Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til naboens trådløse nett?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å koble til naboens trådløse nett, når min linje ikke er oppe.

Det må også virke andre veien når naboens nett ikke er oppe så ønsker han å koble til mitt nett.

 

- Jeg har en Linksys WRT-54G (Sveasoft), med linje fra NGT.

- Naboen har en Jensen Airlink WBR 6911 trådløs (firmware fra juni måned), linje fra telenor.

 

Begge har IP-Telefon som er hoved årsaken til at vi vil gjøre det slik.

 

Er det mulig å få til en slik løsning? Forslag til evt annen løsning?

 

Takker på forhånd for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er noen ting du må først og fremst få til og funke.

1. sette opp wds mellom begge 2 og sjekke at dem faktisk linker(begge støtter wds)

2. du må adde 2forsjelige gateway'er og sett at den velger den som fuker.(funker dårlig av erfaring. i win2k og winxp og win98 som jeg har testa i. (send meg en mail hvis du får det til og funke med 2 gatewayer'er du må sette fest ip'er

 

andre løsninga er kjøre elle pc'ene på den enne linja og ip-tlf på den andre.

 

eller bruke 1router med 2stk wan porter så dem blir kobla sammen, koster ca 1000-1500kr på inet. og så route allt til bake over det samme nete til naboen (ja detta blir kompisert, lett for og mekke loop med netverke og så alt blir fuck)

Lenke til kommentar
er noen ting du må først og fremst få til og funke.

1. sette opp wds mellom begge 2 og sjekke at dem faktisk linker(begge støtter wds)

2. du må adde 2forsjelige gateway'er og sett at den velger den som fuker.(funker dårlig av erfaring. i win2k og winxp og win98 som jeg har testa i. (send meg en mail hvis du får det til og funke med 2 gatewayer'er du må sette fest ip'er

 

andre løsninga er kjøre elle pc'ene på den enne linja og ip-tlf på den andre.

 

eller bruke 1router med 2stk wan porter så dem blir kobla sammen, koster ca 1000-1500kr på inet. og så route allt til bake over det samme nete til naboen (ja detta blir kompisert, lett for og mekke loop med netverke og så alt blir fuck)

Er ikke dette meningsløst tungvint?

 

Begge kan gi hverandre tilgang til respektive aksesspunkt. Bruk tilgangskontroll som passord og mac adresser. Gjør det samme her og det fungerer uten problemer. Ramler mitt ned, er det bare å gjøre et nytt nettsøk og du er på nett.

 

Edit: Ser at Telenor var nevnt. Bor i utlandet og har aldri hatt Telenor. Synes å huske at de hadde en spesiell tilkoblingsløsning (?) Da blir det kanskje ikke så lettvint som jeg trudde..?

Endret av butare
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen, men jeg forstod ikke det så veldig .. er ikke kyndig på nettverk etc.

 

Her er iallefall det jeg øsnker å oppnå:

 

Få min linksys til:

#1 å koble til internet gjennom min kabel (NGT)

#2 dersom #1 ikke er tilgjengelig. så vil jeg at den skal koble til min kompis sin ruter trådløst.

#3 Vi ønsker kun å dele internett linje.

 

Firmware på min linksys Version: Alchemy-V1.0 v3.37.6.8sv. Finnes det noen nyere versjon av denne. Eller en annen firmware som er bedre?

 

f. eks: Talisman

Lenke til kommentar

Så lenge begge har en "allways on" løsning. (dvs. at du ikke må ringe opp forbindelsen slik som Telenor gjorde før), så er det jo vledig enkelt.

 

Bare sørg for at begge parter har begge krypteringsnøklene dersom du har sikkerhet på nettverket, så sitter du opp ditt nettverk som foretrukket, og naboens som sekundær. Da kobler du automatisk til det nettverket som er tilgjengelig av de to.

 

Internett-tilgang for PC'ene er derfor veldig enkelt å få satt opp.

 

Problematikken kommer vel i forhold til IPtelefonien. Den må vel nødvendigvis kobles via kabel til aksesspunktet eller et annet sted på nettverket. I så tilfelle må du vel se om det finnes en måte å bridge sammen de to ruterene til ett nettverk, og det kan bli værre. Spørs om standard-rutere som du får fra ISP støtter sånt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Stigma:

Det er mulig at jeg har misforstått deg, men jeg ønsker at min ruter skal koble seg til naboens ruter for å få tilgang til internet, ikke min pc.

 

Til info så bruker jeg god gammeldags kabel mellom:

- pc <--> ruter

- Telio adapter <--> ruter

Ja, da misforsto jeg. Det blir betydelig værre å få til, og krever nok en en form for bridiging funksjon i ruteren som den ikke er sikkert den har. (ISP leverte rutere er som regel ganske basic). Det avhenger nok helt på hva slags tilgjengelige funksjoner du har i de to ruterene.

 

-Stigma

 

Techpoint har forøvrig et viktig poeng. Bredbåndstelefoni kan ikke ringe opp på en annen linje enn den det er knyttet til. Jeg tror Telio er IPtelefoni og ikke er knyttet til linje, så der skulle det gå bra, men hva med naboen din?

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Er det slik å forstå et nettet deres ofte er nede?

 

Selv har jeg hatt NGT i Trondheim i 4 år... På den tiden har det vært nede 3 ganger som jeg vet om.... to av gangene uvarslet i ca 30 min til 1t..., andre gangen vet jeg ikke.. Det var forøvrig varslet grunnet bytte av sentral...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...