikal spenst. Det eneste som skurrer er styrkemessig. Har f.eks ikke sjangs på egen kroppsvekt i benken. (Har trent endel benk, og tror ikke jeg har så fryktelig mye å hente på teknikk.) Man kan ikke ha _kun_ type I eller type II-fibre, men jeg har vanskelig for å tro at jeg har noen nevneverdig andel type I-fibre. Jeg har alltid hatt elendig utholdenhet, uansett treningsmengde. Går det an å ha større andel av en type muskelfibre i bena kontra resten av kroppen? (Tviler selv.) Det er tydelig at jeg har grei styrke i beina, men det er resten det skorter på.

Kan det være at det er noen begrensende faktorer utholdenhetsmessig i f.eks de perifere forholdene i kroppen min og at jeg faktisk ikke har så stor andel type II B-fibre som jeg selv tror?

 

Takk til de som gidder å lese gjennom. Har vi noen fysiologer her? Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammensetningen av fibertyper er medfødt.

 

Fordelinge av type I-, type IIa-, og type IIb-, fibrer varierer fra muskel til muskel. Dessuten er det slik at sammensetningen kan variere noe fra muskelbunt til muskelbunt innenfor en muskel hos en og samme person.

 

stort sett har musklene i overkroppen prosentvis flere typer II-fibre enn i musklene i beina. Fordelingen er arvelig bestemt, MEN har også visst seg å være treningspåvirkelig.

 

Trening kan føre til noe som heter fibertypeovergang. om f.eks IIB-fibrer kan gå over til IIA fibrer ved langvarig utholdenhetstrening.

Det er fullt mulig å trene I-fibre og IIA til å bli mer utholdene.

Lenke til kommentar
Hvordan står det til med chins, dips og push-ups da? Kan vel være at du rett og slett ikke har trent armene nok.

10 år med fotball gjør jo susen for styrke i beina, men hvis du aldri trener armer, blir det lite muskler der.

Ikke noe strålende, men jeg ble stadig raskere etter at jeg hadde sluttet med fotball og trente sjelden beina. Trente ofte armer og overkropp så det er fortsatt litt mystisk.

 

Fordelinge av type I-, type IIa-, og type IIb-, fibrer varierer fra muskel til muskel.

Er du sikker? Dette var nytt for meg. Har alltid lært at sammensetningen av muskelfibre er likt for hele kroppen.

 

Mener det finnes en til:

 

Type III: Hurtiget = ganske god, styrke = ganske dårlig og utholdenhet = svært god.

Har jeg aldri hørt om. Er du sikker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...