Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre?


DAVIDtp

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende rambrikker i maskinen pr. dags dato:

 

1. 512 MB 333 mhz

2. 512 MB 400 mhz

3. 256 MB 400 mhz.

 

Hovedkortet har maks FSB ( ? ) på 400 Mhz.

 

Hva bør jeg gjøre for å få maks ytelse fra rammen. Jeg er kjent med at den treigeste brikken vil senke farten også på de raske brikkene. Dvs. at all ram kjører på 333 mhz i min maskin nå. Vil jeg kunne oppleve maskinen noe raskere hvis jeg kun kjører på 768 mb 400 mhz ram kontra dagens løsning på 1280 mb 333 mhz? Alternativet er jo å bytte ut den siste brikken på 333 mhz med en ny, men jeg er jo bare en fattig student. NOen som har noen tanker om dette?

 

Og? Et bra program som jeg kan måle maskinens styre med? Tenkte å måle med å uten den treige brikken. Benchmark? Er det det det heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slakk på timingsene (f.eks 3-4-4-12) og gi gjerne litt ekstra spenning (2,7-2,8V skal ikke være farlig), og se om du greier å få den treigeste brikken opp på DDR400. Hvis du greier det, bruker du de to 512 MB-brikkene på dual-channel DDR400 og legger vekk 256'en.

 

Jeg vil sterkt anbefale 1024 MB fremfor 768 MB hvis du spiller eller gjør andre tunge ting.

 

:)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Den setter seg ikke på DDR400 automatisk.

 

Først setter du som sagt i 512'erne (minnebussen vil da automatisk sette seg på DDR333), deretter går du inn i BIOS og justerer timings og setter minnehastigheten til DDR400. Hvis det blir ustabilt eller ikke går, justere du både timings og spenning og setter minnehastigheten til DDR400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...