reintz Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Har man som kunde krav på å få returnere en vare når man har kjøpt den over disk i en butikk? Jeg vet at lov om angrerett ikke gjelder for kjøp i butikker - gjelder noen andre lover? Elkjøp m.fl. opererer med 30 dagers full returrett, noe som fører til at mange tror at det er slik alle butikker gjør det... Hva sier loven?
Christian86 Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Har man som kunde krav på å få returnere en vare når man har kjøpt den over disk i en butikk? Jeg vet at lov om angrerett ikke gjelder for kjøp i butikker - gjelder noen andre lover? Elkjøp m.fl. opererer med 30 dagers full returrett, noe som fører til at mange tror at det er slik alle butikker gjør det... Hva sier loven? ingen rett til retur overhode. angrett dekker ikke butikk kjøp, og dt er ingen annen lovhjemmel
reintz Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 ingen rett til retur overhode. angrett dekker ikke butikk kjøp, og dt er ingen annen lovhjemmel Står dette noe sted? Kan det henvises til en paragraf der det står at man _ikke_ har krav på retur i butikk?
Christian86 Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 ingen rett til retur overhode. angrett dekker ikke butikk kjøp, og dt er ingen annen lovhjemmel Står dette noe sted? Kan det henvises til en paragraf der det står at man _ikke_ har krav på retur i butikk? uff, angretten dekker kun de faktiske områder gitt i virkeområdet. det finnes ingen annen kjent lovhjemmel som gir grunlag for å heve kjøpet i en butikk pga at en angrer seg.
Alastor Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 (endret) Fra angrerettloven: § 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Det burde vel være klart nok for deg? Du har INGEN angrerett whatsoever om du kjøper i vanlig butikk . EDIT: og det finnes ikke noen andre lover om dette. Ingen lov betyr at butikk selv kan bestemme hva de vil gjøre. Ellers så har man jo selvfølgelig forbrukerkjøpsloven, som omhandler hva som gjøres om det er feil på produktet man har kjøpt. Endret 9. august 2005 av Alastor
reintz Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Flott, tusen takk. Jeg er selv på den andre siden av gjerdet, har en kunde som hardnakket påstår at han har krav på å kunne heve kjøpet fordi han "ombestemte seg". Takk for råd :-)
Alastor Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Da ber du han komme med paragrafen som gir han rett til det, du kan jo feks gi han www.lovdata.no og be han ta en titt på angrerettloven feks.
reintz Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Joda, kan selvfølgelig gjøre det, men det er greit å selv være sikker på det man sier. Målet er jo å være hyggelig nok til at kunden kommer tilbake neste gang han skal kjøpe noe
KVTL Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Vel, hvis den som kjøpte tingen er under 18 kan ting være litt mer kompliserte. Men i utgangspunktet har man ikke lov å angre\ heve kjøp i en butikk hvis varen er ok. Hjemmelen prinsippet om at avtaler skal holdes ( har en regel om dette fra Christian den 15 (1687). Men prinsippet er enda lengre. Så bare si at det er prinsippet om at man skal holde sine avtaler som gjelder, og siden det ikke er fjernkjøp eller kjøp utenfor fast utsalgssted så gjelder ikke angrerettloven
Christian86 Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Vel, hvis den som kjøpte tingen er under 18 kan ting være litt mer kompliserte. Men i utgangspunktet har man ikke lov å angre\ heve kjøp i en butikk hvis varen er ok. Hjemmelen prinsippet om at avtaler skal holdes ( har en regel om dette fra Christian den 15 (1687). Men prinsippet er enda lengre. Så bare si at det er prinsippet om at man skal holde sine avtaler som gjelder, og siden det ikke er fjernkjøp eller kjøp utenfor fast utsalgssted så gjelder ikke angrerettloven kan være mer komplisert, men da må verge fremsette krav på vegene av den mindreårige, OG det må finnes rimelig grunnlag. Det ser man av vergemålsloven.
Culpa Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Tja, du kan taste nummeret til forbrukerrådet og gi røret til kunden. Burde få de fleste kunder til å innse at det kanskje er noe de ikke har forstått.
KVTL Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Tja, du kan taste nummeret til forbrukerrådet og gi røret til kunden. Burde få de fleste kunder til å innse at det kanskje er noe de ikke har forstått. Ja, helt enig. Genialt forslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå