Gå til innhold

Win2000 Server og backup


Trc

Anbefalte innlegg

Har plutselig fått ansvar for å få til en backup-løsning i butikken jeg jobber i. Vi bruker Win2000Server, og har flere klientmaskiner som kjører et kasseprogram ( Navision ). Jeg har satt opp en løsning med tape ( Travan ) som gjør backup av databasen hver natt kl. 3. Problemet er at hvis de som går om kvelden glemmer å logge av en eller flere maskiner, så vil ikke serveren ta backup av databasen, da den regnes som å være i bruk.

 

Finnes det noen måte å "schedule'" en slags isolasjon av serveren, dvs. koble fra alle brukere i noen timer? Evt. en annen løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå har AD mulighet for å sperre visse brukere ute mellom visse tidspunkt,. om den logger de av eller om de bare ikke får lov å logge på vet jeg ikke, men det kan du jo teste

Såvidt meg bekjent gjelder denne begrensningen autentisering, mao: brukere blir ikke logget av. Nå vet jeg ikke hvilket backupprogram som benyttes, men jeg vet at f eks Veritas Backup Exec har en egen modul som kalles "Open File Option" som i hvert fall skal ta de fleste problemene.

 

Det enkleste i dette tilfellet er kanskje en administrativ ordre om å logge av hver kveld, med innlagt beskrivelse av en passende reaksjon (jeg vil ikke kalle det straff) dersom ordren ikke blir etterfulgt. Denne reaksjonen må dog komme, ellers vil ikke ordren ha noen effekt. Beskriv også hvorfor det er viktig at brukerene logger seg ut.

Lenke til kommentar
Såvidt meg bekjent gjelder denne begrensningen autentisering, mao: brukere blir ikke logget av. Nå vet jeg ikke hvilket backupprogram som benyttes, men jeg vet at f eks Veritas Backup Exec har en egen modul som kalles "Open File Option" som i hvert fall skal ta de fleste problemene.

 

Det enkleste i dette tilfellet er kanskje en administrativ ordre om å logge av hver kveld, med innlagt beskrivelse av en passende reaksjon (jeg vil ikke kalle det straff) dersom ordren ikke blir etterfulgt. Denne reaksjonen må dog komme, ellers vil ikke ordren ha noen effekt. Beskriv også hvorfor det er viktig at brukerene logger seg ut.

Jeg har bare brukt den innebygde backup-funksjonen i Windows.

 

Kan være litt vanskelig å "straffe" de som glemmer, da det er sjefen som glemmer det mest :roll:

 

Du kan lage en bat fil som feks. kjøres hver natt kl 01.

 

Bat filen kan se slik ut:

 

CODE 

 

@echo off

C:\WINDOWS\system32\logoff.exe

 

 

Jeg regner med du mener på klientmaskinene. Vil dette logge ut av Windows også? De fleste maskinene er ikke terminaler. Databasen som brukes er bare en delt ressurs på serveren.

Lenke til kommentar

Litt vagt antar jeg men kanskje du får en idé ut av det, jeg vet ikke hvilken db dere bruker, men hva med gjøre en slags global disconnect fra database-serveren?

Aner ikke hvordan klientene oppfører seg, om de automatisk vil forsøkeå koble til igjen, men det er kanskje noe å se på?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan helt hvordan jeg skal få det til, men i går prøvde jeg å manuelt disconnect'e en av de maskinene som logger seg på terminalserveren, og det kan virke som den automatisk logget inn igjen ( riktignok 1 time senere, men.. ) :hmm:

 

Tror det ideelle hadde vært om en kunne kjøre en oppgave som disablet alle nettverkstilkoblinger på serveren i en viss tidsperiode.

Lenke til kommentar

Et lite (ufint?) spørsmål her, prøver du å ta filbackup av databasen siden tilkoblinger er et problem? I så fall skjønner jeg jo at du sliter, for det er en langt bedre løsning å ta backup på databasenivå. F eks Microsoft SQL Server kan selv ta backup til disk eller tape. Hvis du har en jobb som går hver natt kan du da f eks velge å ta backup til disk, for så at denne backupfilen blir med på tape. Dette gjøres på følgende måte:

backup database DatabaseNavn to disk = 'disk:\mappe\filnavn.bak

Lenke til kommentar

Et lite (ufint?) spørsmål her, prøver du å ta filbackup av databasen siden tilkoblinger er et problem? I så fall skjønner jeg jo at du sliter, for det er en langt bedre løsning å ta backup på databasenivå.

Det er nok det jeg har prøvd på, ja. Vi bruker Microsoft Business Solutions-Navision. Databasen er såvidt jeg vet av typen C/SIDE. Det finnes en funksjon for å ta sikkerhetskopi av basen, men det må gjøres manuelt. Jeg kunne ikke finne noen schedule-muligheter for det.

 

backup database DatabaseNavn to disk = 'disk:\mappe\filnavn.bak

 

Jeg er kanskje litt dum nå :blush: , men mener du å kjøre en .bat-fil med denne operasjonen? Windows2000server ville ikke gjenkjenne "backup"-kommandoen.

 

Takker for all hjelp så langt, hvertfall :)

Endret av Trc
Lenke til kommentar
backup database DatabaseNavn to disk = 'disk:\mappe\filnavn.bak

 

Jeg er kanskje litt dum nå :blush: , men mener du å kjøre en .bat-fil med denne operasjonen? Windows2000server ville ikke gjenkjenne "backup"-kommandoen.

Nei, dette var snakk om en SQL-kommando som kjøres i databasen, som ber den om selv å ta backup. Databasen til Navision vet jeg absolutt ingen ting om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...