boxer Skrevet 7. august 2005 Skrevet 7. august 2005 Hei Har en Chevrolet G30 mod 1993 fått ett lite problem etter en stunds kjøring forsvinner 4. trinnet (overdrive). 4.trinnet funker da ikke igjen før bilen har stått ett par timer. noen som har noen ideer dette er en 6.2D med 4L80E kasse
ARXco Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Hei, har du sjekka oljenivået på kassa? Noen automater er veldig følsomme både på for lavt og for høyt nivå. Husk at oljenivået på automater vanligvis skal sjekkes med motoren igang... Er automatoljen gammel? Den skal være lys rød og klar, og lukte "frisk" olje. Gammel, utslitt automatolje blir brunaktig/uklar og lukter som svidde sure sokker eller noe i den dur og må byttes sammen med filteret. En annen mulighet kan være overoppheting grunnet for dårlig kjøling av automatoljen, eller at clutchen i momentomformeren ("TCC'n") er gåen/ikke kobler inn av en eller annen grunn. Girer den pent både varm og kald? Kjenner du at TCC'n kobler inn mellom girene? (bortsett fra 4. giret da..) Får du noe varsellys; "Check engine" e.l. ? På noen dieselpumper sitter en sensor som registrerer gasspådraget, hvis denne er gåen/dårlig får man rare symptomer på girkassa. Men dette problemet ser ut til å være temperatur-relatert, så det er neppe den som er problemet. Et verksted kan hjelpe deg å få lest av evt. feilkoder fra hjernen. Å finne feil på automatkasser kan være skikkelig pain-in-the-..ss, det er mange mulige YTRE feilkilder utenom selve kassa. Hvis alle disse er utelukket, kan du prøve en innvendig rens, ikke få kasser har berget unna overhaling med det.
boxer Skrevet 8. august 2005 Forfatter Skrevet 8. august 2005 Kassa er overhalt og forsterket for ca 15000 km siden Girer så mykt at man nesten skulle tro det satt variomatic , merker kun girskiftene på lyden i fra motoren. Både på kald varm motor. tenkte jeg skulle gå over å rense koblingene til girkassen ( elektrisk styrt) og sjekke jordinga til hjernen. samt bytte olje og filter . Så håper jeg det blir bra etterpå
ARXco Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Jess, lønner seg å sjekke/rense og spray alle kontakter, også en feilkilde. Siden den girer så mykt tenker jeg igjen på TC-clutchen, vet du om det er TC-clutch på den? Du burde merke når den kobler inn, føles som om man har et gir ekstra mellom 3. og 4. samt et 5. gir. Jeg har en '94 Ford E350 van med E4OD-kasse, og på den merkes det at turtallet går ned når TC-clutchen kobler inn. Fords kasse blir overopphetet hvis clutchen ikke kobler inn, og den bruker da også en god del mer diesel.
boxer Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 vet ikke om det er TC- clutch på den. ( TC clutch er det en lammel kobling som kobler inn for å "avlaste" kassa) Hvis det er det du mener så tror ikke det er det orginalt på disse kassene. Mins å lese ett eller annet sted at det var så man kunne ettermontere det på disse kassene som igjen førte til lavere diesel forbruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå