Gå til innhold

Ny HDD, strømbruk og problemer.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg må snart ha meg ny HDD, og har et par spørsmål:

1: jeg skal ha en på 200/250 GB. Jeg lurer på strømforbruket, pga: Min maskin er en "ferdiglaget" firmamaskin som pappa fikk tilbud på. Det er for det meste jeg som bruker den, til spill som HL2 osv, så det er ikke en dårlig maskin. 3 ghz prosessor, 9600 radeon, 1024 ram, som duger helt bra.

Men når jeg skal ha ny HDD, lurer jeg på om det er noe slags sperre på slike maskiner, slik jeg ikke kan ta inn nye komponenter. Jeg vet ikke hvilken strømforsyning jeg har, har lett både på systeminfo og sjekket på selve strømforsyningen.

Hvor mye watt tar en HDD, vil det kanskje bli slik at det rett å slett ikke er nok watt "igjen" på strømforsyningen til den?

Takker for alle svar!!

Endret av genetex
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvor mye watt tar en HDD, vil det kanskje bli slik at det rett å slett ikke er nok watt "igjen" på strømforsyningen til den?

Takker for alle svar!!

Hei,

Vanligvis har såen 'ferdigkjøpte' PC'er plass til 2x2 enheter på harddisk kontrolleren. Det kan være en kombination av harddiske og CD/DVD spillere/brennere.

Strømforbruket trenger du ikke å bry dig om.

En harddisk bruker ca. 5W under drift og ca. 25W ved oppstart.

Du kan jo ta en tit på denne oppdaterte 'strømberegnings' side.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Skrevet

Jeg vil tro dette skal gå helt fint. En harddisk bruker opp mot ca 30W i de sekundene den spinner opp. Ellers ligger forbruket på under 10W.

FrimaPC'er bruker å ha litt svake PSU'er, men ikke så svake at den blir ustabil av en liten ekstrabelastning. Jeg tipper PSU'en er spesifisert for å kunne levere 350W, selv om PC'en trolig ikke bruker mer enn 200-250W på det meste.

Som regel er det også plass til 4 IDE-enheter i slike PC'er. Jeg vil tippe at det er en harddisk og en DVD-brenner i PC'en fra før, og da skal det være 2 ledige plasser på IDE-kablene. (evt. 1 ledig IDE-port på hvordkortet for tilkobling av 2 IDE-enheter)

Men det er ofte en ting det kan skorte på i slike PC'er: Fysisk plass. Her er det bare en ting å gjøre: Åpne og se om det er et ledig spor der du kan skru fast harddisken. Hvis det er flere ledige plasser så vil jeg anbefale å ha litt avstand mellom de to diskene så de ikke varmer hverandre for mye. Evt. Hvis det blir trangt: Sette inn en vifte som blåser på de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...