Gå til innhold

Tatt i fotoboks?


Glenn635

Anbefalte innlegg

Jo, jeg finnes. Om det er flere, er en annen sak.

 

Tja, jeg har sånn passe råd, men mener det er moralen som hovedpoenget i denne diskusjonen.

 

Nei, det er ikke første gang jeg bryter fartsgrensen og det er ikke første gang jeg får bot.

 

Greien er det at jeg ikke vil lyge. Jeg har virkelig ikke noe problemer med å frese rundt i ulovlige hastigheter, men når jeg først blir tatt for det, innrømmer jeg min synd og ferdig med det. Det er vel en ærlig sak det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, jeg finnes. Om det er flere, er en annen sak.

 

Tja, jeg har sånn passe råd, men mener det er moralen som hovedpoenget i denne diskusjonen.

 

Nei, det er ikke første gang jeg bryter fartsgrensen og det er ikke første gang jeg får bot.

 

Greien er det at jeg ikke vil lyge. Jeg har virkelig ikke noe problemer med å frese rundt i ulovlige hastigheter, men når jeg først blir tatt for det, innrømmer jeg min synd og ferdig med det. Det er vel en ærlig sak det.

Applaus :thumbup:

Lenke til kommentar
MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene. De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort. Fartsgrensen er kunstig lav på svært mange av veiene våre og sammen med moderne biler er det svært lett og glemme seg bitte litt. Da blinker det.

For et tøve-argument. "De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort."

 

Egentlig ikke for fort? Det er OVER fartsgrensa. Spiller ingen rolle om veien tåler 90 eller 130 +, veien har en fartsgrense. Kjører du fortere enn den, blir du bøtelagt om du blir tatt i kontroll.

Dette er realiteten. Om du velger å bruke masse tid og energi på å sikre deg retten til å gjøre som du vil (altså drite i fartsgrensen i dette tilfelle) vitner det om

en grunnleggende manglende forståelse for samfunnets innretninger og virkemåte generelt. Her det DU som skal ha rett til å bryte loven, og DU skal ikke ta straffen som følger med, for den er urettferdig.

 

Bli voksen!

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Om eg blir tatt i fotoboks vil eg ikkje slutte å kjøre 10-20 km\t over grensa av den grunn, så det er ingen nytte i dei pengane eg taper.

Agreed.

 

Tumbleweed: Jeg ser at du har tatt på deg rollen som moralens vokter i denne posten. Selv kjører jeg sjelden mer enn 5-10 km/t for fort, da regner jeg selvsagt ikke med misvisning. For meg er 80 km/t nesten 90 km/t på nåla, så enkelt er det. Har faktisk kjørt rett forbi radarkontroll med nåla på 90.

 

Du hevder knallhardt at man bryter loven når man kjører for fort. Joda, jeg er enig med deg, for all del, du har jo rett. Problemet er at man kriminaliserer personer som ligger 10 km/t over fartsgrensen med de bøtesatsene man har i dag. Hva er verst, at en idiot kommer og pisser på deg/huset ditt/et pent sted i byen/etc, eller at Herman borti gata kjører 20 km/t for fort på en oversiktelig og fin vei? I følge myndighetene det siste, skal man ta bøtesatsene i betrakting.

 

"Nå må dere huske å være økonomiske, det er mye billgere å slå en fyr i hjel på åpen gate enn å kjøre 30 km/t for fort!" Høres det dumt ut? Det er jo sant!

 

Heia Norge! :w00t:

 

EDIT: Småplukk.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Du hevder knallhardt at man bryter loven når man kjører for fort. Joda, jeg er enig med deg, for all del, du har jo rett. Problemet er at man kriminaliserer personer som ligger 10 km/t over fartsgrensen med de bøtesatsene man har i dag. Hva er verst, at en idiot kommer og pisser på deg/huset ditt/et pent sted i byen/etc, eller at Herman borti gata kjører 20 km/t for fort på en oversiktelig og fin vei? I følge myndighetene det siste, skal man ta bøtesatsene i betrakting.

Du misforstår. Om bøtesatsene er riktige i forhold til andre forseelser, er fullstendig uvesentlig. Jeg snakker om realitetene, hva som er fakta når det gjelder fartsovertredelser.

 

Moralens vokter? På ingen måte. Det er argumentasjonen som ikke holder mål her.

Når utgangspunktet er at man skal ha rett til å bryte loven, og deretter klage og syte over at man blir straffet for det - vel, da er det dårlig stelt.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene. De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort. Fartsgrensen er kunstig lav på svært mange av veiene våre og sammen med moderne biler er det svært lett og glemme seg bitte litt. Da blinker det.

For et tøve-argument. "De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort."

 

Egentlig ikke for fort? Det er OVER fartsgrensa. Spiller ingen rolle om veien tåler 90 eller 130 +, veien har en fartsgrense. Kjører du fortere enn den, blir du bøtelagt om du blir tatt i kontroll.

