Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av pda m\mobil


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en ny erstatter for min bærebare pc, mobiltelefon og eksterne usb lagringsenhet.

 

Jeg har lite erfaringer med pdaer og vet lite om hvilke funksjoner som er

mulige per dags dato. Men jeg har noen krav.

 

Pdaen MÅ inneholde følgende funksjoner:

 

-Telefon

-God lagrings kapasitet

-Oversiktelig og brukervennlig OS

-God batterilevetid

-Stillegående

 

Hvordan er mulighetene for surfing på nett med en pda? Er surfing med pda brukervennlig?

 

Hvor mye må jeg ut med for en pda med valgte funksjoner?

 

På forhånd takk for alle opplysninger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Mobil/PDA hybrider er det vel fristende å si at det er HTC som er tingen. Selvfølgelig finnes det PalmOS-modeller som sikkert er bra men de kjenner jeg ikke til. Og dessuten vil du om du faktisk mener at du vil bytte ut PC'en ønske deg det mer avanserte Windows Mobile - Phone Edition OS'et.

 

Det finnes andre leverandører enn HTC på dette markedet som sikkert har sine tilhengere, men etter min mening er det ikke noen som kommer opp mot modellene til nettopp HTC.

Her i Norge selges de av Qtek og det finnes flere modeller å velge mellom.

 

Når du sier at du vil bytte ut den bærbare PC'en til fordel for en slik sak må jeg vel bemerke at det er forskjell på hva som er mulig å få til med en mobil/PDA og hva man faktisk finner det hensiktsmessig å gjøre. For min del er den et ypperlig supplement, og det er MULIG å gjøre tilnærmet alt det man kan gjøre på en PC, men det er allikevel mange ting jeg foretrekker PC'en til om jeg har valget.

 

Når det kommer til batteritid kan du bare glemme en brukstid som en vanlig mobiltelefon. En PDA er vesentlig mye mer strømkrevende på grunn av stor skjerm, mange tilkoblingsmuligheter og strømkrevende prossessor som kjører tildels krevende programmer.

Vi snakker her om at du ved vanlig bruk må lade den annenhver dag. Men du bør vel likegodt venne deg til å sette den til lading hver natt (eller når du har anledning til det). Det høres kanskje ille ut, men i realiteten er det bare å foreta omstillingen så er det ikke noe problem.

 

Lagringskapasitet er avhengig av hvor stort minnekort du investerer i. Selv har jeg 1GB, og det er MYE for en Pocket PC.

Men skal man ha med seg MP3-samlingen sin og videokolleksjonen så kommer man raskt til kort.

 

Stillegående er samtlige håndholdte. Siden de stort sett har minnebrikker som lagringsmedia er det ikke vifter eller roterende deler av noe slag. Miniharddisker er vel på vei inn, men er ikke vanlig enda.

 

Som telefon fungerer enhetene helt OK, men jeg anbefaler å benytte handsfree - enten det ofte medfølgende settet som har ledninger eller enda bedre gå til anskaffelse av et BlueTooth-sett. Her ryktes det at SonyEricssons er de som fungerer best, men jeg har nå også benyttet Jabra uten problemer.

Det er også en fin ting at man kan benytte Skype når man er koblet opp mot et WLAN og da kan man ringe gratis med enheten.

 

Til din bruk - som PC-erstatter bør du gå for en av de "store" modellene - med ca 4" skjerm. Her er det enten Qtek 2020i eller Qtek 9090 som er alternativet for øyeblikket.

Disse har 128MB internminne (mange andre har bare 64). Dette er viktig når du skal kjøre programmer. Begge har WLAN og BT i tillegg til tri-band GSM. 2020i har den raskeste prossessoren (520MHz) og har 1.3mpx kamera mens 9090 har innebygget QWERTY-tastatur og 400MHz prossessor men har bare VGA-kamera.

 

Om du holder an litt så er HTC på vei til å lansere en ny modell som de selv kaller Universal. Denne har mye som det etter min mening er verdt å vente på.

Se linken under for mer info - da det blir alt for omfattende å liste opp her...

 

http://dalecoffing.typepad.com/my_weblog/2..._impressio.html

 

Hva denne godsaken vil hete når den kommer til Norge vet jeg ikke, men jeg håper da at Qtek vil være fornuftige nok til å ta den inn i sin portefølje!

 

Prisen på QTEK 9090 og 2020i ligger vel på gode 6.000,-

Håper du fikk noen svar...Lykke til i jakten!

Endret av Kristoff
Lenke til kommentar
Jeg er ute etter en ny erstatter for min bærebare pc, mobiltelefon og eksterne usb lagringsenhet.

 

Jeg har lite erfaringer med pdaer og vet lite om hvilke funksjoner som er

mulige per dags dato. Men jeg har noen krav.

 

Pdaen MÅ inneholde følgende funksjoner:

 

-Telefon

-God lagrings kapasitet

-Oversiktelig og brukervennlig OS

-God batterilevetid

-Stillegående

 

Hvordan er mulighetene for surfing på nett med en pda? Er surfing med pda brukervennlig?

