Gå til innhold

Problemer med "D0" punkt på xbox


tp88

Anbefalte innlegg

Øh...det likner ikke det samme punktet som på min xbox, iallefall ikke det jeg så på duomodchip.com.

 

http://www.duomodchip.com/english/install/...e_v1.2_v1.3.jpg

Ganske sikker på at jeg har v1.2 eller 1.3

 

http://www.duomodchip.com/english/install/duox/header.jpg

Og ut ifra dette bildet så skulle det jo være det punktet som jeg prøvde å lodde på iallefall...

 

Nå ble jeg jaggu meg usikker på om jeg prøvde meg på riktig punkt. Kanskje jeg skulle prøvd å lodde den på undersiden, kan hende det er bedre der ja. Men får ikke gjort det før om et par uker når jeg skal flytte, siden jeg skal få noen til å hjelpe meg.

 

Noen som vet om det er riktig punkt jeg har prøvd meg på? Var ganske sikker på det igår iallefall, men nå ble jeg usikker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å forsiktig preparere enden på den banen du løftet slik at du kan lodde en link (les ledning) derifra og til det alternative d0 punktet på undersiden (som H2H viste deg).Så kan du også lodde d0 på chippen til samme punktet på undersiden, dette skal i teorien gå bra, men det er mye vanskeligere å lodde på den ødelagte banen enn det er å lodde til selve d0 punktet som du ødela, så vær forsiktig.

 

For å se om det funker kan du jo sjekke om maskinen i det hele tatt booter etter at du har linket uten chippen installert.Gjør den det, kan du bare slenge i chippen.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Så du dro faktisk opp ledningen uten å varme opp tinnet? :dontgetit: :!: Jeg hadde gjort som noen andre foreslo her, sjekke om xboxen booter uten chipen. Hvis det funker bare lodder du den på d0 punktet på undersiden. Det punktet er mye større pluss at du har større plass rundt punktet og skal være ganske flink for å dra opp noen baner :)

Lenke til kommentar

Denne xboxen booter nok ikke uten en fix først.Prøv å gjøre som jeg sa i tidligere innlegg å linke resterende del av banen du dro opp med d0 på undersiden, SÅ kan du prøve om xboxen booter.Sånn som tilstanden er nå så vil den mest sannsynlig bare fragge siden den ikke finner noen bios.

 

edit: leif

Endret av bas
Lenke til kommentar

Skjønte desverre ikke helt hva dere mente med å linke den banen, ting er så smått at jeg er jo livredd for å rive av den banen som er på størrelse med 4-5 hårstrå..

 

Jeg trodde at ledningen allerede va løs når jeg tok den av, trodde den ikke satt fast. Men den satt bare litt fast, nok til at den dro banen opp :(

 

Hvordan skal jeg få festet en ledning til banen uten å ødelegge den? Den kan jo nesten rives av bare man ser litt stygt på den..

Lenke til kommentar

Nemlig, derfor jeg sa at dette er mye vanskeligere enn å lodde til d0 punktet du allerede har ødelagt.Å linke betyr å linke, altså du må koble sammen topp d0 med bunn d0 igjen, med andre ord lodde en kabel fra den stumpen du har igjen, som du sammenligner med noen hårstrå, til d0 på undersiden.Uansett en vrien jobb som du så fint påpeker selv :)

 

Ellers kan du jo besøke networkboy sin side, der kan du finne noen tips kanskje.Der finner du også bilder og historier om skader som er mye værre enn dine, kanskje en liten oppmuntring :D

 

edit: la til link

Endret av bas
Lenke til kommentar

Okei, takk, skjønte nå poenget :yes:

Har noen gode lærerer på sånn elektronikkgreier, så skal høre med dem når skolen starter om de har noen gode metoder på lager, og om de evt ikke kan hjelpe. Er alt for urolig på hånden til slike operasjoner :(

 

Men ang D0 punktet, ville det ikke fungere hvis jeg bare fikk loddet stumpen på plass der den var? Tror ikke punktet er ødelagt i seg selv..

Endret av Bacon_Boy
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har tittet litt på bilder osv her og jeg skjønner ikke helt hva som er problemet.

 

Etter hva jeg har forstått har du festet D0 punktet til D0 punktet på oversiden slik DUO diagrammet viser.

 

Det som deretter har skjedd er at punktet har løsnet, men banen er ikke brutt?

Isåfall burde det fungere slik som de har foreslått her med å linke D0 på undersiden med d0 på oversiden. Dette burde være en smal sak.

 

Har du tilgang på multimeter forresten?

Jeg synes bildene er veldig uklare forresten.

 

Og har du testet hva som skjer når du drar ut chippen (ser andre har foreslått dette men ser ikke at du har svart)

 

Når det gjelder Duo chips, så liker jeg ikke BT punktet og DO punktene som er på diagrammene til Duo, så jeg bruker alternative punkter. DO på undersiden og BT nederst til høyre på motherboardet.

Endret av spillchip.com
Lenke til kommentar

Tingen er at jeg ikke fikk til å feste D0 på chippen til D0 på hovekortet. Da jeg endelig fikk det til så løsnet den med følger av at banen også ble dratt opp, men ikke brutt.

 

Har tilgang på multimeter ja, men bildene klarer jeg desverre ikke å få i bedre kvalitet.

 

Har ikke testet hva som skjer hvis jeg drar ut chippen. Tør ikke sette spenning på denne xboxen før jeg har fått fikset problemet siden jeg er redd for at det kortslutter en plass eller at alt går til helvete. Men hvis jeg drar ut chippen, så skal jo xboxn fungere som normalt sett at alle baner/ledninger har forbindelse.

 

Har vært greit å fått loddet BT punktet på hovedkortet slik at det går ant å ta ut hovedkortet uten at det sitter fast i resten av kabinettet.

 

Det jeg tenkte jeg kunne gjøre var å finne ut hvor det D0 punktet på oversiden gikk, og legge en ledning derifra til det opprinnelige punktet. Denne banen som jeg løsnet er så liten at jeg klarer ikke å feste noen ledning til det.

 

Akkurat det D0 punktet der va fantastisk vanskelig, ellers klarte jeg resten bra. Dermed lurer jeg på om jeg bør prøve å fikse dette selv eller bør jeg overlate dette til noen som har håndtert liknende før?

Lenke til kommentar
Tingen er at jeg ikke fikk til å feste D0 på chippen til D0 på hovekortet. Da jeg endelig fikk det til så løsnet den med følger av at banen også ble dratt opp, men ikke brutt.

 

Har tilgang på multimeter ja, men bildene klarer jeg desverre ikke å få i bedre kvalitet.

 

Har ikke testet hva som skjer hvis jeg drar ut chippen. Tør ikke sette spenning på denne xboxen før jeg har fått fikset problemet siden jeg er redd for at det kortslutter en plass eller at alt går til helvete. Men hvis jeg drar ut chippen, så skal jo xboxn fungere som normalt sett at alle baner/ledninger har forbindelse.

 

Har vært greit å fått loddet BT punktet på hovedkortet slik at det går ant å ta ut hovedkortet uten at det sitter fast i resten av kabinettet.

 

Det jeg tenkte jeg kunne gjøre var å finne ut hvor det D0 punktet på oversiden gikk, og legge en ledning derifra til det opprinnelige punktet. Denne banen som jeg løsnet er så liten at jeg klarer ikke å feste noen ledning til det.

 

Akkurat det D0 punktet der va fantastisk vanskelig, ellers klarte jeg resten bra. Dermed lurer jeg på om jeg bør prøve å fikse dette selv eller bør jeg overlate dette til noen som har håndtert liknende før?

Hei BaconBoy!

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg

 

1) LØFT OPP chippen så den ikke står på.

 

Skru på XBOXen din. Funker den så er du nesten i mål.

Ta da deretter å lodde på do punktet på undersiden istedenfor

 

Se bilde:

 

http://spillchip.com/do.jpg (gjelder ikke 1.6)

do.jpg

 

Her har du alternativt BT point på DUO på (gjelder 1.1 - 1.1!)

bt.jpg

 

 

Her har du alternativt BT point på DUO på (gjelder 1.2 - 1.6!)

do2.jpg

 

Bare tape den andre på oversiden fast eller isoler den eller noe hvis ikke banen er brutt.

