Nessa Skrevet 24. juli 2005 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Jeg kjøpte nylig min første S-ATA disk, men jeg klarer ikke finne den, verken i bios eller windows (Disk Management). Har installert alt jeg har kommet over at drivere til hovedkortet (Gigabyte k8ns pro). Har prøvd endel forskjellige instillinger i bios, kjørt disken med RAID og som BASE (Vanlig uten raid tipper jeg?) Disken er en Seagate S-ATA 250gb NCQ 7200rpm Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre? Endret 24. juli 2005 av Nessa Lenke til kommentar
roac Skrevet 24. juli 2005 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 Jeg kjøpte nylig min første S-ATA disk, men jeg klarer ikke finne den, verken i bios eller windows (Disk Management).Har installert alt jeg har kommet over at drivere til hovedkortet (Gigabyte k8ns pro). Har prøvd endel forskjellige instillinger i bios, kjørt disken med RAID og som BASE (Vanlig uten raid tipper jeg?) Disken er en Seagate S-ATA 250gb NCQ 7200rpm Jeg er ikke kjent med det aktuelle hovedkortet, så noen av forslagene kan kanskje virke unødvendige på ditt hovedkort, men jeg forsøker nå: 1. Har du sjekket kablingen? Dårlig/feil kabling er roten til veldig mye ondt med disker. 2. Har du sjekket at alle diskkontrollerene faktisk er på i BIOS? En del hovedkort har muligheten til å slå av kontrollere som ikke benyttes. 3. Spinner harddisken i det hele tatt opp når den får strøm? Hvis den gjør det skal du kunne kjenne vibrasjoner fra den når den går, evt også et lite "rykk" i det den starter opp. Lenke til kommentar
Nessa Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 1. Har ihvertfall prøvd mye forskjellig.. jeg har 4 SATA innganger i hovedkortet mitt, to som heter SATA0-SII\SATA1-SII og SATA0-SB\SATA1-SB. Har prøvd alle, men regner med at det er SATA0-SB jeg skal bruke. Ellers kan jeg si at jeg bare har en sata kabel og en sata strømkabel. Så problemet kan jo ligge der? 2. Jeg har sjekket at de er på. Det er to stk Serial-ATA og Serial-ATAII (Internal PHY) eller noe sånnt. Begge er på. Jeg skrudde sistnevnte av en gang, men da kom det ikke opp noe i startupen (vanligvis står det S-ATA1 ..none S-ATA2 ..none.. men denne gang kom ikke det engang. så jeg regner med begge disse skal stå enabled. 3. Jeg kjenner ikke noe særlig vibrasjon.. (aner såvidt noe, men tror kanskje det er fra hele kabinettet.. vet ikke..) Harddisken er ganske kald.. mye kaldere enn wd 120 ide disken .. men noe varmere enn plasten bak på dvd-brenneren. Info om hovedkortet finnes her. Lenke til kommentar
roac Skrevet 24. juli 2005 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 3. Jeg kjenner ikke noe særlig vibrasjon.. (aner såvidt noe, men tror kanskje det er fra hele kabinettet.. vet ikke..) Harddisken er ganske kald.. mye kaldere enn wd 120 ide disken .. men noe varmere enn plasten bak på dvd-brenneren. For meg høres det ut som om som om disken ikke får strøm, av en eller annen grunn. (Jeg mener at SATA disker skal spinne opp av seg selv når de får strøm, men er ikke helt sikker). Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 24. juli 2005 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 Nå kjenner jeg ikke til din kompetanse innfor data, men hvis du finner ut at disken faktisk får strøm og er tilsynelatende fungerende, har du prøvd Punkt 3 i sticky tråden? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302 Lenke til kommentar
Nessa Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 som sagt finner jeg den ikke i disk management. Jeg skal teste en annen strømkabel.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. juli 2005 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 Noen S-ATA II disker må på en S-ATA I kobling/hovedkort omswitches litt. Du vet den/de kontaktene eller pinnene man bruker på IDE disker for å sette master/slave. Vel - på noen disker må du faktisk disable SATA II til SATA I via disse switchene for at hovedkortet skal finne diskene. Lenke til kommentar
Nessa Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. juli 2005 roac hadde aldeles rett. Jeg hadde en overgang fra gammeldags strøm til s-ata strøm, på denne overgangen hadde den ene (gule) ledningen hoppet ut. Tåpelig av meg å ikke se det før nå. Takk for hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå