Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

(LØST) Kjøpte ny pc, og brukte guiden her


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt ny pc i deler ( :w00t: ) , også kom jeg hjem og pakket ut ting fra esken.

Jeg begynte med å montere det, og fulgte guiden her på hardware.no til punkt og prikke...

Når jeg skulle ta min første startup, skjer det ingen ting!

Jeg plugger i strømmen, og trykker på power knappen, men ingenting skjer...

Det er en lampe i hovedkortet som lyser, så det er ihvertfall strøm inni der.

Det jeg har er:

AMD64 3200+ s939

Artic Cooling CPU vifte

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, s939,S-ATA

Sapphire Radeon X800 256MB GDDR3 PCI-Express

TwinMOS 1gb cl 2.5 ddr-dimm pc3200

WD 200GB S-ATA2 7200RPM

 

Men nå sitter jeg her, og får ikke dette til å fungere :nei:

Har en liten ting som jeg tror kan være opphavet til problemet:

Den nye harddisken min er S-ata. Jeg har en gammel IDE harddisk som jeg har lyst til å bruke og... men jeg fant ingen guide (ihvertfall ikke på denne siden) som forklarte tilkobling av s-ata disker?

men jeg kan bruke min gamle IDE harddisk selvom den nye er S-ata?

 

kan dette også hende fordi jeg ikke får forsynt nok strøm? strømtilførselen min er litt gammel, ikke lett å se hvor mye w den er på... det står ihvertfall 315W max...

har vurdert å kjøpe en 500w ny strømforsyning.

Endret av MannY318
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har koblet fra en HD, og prøvd å koble fra begge cd/dvd, men det skjer fortsatt ingenting...

Lyset lyser grønt, men jeg hører ingen som helst pipelyd heller...

har også tatt inn og ut powerknappene 3 ganger, sjekket manualen for å være sikker, og de kan ikke sitte feil...

det er litt teit, det står så mange forskjellige antall w på strømforsyningen min:

340w Max load

315w max

:S

 

for å være sikker, så har jeg bestilt ny cheiftec 410w (som yter 475w) strømforsyning, men det er kjipt at ingenting skjer!

 

det er vel ganske vanskelig å sette i skjermkortet feil, og minnebrikkene feil ;)

det er jo 4 slotter til minnebrikker, og de to jeg har skal på hver sin side av "mellomrommet" mellom slottene, sant?

 

edit:

prøve å koble ut begge HDene, og begge cd/dvd r/rw ene mine... men fortsatt, ingenting nytt!

Endret av MannY318
Lenke til kommentar

Om det skjer absolutt ingenting, ingen vifter som snurrer og ingen harddisk som spinner opp, så ville jeg sjekket at alle strømpluggene fra powersupply'et sitter i hovedkortet (på mitt er det f.eks 4 strømkontakter som skal i hovedkortet). Og om alle sitter i så ville jeg sjekket om og om igjen at jeg har koblet power switchen til kabinettet riktig, og pass på at du ikke har koblet "power led" istedet for "power sw". Du kan jo ta en skrutrekker og bare holde innpå de to pinnene som er power switch så det blir overgang der for å se om det starter.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

satt oppe nå, og så litt på pcen... tok ting ut, og satt det sammen igjen, og prøvde å starte opp.

Nå surrer harddisken, og viftene går.

jeg kjører med 1 DVD r/rw, den ene IDE 40gb harddisken min...

skal se om jeg får til å koble til den nye harddisken min også, på 200gb, men den er S-ATA, og jeg er helt grønn når det gjelder tilkobling av s-ata...

 

men nå som jeg får opp skjermbilde og alt, først får jeg opp: et bilde av logoen til Asus kortet mitt, og trykk del (eller noe sånt) for å gjøre ett eller annet, men dette går rimelig fort vekk... så kommer det som er vanligvis på boots, men jeg lurer på en ting: hva skal jeg gjøre nå?

skal jeg begynne med OS, eller i BIOS?

fikk med noen cder med skjermkortet (dette er vel egentlig drivere som skal installeres i OS ...?) og en cd som kom med hovedkortet... "Chipset support CD"

Lenke til kommentar

Om BIOS er satt til å kunne boote fra CD så begynt med windows install. Alle CDer og dill som fulgte med skjermkort o.l. skal brukes i windows.

 

Når det gjelder sata disker, så er det ikke så mye du kan gjøre feil. Såvidt jeg husker er det en ganske tynn, nett liten kabel som går fra hovedkortet inn i disken, og så er det en litt større som går fra powersupplyet

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg nettopp å starte opp med en harddisk, og satt i cden til windows... men jeg tenkte jeg skulle prøve med begge harddiskene, så jeg gikk ut av installasjonen.

Men, nå får jeg ikke opp installasjonen til windows sånn som jeg skal... hjelp?

Jeg får først opp skjermbildet med logoen til hovedkortet osv, og press del to enter setup. (tror jeg det stod, du kommer ihvertfall inn i setupen)

så når den er forbi, kommer det opp noe med RAID... press ctrl+s to (ett eller annet som har med raid å gjøre)

og etter den, kommer det opp det vinduet når vi får se alt på pcen (usb, sata disker, ide disker, osv)

men jeg får ikke bootet windows cden noe sted, noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...