Dette er realiteten. Om du velger å bruke masse tid og energi på å sikre deg retten til å gjøre som du vil (altså drite i fartsgrensen i dette tilfelle) vitner det om

en grunnleggende manglende forståelse for samfunnets innretninger og virkemåte generelt. Her det DU som skal ha rett til å bryte loven, og DU skal ikke ta straffen som følger med, for den er urettferdig.

 

Bli voksen!

 

T'Weed

Ikke bare jeg som mener dette:

 

"De fleste av de som tas er små fartsovertredelser, fordi boksene er satt opp der det er urimelig lave fartsgrenser", sier advokat Bjørn Engstrøm til TV 2 Nettavisen.

 

Fotoboksene fungerer som rene pengemaskiner, ikke som et riktig middel for å øke trafikksikkerheten.

Fotoboksenes legitimitet er dermed rimelig fraværende.....

Lenke til kommentar

Såg du nevnte feilmåling tidlegare i tråden Glenn. Har alltid visst at bilen min viste litt feil, men at det var så mykje visst eg ikkje. Var på tur i dag og såg ein fartsmålar, ein med skiltet "Din fart er ..." og eg fekk følgande resultat:

 

Nåla på 80 km\t = Din fart er 71

Nåla på 80km\t 2 = Din fart er 70

Nåla på 70 km\t = Din fart er 62

Nåla på 90 km\t = Din fart er 80

 

Eg antar at den målaren er korrekt og er ganske overraska. Kjører ofte i køer som ligger helst litt under 80, hvilket med andre ord er ned mot 60 km\t, i 80-sona. Når du skal kjøre eit par timar er det fantastisk irriterande å ligge landt under grensa.

Lenke til kommentar
Såg du nevnte feilmåling tidlegare i tråden Glenn. Har alltid visst at bilen min viste litt feil, men at det var så mykje visst eg ikkje. Var på tur i dag og såg ein fartsmålar, ein med skiltet "Din fart er ..." og eg fekk følgande resultat:

 

Nåla på 80 km\t = Din fart er 71

Nåla på 80km\t 2 = Din fart er 70

Nåla på 70 km\t = Din fart er 62

Nåla på 90 km\t = Din fart er 80

 

Eg antar at den målaren er korrekt og er ganske overraska. Kjører ofte i køer som ligger helst litt under 80, hvilket med andre ord er ned mot 60 km\t, i 80-sona. Når du skal kjøre eit par timar er det fantastisk irriterande å ligge landt under grensa.

 

***STÅENDE APPLAUS***

 

Veldig bra, du fikk nøyaktig det samme resultatet jeg fikk når jeg sjekket speedometeret i min egen bil. (80 km/t på nåla= 70 km/t virkelig hastighet...)

 

Hadde alle sjekket sitt speedometer på denne eller lignende måter (kan også gjøre det hos NAF eller andre testestasjoner) hadde antall farlige forbikjøringer vært mye færre og trafikken hatt mye bedre flyt.

 

Folk er ofte litt paranoide i sitt forhold til fotobokser, det skal bremses ned til rett under fartsgrensen, bare for å være HELT sikker...noe som er jævlig irriterende for andre som ligger bak ja.

 

Kjør gjerne i fartsgrensen og ikke over, men vær sikker på at du virkelig kjører i f.eks 80 km/t når fartsgrensen er 80.

Som du sier kan hastigheten til enkelte idioter komme helt ned i 60 km/t på 80 km/t vei, fordi de ligger i utgangspunktet i 70 km/t (80 km/t på speedometeret...)og bremser litt foran boksen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
For et tøve-argument. "De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort."

 

Egentlig ikke for fort? Det er OVER fartsgrensa. Spiller ingen rolle om veien tåler 90 eller 130 +, veien har en fartsgrense. Kjører du fortere enn den, blir du bøtelagt om du blir tatt i kontroll.

 

Det spiller vel egentlig en veldig stor rolle? Å kjøre i 90-100 km/t på ei rettstrekke på 2 km med fartsgrense 80 km/t, uten annen trafikk kan ikke sammenliknes med å kjøre i 80-90 i 70-sone med svingete veg og nokså mye trafikk. Som regel er fotoboksen plassert nesten helt i enden av langstrekka, gjerne skjult av noe, slik at du ikke ser den før du er forbi den, og ikke i en av svingene i 70-sona. Da skjønner jeg veldig godt grunnen til denne tråden...

Angående fartsgrensene, så mener iaf jeg at de generelt er for lave for vegstandarden på svært mange veier. Ikke at det rettfrediggjør å kjøre for fort, men det irriterer. I kombinasjon med at det er svært lite kontroller på veiene (snakker ut fra egen erfaring, kjørt bil nesten hver dag i litt over 2 år, og blitt stoppet i promillekontroll en (1) gang), tror jeg det bidrar til at mange får litt tyngre høyrefot.

 

Edit: Selvfølgelig bøtelegges du hvis du kjører for fort, helt uavhengig av veistandarden der du befinner deg... :p

Endret av bomex
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...