Gå til innhold

Lefdal og 150% garantien


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Joda, dette mener jeg. Hvis de fleste hadde brukt denne garantien, ville jo færre og færre handlet hos andre aktører. Andre aktører ville ikke klart å konkurrere fordi Lefdal uansett er billigere, og mange ville ikke klart konkurransen. Derfor ville mange mindre aktører gått konkurs. Det som det fører til er at Lefdal får mindre konkurranse, og det vil bli færre og færre som Lefdal må konkurrere mot.

 

I tillegg ville ingen giddet å ha spesielt gode priser på sine produkter, fordi Lefdal er billigst uansett. Mange ville satt opp sine priser, og dermed kan også Lefdal sette opp prisene sine på grunn av mindre konkurranse. Alt dette fører oss inn i en ond sirkel som fører til at Lefdal får mer og mer monopol, og kan selge varer dyrere og dyrere og fortsatt vært billigst.

 

Jeg forstår veldig godt at konkurransetilsynet reagerer på praksisen. Egentlig burde hele praksisen forbys.

 

Ukens tilbud hos diverse netshops kan ikke sammenlignes. Det er noen få utvalgte produkter, i en begrenset periode. Et dårlig forsøk på sammenligning spør du meg.

Jeg er med på ditt resonnement omkring prisgarantien generelt -de uheldige følgene av den er godt og lettfattelig forklart her

 

Men det som beskrives er et "worst case" scenario der garantien fungerer optimalt (slik Lefdal ønsker). Etter min mening vil vi aldri havne i en slik situasjon. For det første: Den jevne forbruker er for smart/prisbevisst. Mitt postulat er at det alltid vil skje prissammenlikninger på tvers av butikkene -det er jo nettopp dette som har drevet hvite- og brunevareprisene til et ekstremt lavt nivå. Og i tillegg har det jo blitt stadig enklere å sammenlikne priser -stikkord: internett.

 

Vi slutter vi ikke med å sammenlikne priser pga. 150% garantien like lite som vi slutter å sammenlikne priser om en butikk skulle reklamere for at de alltid er billigst e.l. Forbrukerne er heldigvis ikke like enkle som økonomiske modeller skulle tilsi.

 

Angående ønsket ditt om å bli kvitt prisgarantien:

 

Du ønsker altså at vi ikke benytter oss av den? Det blir jo helt feil, for det er ikke vi som er med på å opprettholde den -det er jo alle de bevisstløse kundene som handler der fordi de blir lurt av garantien. Tvert i mot er det beste du kan gjøre MOT garantien å spasere ut døren hos Lefdal med lomma full av cash -blir den for dyr forsvinner den!

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns dette nermer seg grov utnytting av en garanti. Om dere _vet_ at det finnes billigere en annen plass så kjøp der, ikke gå å "utnytte" et firma.

Lefdal burde fjerne denne garantien for lenge siden.

Mange kunder tenker nok følgende: Oj, Lefdal garanterer at de er billigst og gir meg 150% av evt, prisdifferanse tilbake. De vil sikkert ikke tape penger så dermed er de sikkert billigst.

Sannheten er jo at Elkjop og Lefdal mest sannsynlig er de dyreste i Norge på datautstyr.

 

De burde kanskje fjernet garantien men de tjener masse penger på den så det skjer nok ikke. Elkjop og Lefdal er kun interessert i å tjene penger og det kan ikke kalles utnyttelse å bruke denne garantien. Når vi bruker denne garantien og forteller om det er jo det billig og positiv pr som forsterker omdømmet til Lefdal som billigst.

:roll:

 

Edit: skirvefeil

Endret av xpert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Hvis du leser litt nøyere så ser du at omtalen stort sett går på at Lefdal er drit dyre på en del produkter og at det derfor lønner seg å utnytte garantien deres. At det skal kalles god reklame blir jo latterlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det er vel ingen tvil om at det er dette Lefdal ønsker med prisgarantien, og siden de beholder den er det deres vurdering at de tjener penger på den fordi et tilstrekkelig antall kunder blir "lurt" av garantien.

 

Det fine med denne markedsføringen er jo at det ikke er reklamebyråene som tjener på den, men de få av oss som er smarte nok til skamløst utnytte garantien.

