Gå til innhold

The Truth About Violent Youth and Video Games


Anbefalte innlegg

Mange av oss er vel i disse dager involvert i en eller annen diskusjon rundt vold og spill for tiden. Media har kavet seg opp i det faktum at vi kan skyte politi i Grand Theft Auto, men syntes ikke en film som Saw er verdt å bråke om. (Men har noen reagert på at vi kan spise sopp og skyte ildkuler i Super Mario? Ikke som jeg har fått med meg.)

 

Nedenfor har jeg linket til en artikkel jeg fant meget fascinerende. Jeg vet ikke om denne artikkelen allerede har blitt linket til, men jeg syntes den poengterer noen viktige ting i det omdiskuterte temaet om vold i spill.

 

The Truth About Violent Youth and Video Games

Sitat fra artikkelen:

“The media in particular loves to bash video games, making sure to point out any time there’s an Xbox within 50 yards of a crime. This is because games are the new competition - every hour you spend interacting with a game is one hour less spent drooling in front of their fear-mongering programming. “

 

 

Hva mener dere? Har videospill gjort dere til morderiske psykopater, eller kanskje gjort dere roligere? Innspill mottas med takk!

 

EDIT: Omformulert avslutningen min til å være mer åpen for nyanser, slik jeg egentlig mente det.

Endret av RomanzoR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener dere? Har videospill gjort dere til morderiske psykopater, eller har dere fått luftet deres grusomme fantasi gjennom spilling fremfor virkeligheten?

Ja, for det må vere enten det eine eller det andre, ikkje sant? Ingen rom for nyansar, og ikkje tenkeleg at ein kan ha eit anna syn enn deg dersom ein ikkje er ein flaggviftande sprøyte gal fundamentalist som helst vil forby kvinner å bere puppar, og babyar å bere smekker (fordi ordet "smekke" har valdelege assosiasjonar). :roll:

 

Gidd ikkje diskutere dette temaet meir, men la meg berre seie ein siste gong: Berre fordi vald i dataspel ikkje automatisk gjer deg til ein morderisk psykopat, betyr ikkje det at det ikkje kan vere ein del av ein større samanheng og meir subtil og gradvis innverknad på haldningane til vald. Der er ingen definitive undersøkingar som viser verken det eine eller andre, so ein må nok prøve å tenke sjølv. Eg har gjort meg opp ei meining, du har gjort deg opp ei anna meining, og temaet har allereie vore diskutert ei god stund i ein annan tråd.

 

Greit, eg skal vere stille no. Byrjer å bli leie av å gjenta meg sjølv, og dei fleste er sikkert lei av å lese det eg skriv. Skal prøve å halde meg til artige trådar heretter. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

I sofall beklagar eg òg, er litt rask på avtrekkaren for tida. Har fått servert ein del "svart-kvitt"-syn og stråmenn i det siste, og har vel byrja å anta det verste om folk. De får diskutere i vei, eg held meg utanfor denne gongen. :)

 

EDIT:

For dei som ikkje kjenner begrepet (dei yngre som ikkje har hatt Ex.Phil enno, kanskje), begrepet "stråmann":

As a rhetorical term, "straw man" describes a point of view that was created in order to be easily defeated in argument; the creator of a "straw man" argument does not accurately reflect the best arguments of his or her opponents, but instead sidesteps or mischaracterizes them so as to make the opposing view appear weak or ridiculous.

Henta frå ei større forklaring på Wikipedia.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Drepte søstra mi i forrige uke etter å ha sittet i mange sekunder med DOOM 3.

Hun minnet om en helvetesskapning, så jeg måtte bare finne frem børsa og plaffe henne tilbake til der hvor hun kom fra... :innocent:

 

Over til seriøsitet: Dette med spill+mennesket=vold har vært oppe helt siden spillenes morgen.

Bruttern tok faktisk vare på en avisartikkel fra da DOOM kom på PC.

Har forresten også denne artikkelen på PC'en min, hentet fra nettet.

Overskriften er noe sånn som "perverst dataspill sjokkerer".

I artikkelen står det masse mambo-jambo om hvor sykt spillet er, osv.

 

Jeg tror forresten at enkelte spill KAN få visse folk til å drepe, men det er bare de folka som allerede er psykisk ustabile, og bare trenger en "dytt ut av døren" for å få slått på drapsmotoren.

 

Slike folk har ofte elenidge foreldre, de bor i en plass som er så jævlig at den aldri skulle eksistert, eller de har andre grunner for å svære syke i hodet (å bo i USA er i seg selv grunn nok, med enormt raseskille, tilgengelighet på våpen som er like stor som frokostblanding er for oss).

 

Det vil ikke slutte før det neste mediet kommer inn, hvor folk vil ha mulighet til å enten drepe kunstige folk, eller se på at de blir drept.

Da vil nok spill bli omtrent glemt.

 

Før spill var helt på "moten", var det voldelige filmer som Natural Born Killers som "fikk folk til å drepe".

Nå kan man jo se. Man finner stort sett ikke ETT ENESTE tilfelle hvor en person har blitt drept, og hvor filmer blir beskyldt for det lenger.

Nå er det egentlig BARE spill.

 

Det er bare slik verden er. Heldig vis er alle disse anklagelsene og truslene bare ubetydelig vissvass for de aller fleste (bortsett fra de som faktisk tror at spill gjør folk om til drapsmaskiner).

Forhåpentlig vis holder det seg slik. :)

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

Har nå spillet en god del voldelige spill og det har nå ikke had noe effekt på meg. Kanskje jeg knekker nakken på fisken jeg får litt mer brutalt da, men kan jo ikke la fisken lide :p

 

Uansett. Tror neppe spillet har noe innvirkning over hvor voldelig folk er/blir. Har du allerede en skjør psyke som ikke klarer å skille mellom fiksjon og virkelighet, er faktoren som utløser dette irrelevant. Om det er spill eller film, et fett.

Lenke til kommentar

Enig med Bear^ og andre som sier at spill kan være den utløsende faktoren, men det kunne en film eller en bok også vært.

 

Jeg leste også en artikkel der det stod om en professor som mente at Thomas toget burde fjernes. Det ville få små barn til å tro at tog kunne snakke, og hvis de ikke gjorde det i virkeligheten kunne de fått problemer. Noe i den dur :p

Lenke til kommentar
barn blir jo veldig lett påvirket av reklame, hvorfor skulle de ikke bli det av spill? nå som grafikken blir mer og mer realistisk?

Er ikke meningen at de sterkt voldelige spillene, som GTA og SOF serien, skal havne mellom henden til små barn.

 

Og btw, er jo også aldersgrense på filmer for at småfolk ikke skal få hende på voldelig materiell. Hva foreldrene tillater har ikke film eller spill industrien noe med. De har tatt sine forhåndsregler.

Lenke til kommentar
barn blir jo veldig lett påvirket av reklame, hvorfor skulle de ikke bli det av spill? nå som grafikken blir mer og mer realistisk?

Er ikke meningen at de sterkt voldelige spillene, som GTA og SOF serien, skal havne mellom henden til små barn.

 

Og btw, er jo også aldersgrense på filmer for at småfolk ikke skal få hende på voldelig materiell. Hva foreldrene tillater har ikke film eller spill industrien noe med. De har tatt sine forhåndsregler.

. men noen unger blir påvirka av vold. samma hvor detaljert det er egentlig.

Endret av LIRS
Lenke til kommentar
barn blir jo veldig lett påvirket av reklame, hvorfor skulle de ikke bli det av spill? nå som grafikken blir mer og mer realistisk?

Er ikke meningen at de sterkt voldelige spillene, som GTA og SOF serien, skal havne mellom henden til små barn.

 

Og btw, er jo også aldersgrense på filmer for at småfolk ikke skal få hende på voldelig materiell. Hva foreldrene tillater har ikke film eller spill industrien noe med. De har tatt sine forhåndsregler.

. men noen unger blir påvirka av vold. samma hvor detaljert det er egentlig.

Er derfor man har aldersgrenser. Får et barn tak i voldelige spill eller filmer som har aldersgrense over deres så er det foreldrene sin feil og ikke spill/film verden sin feil. De har gjort det de kan. Får et barn tak i materiell det normalt ikke skulle ha tak i, bra eller ikke, så er det ikke film/spilverdens feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...