Endret av spillchip.com
Lenke til kommentar

Jepps! Burde ikke være så vanskelig. Banen er helt sikkert ikke brutt utenom at den faktisk er dratt opp av hullet den stod i, men uansett så er det punktet koblet til det på undersiden, så hvilken vei det går spiller egentlig ingen rolle. Bare ta en ledning og lodd på begge sider. Men husk at det er smal margin for dette med lodding. Er loddebolten for varm ødelegger du komponentene! Bare et lite sekund for lenge på punktet så kan en transistor være ødelagt!

Husk også å vaske loddebolten hele tiden på svampen og pass på at du også vasker loddepunktene. Det er derfor de ikke sitter på grunn av at de er skitne.

 

Good Luck! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jepps! Burde ikke være så vanskelig. Banen er helt sikkert ikke brutt utenom at den faktisk er dratt opp av hullet den stod i, men uansett så er det punktet koblet til det på undersiden, så hvilken vei det går spiller egentlig ingen rolle. Bare ta en ledning og lodd på begge sider. Men husk at det er smal margin for dette med lodding. Er loddebolten for varm ødelegger du komponentene! Bare et lite sekund for lenge på punktet så kan en transistor være ødelagt!

Husk også å vaske loddebolten hele tiden på svampen og pass på at du også vasker loddepunktene. Det er derfor de ikke sitter på grunn av at de er skitne.

 

Good Luck!  :thumbup:

Jeg har faktisk aldri problemer med å få noe å sitte, t.o.m ikke på de verste punktene på ps2. Jeg tror det er viktig å ha riktig verktøy og da går alt av seg selv.

 

Jeg har 3 loddebolter, en 11 watt som jeg bruker på 99% av arbeidet og en loddestatsjon på opptil 450 grader som jeg bruker på ground og 3.3 points. Har også en 18 watt.

 

Å ha tynne spisser er bra. Men den 11 watt jernet kan jeg omtrent varme en sikring/transistor i 5 sekunder uten at den ryker fordi den er ikke så varm.

 

Tror nok det er mange her som drar opp sin 30w loddebolt eller mer og skal lodde xbox.. Ikke lurt.

 

Dessuten, bør man bruke veldig tynn loddetråd, 0.2mm . Det gjør jobben enklere.

Men hemmligheten bak alt når ting virkelig ikke vil sitte.. ja, det er FLUX :)

 

Brukre man flux så sitter ledningene så bra at du kan løfte hele hovedkortet bare etter en ledning.

Endret av spillchip.com
Lenke til kommentar

men det er det som gjør at tinnet ofte ser brunt ut ikke sant? Om man duller for mye mens man lodder mener jeg? Har ikke loddet på en god stund nå, men før når jeg lagde kretskort og sånt så brukte jeg aldri å varme selve tinnet. Jeg bare satt spissen på loddebolten mot punktet som skulle loddes også satt jeg tinnet forsiktig på den andre siden av punktet. Dermed fløt tinnet kontrollert ut over den delen av metallet som skulle loddes! Enkelt og pent! Men kan ta en stund før det bli ordentlig da og uten griseri og søl!

Lenke til kommentar

Ja, fluxen er det brune greia.

 

Men hvis du kan SE fluxen, så bruker du ALT for tykk loddetråd.

Ivertfall jeg har aldri sett sypertynn tråd du kan se det brune greia.

 

Tynneste jeg fant i Oslo var 0.8 mm, og det er jo kjempetykt! Alt for tykt!

 

Samme hvor mye jeg varmer loddetinnet mitt så ser jeg aldri fluxen.

Jeg har en egen 3ml flaske med ren flux jeg kjøper for 200 kr (koster litt)

 

På bios punkter som skal sitte knallbra så tar jeg en tannpirker med flux, putter på punktet. Putter deretter på loddetinn . Deretter tar jeg ledningen og fester. Da får man en sinnsyk sterk lodd.

 

Flux er selvsagt ikke nødvendig på xbox i det hele tatt, siden den er veldig enkel å modde og punktene sitter godt i utgangspunktet, men uten flux på ps2 hadde jeg hatt problemer tror jeg.

Endret av spillchip.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...