 

Dumme forbrukere har bare seg selv å takke.

Lenke til kommentar
Hvis du leser litt nøyere så ser du at omtalen stort sett går på at Lefdal er drit dyre på en del produkter og at det derfor lønner seg å utnytte garantien deres. At det skal kalles god reklame blir jo latterlig.

kommer an på hvordan du ser det. "Oj, du oppdaget at vi ikke er billigst likevel. Da gir vi deg litt penger slik at du forlater butikken fornøyd". En slik garanti gir jo også en trygghet om at hvis man finner det billigere andre steder så har man ikke "tapt" penger. Ergo handler mange på Lefdal i troen om å ha gjort et varp.

Lefdal gambler på at få kunder bruker garantien.

 

Det er garantien som villeder kunden som er umoralsk, ikke kundene som bruker den. Jeg har ikke benyttet meg av garantien hittil da jeg synes Elkjop og Lefdal bare selger gammaldags drit men den dagen jeg skal ha hvitevarer skal jeg nok sjekke litt rundt ja :-)

Lenke til kommentar
Hvis du leser litt nøyere så ser du at omtalen stort sett går på at Lefdal er drit dyre på en del produkter og at det derfor lønner seg å utnytte garantien deres. At det skal kalles god reklame blir jo latterlig.

kommer an på hvordan du ser det. "Oj, du oppdaget at vi ikke er billigst likevel. Da gir vi deg litt penger slik at du forlater butikken fornøyd". En slik garanti gir jo også en trygghet om at hvis man finner det billigere andre steder så har man ikke "tapt" penger. Ergo handler mange på Lefdal i troen om å ha gjort et varp.

Lefdal gambler på at få kunder bruker garantien.

 

Det er garantien som villeder kunden som er umoralsk, ikke kundene som bruker den. Jeg har ikke benyttet meg av garantien hittil da jeg synes Elkjop og Lefdal bare selger gammaldags drit men den dagen jeg skal ha hvitevarer skal jeg nok sjekke litt rundt ja :-)

Lefdal VET at det ikke er mange som benytter garantien deres. JEG var å kjøpte en mobil hos dem en gang, og viste etterpå til at siba solgte mobilen billigere, og fikk da 150% tilbake.

Jeg spurte da slegeren om "dere kommer vel til å senke prisen nå?", men han sa "nei, det er så få som sjekker prisene, så vi tjener på å ikke gjøre det!"

 

er det forresten noen som vet om dette vil fungere?

går det an å få pakke-tilbud fra en av konkurrentene, dvs tilbud på flere ting feks TV, DVD, spiller, anlegg osv. med en god pris, for så gå til Lefdal uten å be om pristilbud fra dem, bare kjøpe det som en pakke...og så vise til tilbudet du fikk fra konkurrenten ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Selvsagt har Lefdal regnet seg frem til at garantien lønner seg for dem, men jeg synes nå ikke det er god reklame for dem at de høye prisene deres blir hengt ut her inne.

 

At Lefdal gambler på at få bruker garantien er jo redelig nok det, at noen er "dumme" nok til å betale dyrt uten å benytte seg av garantien får være deres valg. Så lenge garantien ikke får de uheldige virkningene som er skissert tidligere i tråden er dette et stort gode for smarte forbrukere!

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
går det an å få pakke-tilbud fra en av konkurrentene, dvs tilbud på flere ting feks TV, DVD, spiller, anlegg osv. med en god pris, for så gå til Lefdal uten å be om pristilbud fra dem, bare kjøpe det som en pakke...og så vise til tilbudet du fikk fra konkurrenten ?

Umiddelbart ville jeg vel svart nei. Om du derimot får en samlet pris på alt hos Lefdal burde det være greit. Og om du bare er sinnsykt dårlig til å prute så skulle vel dette gå ut på ett ;)

Lenke til kommentar
går det an å få pakke-tilbud fra en av konkurrentene, dvs tilbud på flere ting feks TV, DVD, spiller, anlegg osv. med en god pris, for så gå til Lefdal uten å be om pristilbud fra dem, bare kjøpe det som en pakke...og så vise til tilbudet du fikk fra konkurrenten ?

