Winged Monkey Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Hei, Har i det siste reagert på at Raptoren min oppfører seg som en av de eldgamle 2GB harddiskene vi har på jobb. Den knatrer og knatrer, men får liksom ikke jobben gjort.. Da jeg prøvde å kjøre HD-tach for å teste disken innså jeg hvor stort problemet var: Sekvensiell lesehastighet på ~ 9MB/s og burst lesehastighet på ~ 18MB/s hører jo ingensted hjemme! Hovedkortet mitt har to SATA-kontrollere og problemet er det samme uansett hvilken kontroller jeg bruker. Jeg vil tro dette elimenerer SATA driverproblemer. Har også prøvd å defragmentere disken, men som ventet, ga dette bare en marginal ytelsesøkning. Prøvde forøvrig også å pakke ut en 4GB image-fil og det tok i underkant av en time! Dette er jo opplagt ikke sånn det skal være.. Noen som har innspill på hvor feilen ligger? Er det evt. harddisken som har resignert?
Civilix Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Kan være feil med disken, kjør Data Lifeguard Diagnostic(lastes ned fra wd sine sider) og se om du får noen feil.
Winged Monkey Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Takker for tipset.. Har kjørt "Quick"-testen nå og den finner ingen feil. Skal prøve å kjøre "Extended"-testen senere, men den tar nesten 4 timer å fullføre ( ) så det tar nok litt tid før jeg kan rapportere om den finner noen problem..
Winged Monkey Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Hvor gammel er disken? Den er vel ganske så nøyaktig 1 år gammel nå. Den har vært brukt temmelig aktivt, men det er jo noe disse diskene burde tåle vil jeg tro? De er jo beregnet for å skulle kunne erstatte SCSI i server-sammenhenger, så den burde kunne takle regulær "hjemmebruk".
sigen Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 (endret) Ville ikke sagt at det er slitasje som er problemet siden den er så "ny" (1 år er lenge innen hardware) Håper du finner ut hva som er galt med den EDIT: Og hvordan du får fiksa det Endret 3. august 2005 av sigen
Winged Monkey Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Ville ikke sagt at det er slitasje som er problemet siden den er så "ny" (1 år er lenge innen hardware)Håper du finner ut hva som er galt med den EDIT: Og hvordan du får fiksa det Takker for det Skal ta med disken til en kompis senere i kveld og prøve den ut hos han. På den måten vil jeg tro jeg finner ut om det er selve disken eller hovedkortet mitt som er mongo..
Zardoz51 Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Når du sier at du har defragmentert disken hvilket program brukte du?
Winged Monkey Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Disken er satt til å ha (ultra) DMA? Hmm.. Det er en SATA-disk. Er det ikke kun IDE-disker som kjører på Ultra-DMA? Når du sier at du har defragmentert disken hvilket program brukte du? Brukte det innebygde defragmenterings-programmet i Windows. Skal vel ikke ha så mye å si hvilket program man nytter til dette?
roac Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Har i det siste reagert på at Raptoren min oppfører seg som en av de eldgamle 2GB harddiskene vi har på jobb. Den knatrer og knatrer, men får liksom ikke jobben gjort Sjekk innstillinger for disken i device manager. Jeg hadde det samme problemet med en helt annen disk tidligere, og da viste det seg at write cache var deaktivert for disken, og det gjorde underverker med diskytelsen, i negativ retning
gunnard Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Disken er satt til å ha (ultra) DMA? Hmm.. Det er en SATA-disk. Er det ikke kun IDE-disker som kjører på Ultra-DMA? Hos PATA-disker er det integrert DMA-kontroller på hovedkortet, mens på SATA-disker tror jeg det er i selve diskene. Vet ikke om det kan skrues av på SATA-diskene, men kan jo sjekke gjennom innstillingene på drivern som er installert i Windows?
schmelck.no Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 (endret) Kan være feil med disken, kjør Data Lifeguard Diagnostic(lastes ned fra wd sine sider) og se om du får noen feil. Vil bare si at det programmet er jo fullt av feil. Har selv hatt noe problemer med disker i det siste og det programmet gjorde det vel ikke akkurat bedre, noen ganger feilet 70% av diskene på S.M.A.R.T, noen ganger fant den bare 20% av diskene mine, og når det poppet opp et interttvindu som skulle forklare hva som var feil med disken så stod det at jeg måtte laste ned den nyeste versjonen med link til hvor dette fantes, men selv etter installasjon av det så var det fortsatt for gammel versjon og slik fortsatte det :!: Vil heller anbefale Hitachi DFT - Drive Fitness Test, mye bedre og du kan laste ned et bootable cd image som starter før OS slik at du kan være sikker på at ikke OS'et tuller med disken mens disken sjekkes... Kan kjøre både quick og advanced test, analyserer S.M.A.R.T +++ og sjekker selvsagt diskoverflaten ved advanced test. Støtter alle diskfabrikanter og IDE, SCSI + SATA :-) Dropp WD DLD, kjør Hitachi DFT http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm Supports SCSI and IDE drives, including Serial-ATA drivesNote: Currently, the Drive Fitness Test does not support Microdrives, or Travelstar E drives. Analyzes drive fitness * Three modes of operation: -- High confidence level Quick test (unmatched in the drive industry) -- Full media scan -- Exerciser * Performs real-time analysis of your drive to quickly determine whether the drive has a problem. * Identifies system problems such as cables, temperature, etc. * Automatically logs significant drive parameters to track potential impacts to the operation of the drive. Restores drive fitness Note: these utilities will overwrite customer data and allow repair of bad sectors. * Erase Bootsector utility (use DFT Utility option: Erase Boot Sector) * Low-level format utility (use DFT Utility option: Erase Disk) Utilities * Drive information * S.M.A.R.T. Operations for IDE hard disk drives Endret 3. august 2005 av schmelck
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå