Gå til innhold

PCMCIA USB og Firewire, hastigheter


Anbefalte innlegg

Har lest inlegg her om hastigheter og begrensninger på USB og firewire. Det nevnes at en kan få PCMCIA kort med dette integrert hvis en ikke har det innebygd på pcèn. Det jeg ikke har sett noe om er eventuelle begrensninger på hastighet på PCMICA kortet i seg selv. Jeg vil tro at det og har begrensninger eller . . . .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCMCIA bussen brukeren 26-bit addrese, 16-bit data bus på 25Mhz -- teoretisk kapabel for ca 50Mb/s

Men jeg er ikk ehelt sikker på om denne er koblet på isa bussen i maskinen. hvis så så er båndbredden mye mindre nemlig 15,9 Mb/sek. Isa bussen er 16-bit på 8,3Mhz

 

uansett så er både usb2.0 og firewire pcmcia kort veldig begrenset av PCMCIA og ikke anbefalt under noen omstendighet :smile:

Lenke til kommentar

De aller fleste nyere PC'er bruker den nyere "CardBus" standarden for PC-kort (som det heter nå, PCMCIA var den gamle betegnelsen). Den har en databus på 32-bit og er betydelig raskere enn den gamle 16-bits PCMCIA versjonen. Husker dessverre ikke overføringshastighet eller andre specs, men det er det kanskje andre her som gjør?

 

Tror både firewire og USB2 på et PC-card ikke skal lide noe i forhold til "innebygde" porter.

Lenke til kommentar

Trond66 skriver bl.a. uansett så er både usb2.0 og firewire pcmcia kort veldig begrenset av PCMCIA og ikke anbefalt under noen omstendighet.

 

Covah skriver bla. Tror både firewire og USB2 på et PC-card ikke skal lide noe i forhold til "innebygde" porter.

 

Her er det tydeligvis uenighet. Dette har jeg og observert tidligere. Er det noen som kjenner til eventuelle undersøkelser om dette.

En må huske på at det er mange som har pcèr uten både usb og firewire, så når noe skriver at det ikke er å anbefale kan en bli noe usikker.

Lenke til kommentar

Trond skriver det han skriver fordi han tror PCMCIA kortene fortsatt kjører på en 16-bits bus. Det er feil. Alle nye bærbare PC'er kjører med 32-bits cardbus PC-Card (som det heter nå, 16-bits PCMCIA er ut).

 

Med denne 32-bits cardbus PC-Card, skulle det ikke være noe imot å kjøre både firewire og USB2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...