Umiddelbart ville jeg vel svart nei. Om du derimot får en samlet pris på alt hos Lefdal burde det være greit. Og om du bare er sinnsykt dårlig til å prute så skulle vel dette gå ut på ett ;)

Hehe..om det er mulig..så er det om å gjøre å få høyest mulig pris...så prisforskjellen blir høyere....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
går det an å få pakke-tilbud fra en av konkurrentene, dvs tilbud på flere ting feks TV, DVD, spiller, anlegg osv. med en god pris, for så gå til Lefdal uten å be om pristilbud fra dem, bare kjøpe det som en pakke...og så vise til tilbudet du fikk fra konkurrenten ?

Umiddelbart ville jeg vel svart nei. Om du derimot får en samlet pris på alt hos Lefdal burde det være greit. Og om du bare er sinnsykt dårlig til å prute så skulle vel dette gå ut på ett ;)

Hehe..om det er mulig..så er det om å gjøre å få høyest mulig pris...så prisforskjellen blir høyere....

My point exactly! :thumbup:

 

Dessuten kan du sikkert spille så dum at de forsøker å lure deg på prisen. Har selv opplevd på Elkjøp at de har forsøkt å selge min far en Miele stekeovn til 27000 som egentlig kostet 19900. Hadde det skjedd meg på Lefdal tror jeg det hadde gått for meg!! :blush:

Lenke til kommentar
Du ønsker altså at vi ikke benytter oss av den? Det blir jo helt feil, for det er ikke vi som er med på å opprettholde den -det er jo alle de bevisstløse kundene som handler der fordi de blir lurt av garantien. Tvert i mot er det beste du kan gjøre MOT garantien å spasere ut døren hos Lefdal med lomma full av cash -blir den for dyr forsvinner den!

For all del, utnytt denne garantien for alt den er verdt. Ville gjort det selv. Jeg ser bare hva de langsiktige følgene kunne blitt om de hadde reklamert mer heftig for dette. På den annen side, hadde "alle" visst om det, så hadde de kanskje blitt tvunget til å fjerne den før mitt worst case scenario hadde slått til.

Lenke til kommentar
Kjøpte en Pioneer 43" plasma-tv på Elkjøp for 32995,-, mens Lefdal solgte den for 39995,-. Kjøpte TV'en hos Lefdal og Elkjøp, og viste kvitteringen til de ansatte ved Lefdal og fikk tilbake 10500,-.

 

Leverte den andre TV'en tilbake til Elkjøp etterpå. :)

 

Det vil si at du betalte 29495.-

Var det en 435 HDE skjerm du fikk?

Endret av guso
Lenke til kommentar
Lefdal sin prisgaranti gjelder nettbutikker, men du må legge til frakt, selv fikk jeg kjøpt 512 Mb ram til 200 kr. :) Fornøyd med det.

Antar dette var snakk om ikke-bærbart? Fant faktisk ikke noen slags RAM hos dem i det hele tatt.

"komponenter" står ikke på nettsiden..man må i butikken/eventuelt spørre om de har inne

Lenke til kommentar
Lefdal sin prisgaranti gjelder nettbutikker, men du må legge til frakt, selv fikk jeg kjøpt 512 Mb ram til 200 kr. :) Fornøyd med det.

Antar dette var snakk om ikke-bærbart? Fant faktisk ikke noen slags RAM hos dem i det hele tatt.

"komponenter" står ikke på nettsiden..man må i butikken/eventuelt spørre om de har inne

Var i den fysiske butikken og sjekket også...

Lenke til kommentar
Lefdal sin prisgaranti gjelder nettbutikker, men du må legge til frakt, selv fikk jeg kjøpt 512 Mb ram til 200 kr. :) Fornøyd med det.

Antar dette var snakk om ikke-bærbart? Fant faktisk ikke noen slags RAM hos dem i det hele tatt.

"komponenter" står ikke på nettsiden..man må i butikken/eventuelt spørre om de har inne

Var i den fysiske butikken og sjekket også...

har selv brukt prisgarantien på enkeltkomponenter på lefdal...

 

Er en stund sia nå, så kan jo hende de har kuttet ut dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...