Gå til innhold

Investering i Canon EF-S objektiver?


Anbefalte innlegg

Såfremt jeg køber et Canon DSLR - hvor fremtidssikker er så en investering i Canon EF-S objektiver? Så vidt jeg ved, er disse objektiver kun til Canon 10D, 350D og 20D - og hvis udviklingen går mod full-frame sensor, står man så ikke med et uanvendeligt objektiv til kommende kameraer? Jeg tænker på at mange anbefaler EF-S 17-85 til såvel 350D og 20D. Er investeringen i en Canon EF 17-40 L så ikke mere sikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såfremt jeg køber et Canon DSLR - hvor fremtidssikker er så en investering i Canon EF-S objektiver?  Så vidt jeg ved, er disse objektiver kun til Canon 10D, 350D og 20D - og hvis udviklingen går mod full-frame sensor, står man så ikke med et uanvendeligt objektiv til kommende kameraer? Jeg tænker på at mange anbefaler EF-S 17-85 til såvel 350D og 20D. Er investeringen i en Canon EF 17-40 L så ikke mere sikker?

EF-S objektiver passer ikke på 10D , men på de nyere 300D,350D og 20D.

Om du er mindre sikker med EF objektiver , tror jeg ikke.

Canon har sagt at de vil komme med flere ny objektiver i nermeste fremtid , både EF-S og EF.

Du må tenke på at fremdeles brukes det kun EF objektiver på proffkameraene til Canon og at EF objektiv kan brukes på nyere Canon kameraer uansett.

Et EF 17-40mm f4 L er støvtett og fuktmotstandig og kan brukes til å slå folk ihel med :!:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Såfremt jeg køber et Canon DSLR - hvor fremtidssikker er så en investering i Canon EF-S objektiver? Så vidt jeg ved, er disse objektiver kun til Canon 10D, 350D og 20D - og hvis udviklingen går mod full-frame sensor, står man så ikke med et uanvendeligt objektiv til kommende kameraer? Jeg tænker på at mange anbefaler EF-S 17-85 til såvel 350D og 20D. Er investeringen i en Canon EF 17-40 L så ikke mere sikker?

Det er all grunn til å gå ut i fra at både 22.5 x 15.0 mm sensorer og sensorer på 24 x 36 mm kommer til å eksistere side om side i fremtiden. Derfor tror jeg ikke at du løper noen risiko ved å kjøpe EF-S optikk. Men EF passer jo på alle hus, så dette er uansett det beste alternativet. Det er når du skal ha ekstra vid vinkel at det blir aktuelt med EF-S til 22.5 x 15.0 mm bildebrikker.

 

Likevel vil jeg ikke personlig anbefale EF-S 17-85 3.5-5.6 IS - du får mer lyssterk og ikke minst skarphetsmessig bedre optikk i form av dyrere kvalitetszoomer eller rimelige men gode fastobjektiver. Med IS kan du riktignok ta bilder på lengre lukkertider på frihånd, men dette har bare verdi når du tar bilder av stillestående objekter. IS hjelper ikke når motivet beveger seg. Dette er subjektivt - noen bryr seg ikke om at skarpheten er litt dårligere, og synes det er viktigere med et alt-i-ett objektiv.

 

Det teknisk sett beste valget for å få en sterk vidvinkel på en 20D eller tilsvarende kamera er nok 17-40 4.0 L.

Lenke til kommentar

Giver Teleskopos ret,..har selv 17-40L, og det er et super objektiv ! Absolut et godt køb.

Er så også personlig glad for at jeg ikke købte EF-S optik da jeg havde EOS20D, da jeg nu har et EOS1D MKII.

 

Men jeg ser gerne at til eksempel 10-22 ville komme som EF-mount :-D

Det ville være godt med denne da jeg laver en del landskabs-fotografering.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Ja tror desværre også du har ret, og EF-S skulle netop være billigere at producere,..

Men man har lov at håbe, det gør jeg ihvertfald, da den eneste option ellers vil være til eksempel Sigma 12-24mm.

 

Sigma's annen wideangel og Tamrons 11-18 er begge til Digital crop modeller only.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nu er Canon 5D lanceret med full frame sensor. Det vil sige, at hvis det er den fremtidige "trend" inden for de næste år, ja så er investering i EF-S objektiver faktisk spild af gode penge. Sådan som jeg ser det er skal man holde sig fra EF-S med mindere at man er indforstået med, at EF-S objektivet kun kan bruges med det købte kamera.

Lenke til kommentar

Uansett, til tross for lanseringen av 5D som vel kan sies å være et slags konsumentapparat med profesjonell/prosumersensor (og pris...) tror jeg som Teleskopos sier at det knappest finnes planer om å avvikle 1,6 crop-systemkameraene med det første. Det formatet som antakelig ryker først er slik jeg ser det 1,3x, for hvilket det ikke er laget en eneste "redusert-billedsirkel"-vidvinkel.

 

For det første virker det noe usannsynlig å bruke penger på utvikle en standard som EF-S om denne bare skal være brukelig på 3-4 kameramodeller. Samtidig, tatt i betraktning hva slags objektiver som foreløpig har kommet med EF-S-fatning kan man kanskje anta at "planen" med ef-s er konsument- eller familiespeilrefleks.

 

En annen grunn til å holde 1,6 crop en stund til er som diskutert i en annen post her ytelsen på Canons vidvinkler på fullframe... Jeg har til gode å se det sammenliknet så langt, men jeg vil anta at 10-22 på et 20D har minst like god/dårlig skarphet i kantene som 17-40 eller 16-35 på et fullframeapparat - for kantskarphet på fullframe med 17-40 slik denne demonstreres bl.a. i Canons demostrasjonsfoto for 5D er virkelig såppass middelmådig at man kan diskutere hvorvidt objektiver som 17-40 er særlig fremtidsrettede for fotografer som legger svært mye vekt på å "nyte" bildene sine i 2-400% i PS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...