Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange har fått med seg, går ryktene nå vilt om en nært forestående kameralansering fra Canon.

 

Det skal være snakk om EOS 5D med lansering i slutten av august.

Denne spesifikasjonen komme fra ”sikre kilder” i Canonsystemet :

- Fullformat bildebrikke

- 13 mp

- 2,5” LCD m/høy oppløsning

- Magnesiumhus

- 9 pkt AF

 

Dette til en pris av $ 3000.

 

Det er oppsummert hva jeg har plukket opp, kanskje noen kan supplere med flere rykter?

Endret av Roncon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å slippe et kamera som er billigere enn EOS 1D markII med fullformatbrikke høres rart ut, da ikke engang EOS 1D MarkII har fullformat. Den bruker cropfactor 1,3.

 

Men det skal visstnok komme mye nytt fra Canon nå snart, så en umulighet er det ikke. De har en presentasjon av nye produkter for forhandlere om ikke lang tid, så man får vite det sikkert da.

Lenke til kommentar

Syns også det vil være overraskende med en fullformat i denne prisklassen, er dette tilfelle er det en bombe.

Men skal man se på pdf filen er 5D ikke støv og vanntett altså ikke proffhus, noe 1D MarkII er.

Blir mer enn spennende å se hva Canon tenker, hvor er 1D Mark II etter dette?

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Får være en kjiping jeg da.

 

For å helle litt isvann i årene deres så kan jeg garantere at et hus med de spesifikasjonene som her er oppgitt for det første vil konkurrere alt for mye med 1Ds mk II og prisen som det opereres med er nok bare forhåpninger fra folk med slunkne pengebøker som sil ha seg et "Full Frame" dslr som har hentet i sine drømmer :thumbup:

 

For de av dere som følger litt med på hva som skjer i dette markedet vet jo like godt som meg at en produsent ikke slipper ut modeller som kun skal utkonkurrere modeller lagd av samme produsent.....

 

Én ting er helt sikkert, og det er at det helt sikkert kommer nye modeller fra alle som lager dslr.

Den PDF'n som det linkes til her er nok ikke lagd av Canon ;)

Lenke til kommentar
Én ting er helt sikkert, og det er at det helt sikkert kommer nye modeller fra alle som lager dslr.

Den PDF'n som det linkes til her er nok ikke lagd av Canon ;)

Nei, men den er laget av det samme reklamebyrået som laget reklamekampanjen for Canons Pixma-skrivere i Europa (tråd på dpreview, for travel til å linke idag).

Og EAN-numrene som er inkludert i PDF-en er registrert av Canon.

 

Mye av prisdebatten har fellestrekk med den om ryktene om 10D, da den på mange måter var like ulogisk, men senere ble en av hjørnesteinene i Canons line-up.

Hvis Canon nå ser at markedet vil forsvare et "billighus" med fullframe billedbrikke, og at denne kanskje vil gi dem bedre marginer enn alternativene, står de selv fritt til å reposisjonere 1Dx-serien videre, ettersom produksjonskostnadene synker og markedet tilpasser seg.

 

Jeg har sett mange gode grunner til at denne PDF-en skal kunne være sann, og få imot det, så jeg blir ikke overrasket om 5D er blant nyhetene på den nevnte pressekonferansen. Synd det skulle havne "på fornavn med" KM 5D, men dette er jo uungåelig med dagens håpløse navngiving fra samtlige produsenter :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Får være en kjiping jeg da.

Ja,ja greit at noen står i mot hypen da :D:thumbup:

 

Dersom man antar at spesifikasjonene i PDFen er korrekt, vil jeg tippe en reell utsalgspris på dette til i overkant av 25 K.

Fullformat ja vel, men som nevnt mangler en del på hus, hastighet og AF i sammenlikning med 1D MII.

Lenke til kommentar
risen som det opereres med er nok bare forhåpninger fra folk med slunkne pengebøker som sil ha seg et "Full Frame" dslr som har hentet i sine drømmer :thumbup:

Dette er ikke ment som noen kritikk altså, men Kodak hadde vel et dSLR med fullframe sensor 14 mpx-eller-der-omkring til rundt 26-27k? Burde i prinsippet være mulig å komme ned i den prisklassen for Canon også (nå så vi jo forsåvidt hva som skjedde med Kodak sine dSLR og da..).

 

Forøvrig; detalj forsåvidt bare, men når det gjelder spesifikasjonene i det dataarket for øvrig, er det ikke litt pussig at blitssynkhastigheten på et evt. 5D er dårligere enn på 20D (1/200 mot 1/250)?

 

Blir spennende å se om det er noe hold i dette :)

Lenke til kommentar
Dette er ikke ment som noen kritikk altså, men Kodak hadde vel et dSLR med fullframe sensor 14 mpx-eller-der-omkring til rundt 26-27k? [...] (nå så vi jo forsåvidt hva som skjedde med Kodak sine dSLR og da..).

Nå var vel ikke ytelse og ergonomi for Kodaks fullframe-DSLR-er all verden, så at Kodak ga opp, betyr ikke ar EOS 5D blir en fiasko.

 

Forøvrig; detalj forsåvidt bare, men når det gjelder spesifikasjonene i det dataarket for øvrig, er det ikke litt pussig at blitssynkhastigheten på et evt. 5D er dårligere enn på 20D (1/200 mot 1/250)?

At blitssynkhastigheten på 5D er noe dårligere enn på 20D, er ikke så merkelig, da lukkerbladene har lenger vei å gå i et kamera med fullframe-sensor. Lukkerbladene på 5D må faktisk bevege seg raskere enn på 20D for å klare 1/250 s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...