Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig håndbrekk problem


Anbefalte innlegg

Heisann.

Håper dette er korrekt plass å plassere denne tråden :)

 

Jeg har en Ford Mondeo 95-modell som jeg har et dårlig håndbrekk på.

Det jeg lurer på er om det er mulig å gjøre noe med dette selv, eller få noen andre til å gjøre den bedre på? (Pris er viktig).

 

Hvis jeg skal stå i fri-gir, samt bruke håndbrekken, må dette skje på en flate, og ikke en plass der det er litt bakke, noe som er litt irriterende.

 

Jeg var inne på service med den i April i år, og da skiftet de til 2 nye bremseklosser foran.

 

Jeg har ikke særlig peiling på biler, men kjenner noen som har det, så om det evt. er lett å fikse slik at håndbrekken blir sterkere, så skulle jeg nok klare å få noen til å gjøre det, evt. noen "profesjonelle".

 

Håper dere skjønte hva jeg mente, og hvis dere trenger mer informasjon, så er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håndbrekket går på bakhjulene. Bremsebelegget bak er sikkert i orden siden mesteparten av bremsekraften under vanlig bremsing går på forhjulene. Håndbrekket skal vanligvis begynne å ta etter 5-7 hakk når du drar det oppover, om det går lengre enn det finnes det justering (På mange bilder er det selvjusterende, vet ikke om det er det på din) justeringen finner du enten inne i trommelen bak eller ved vaiertilkoblingen til brekket inne i bilen. Du kan jo sjekke bremsebelegget bak om det kansje har lekket noe bremsevæske på det eller om det er noe annet der som kan være skyld i det. Selv har jeg en Audi 80 fra 1989 som det er veldig dårlig brekk på, men jeg trur audi har hatt et rykte på seg ang dårlig håndbrekk

Lenke til kommentar

Som sagt, har lite peiling på biler :p

Hvordan sjekker jeg bremsebelegget bak? Bare jekker opp bak, og sjekker der bremseskivene ligger?

 

Om det er skiver eller ikke, har jeg ingen aning om du.

Men det kunne jeg jo evt. ha sjekket hvis jeg skal sjekke bremsebelegget.

Tror nok det er mere sannsynlig at jeg bare leverer inn bilen på service :p

 

Takk for tilbakemelding btw ;)

Lenke til kommentar

På Din Mondeo er det tromler bak. Det er ikke mulig å stramme opp vaieren heller. Problemet ditt ligger nok i selvjustererne bak i tromlene. Disse har nok rusta fast og må nok byttes. Disse delene ligger vel på litt under 500kr.

 

Hadde samme problem på min 95 Mondeo med for slakt håndbrekk, og det var da selvjustererne som var for fastrusta.

 

har du lyst til å bytte selv, kan Mondeo boka til haynes guide deg gjennom dette, men det er viktig at det blir gjort skikkelig, da det er bremser vi snakker om :)

 

Skulle du lure på mer, så spørr meg, har skrudd en hel del på mondeo :)

Lenke til kommentar
Håndbrekket går på bakhjulene. Bremsebelegget bak er sikkert i orden siden mesteparten av bremsekraften under vanlig bremsing går på forhjulene. Håndbrekket skal vanligvis begynne å ta etter 5-7 hakk når du drar det oppover, om det går lengre enn det finnes det justering (På mange bilder er det selvjusterende, vet ikke om det er det på din) justeringen finner du enten inne i trommelen bak eller ved vaiertilkoblingen til brekket inne i bilen. Du kan jo sjekke bremsebelegget bak om det kansje har lekket noe bremsevæske på det eller om det er noe annet der som kan være skyld i det. Selv har jeg en Audi 80 fra 1989 som det er veldig dårlig brekk på, men jeg trur audi har hatt et rykte på seg ang dårlig håndbrekk

Jeg har også en audi 80 1989 modell.. den har dårlig brekk..

 

Jeg må dra den drit hard opp for at den skal sitte..

Må din det?

 

hva skal man smøre bremsetrommlene med? min scooter som har bremsetromler bråker så mye..

Lenke til kommentar

prøv først å stram veieren fungerer ikke dette, så kan det være selv justeringen i trommelen bak som ikke lengere fungerer, eller rett og slett at det har blitt brekket så mye av klossenen inni trommelen har blitt slitene.

 

Hvis du bare har trommeler bak og disse nylig har blitt skiftet så er det naturlig at selvstrammeren fungerer, og at det er vaieren som er blitt strukket.

 

Men det er aldri greit å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...