 

Hvor mye må jeg ut med for en pda med valgte funksjoner?

 

På forhånd takk for alle opplysninger :)

Jeg vet ikke om jeg ville byttet ut laptopen min med en enhet som har alle funksjonene du er på jakt etter, men hvis du først skal så kan jeg anbefale HP iPAQ hw6515.

 

Denne kjører Windows Mobile - Second Edition - Phone Edition, og er så stabil som man kan forvente seg av en slik pda. Men problemet som oppstår er at du ved å trykke X ikke riktig lukker alle programmene, men de blir hengende igjen, noe som kan være til en viss irritasjon, men det er dette man har tredjeparts software til.

 

"Pdaen MÅ inneholde følgende funksjoner:"

Tar for meg listen din, så skal jeg supplere etterpå.

 

"-Telefon"

Ja, den er ganske stor, men allikevel ikke tung og lydkvaliteten i den er overraskene god, spesielt hvis du bruker det medfølgende headsettet. I tillegg har jeg testet to forskjellige billig bluetooth headset, og begge funker utmerket. Ikke like god lyd, men mer enn god nok.

 

"-God lagrings kapasitet"

Fordelen med hw6515 er at den har TO minnekort plasser! En SD og en Mini-SD, noe som per dags dato kan gi deg en lagringskapasitet på fire gigabyte. (Jeg tar forbehold om at opplysningene mine kan være feil på det punktet, og at du muligens kan få mer, eller mindre). Selv har jeg to gigabyte i min telefon, og etter at det skandinaviske kartet, med alle fotobokser i Norge og Sverige er innstallert så har jeg fortsatt 1,7 gigabyte igjen.

 

"-Oversiktelig og brukervennlig OS"

PDA systemet tar litt tid og venne seg til, men har du brukt en Windows PC, har du sannsynligvis nok kompetanse til å rote deg frem til det du trenger. Settingsene er lette å finne, og er som regel ikke mer enn to-tre tastetrykk unna, og greit kategorisert. Kan jo forsåvidt legge til at dette er tweakbart, med andre ord kan du, med hjelp av tredjeparts software, gjøre ting akkurat slik du vil ha dem.

 

"-God batterilevetid"

Dette spørsmålet har allerede Kristoff svart på igrunnen, men jeg skal tilføye litt i forbindelse med denne telefonen. Batteriforbruket er enormt! Og jeg lader den hele tiden. Om jeg har den i bilen, hjemme eller på kontoret så står den i en cradle. Jeg antar at ved bruk varer den sannsynligvis to dager. Greia med hw6515 er at du aldri slår den av. Faktisk så kan du ikke slå den av, uten å fjerne batteriet. Og hvis du har ute batteriet for lenge, og NiMH backup batteriet går tomt, så VIL telefonen din resettes. Jeg er litt usikker på hvordan dette er på andre PDAer, men jeg antar at det er ganske likt?

 

"-Stillegående"

Litt usikker på hva du mener med stillegående når det kommer til telefoner/pdaer. Det er jo ikke akkurat slik at viftene er så store at du hører dem. Så jeg antar at stillegående igrunnen ikke er noe du trenger å tenke på. Hverken 9090en til Qtek, eller hw6515 fra HP lager lyd i det hele tatt.

 

"Hvordan er mulighetene for surfing på nett med en pda? Er surfing med pda brukervennlig?"

 

Surfing er akkurat som å surfe på en PC, bortsett fra at du ikke har så stor skjerm, og dermed blir nødt til å scrolle sidelengs for å få med deg reklamene til VG f.eks. Jeg antar at det finnes både Opera og Mozilla for pocket PCer, men jeg har igrunnen aldri hatt behovet for noe bedre enn den integrerte Internet Exploreren.

 

"Hvor mye må jeg ut med for en pda med valgte funksjoner?"

Tja, mellom 5000 og 8000 antar jeg at noe slikt vil ligge.

 

"På forhånd takk for alle opplysninger :)"

Ingen problem.

 

Så til tilleggsopplysningene mine om hw6515, som i all hovedsak vil dreie seg om den geniale GPS enheten som er integrert i telefonen, noe som gjør at du ikke trenger noe mer enn programmet som medfølger for å komme deg dit du vil. Du får velge ett bykart når du setter opp GPSen, og kan senere velge å kjøpe sett med kart. Antar at du kan få tak i disse fra litt andre plasser, uten å betale for det også...

 

1,3 megapixel kamera er også ok. Bildene er faktisk så "gode" at de kan fremkalles på vanlige fotobutikker.

 

Jeg kan jo forsåvidt nevne at telefonen også har bluetooth, Infrarød, og EDGE. Noe som gjør at den har det meste du trenger. Det eneste jeg til tider savner er WLAN, men dette kan kjøpes som ett SD kort for 700 kroner tror jeg det var.

 

Håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

HP 6515 er helt sikkert en kjempefin enhet.

 

Jeg ser absolutt fordelen med integrert GPS dersom enheten skal benyttes håndholdt ved turgåing eller i byer.

Selv har jeg en Holux Bluetooth GPS mottaker som jeg legger i frontruta på bilen når jeg trenger kartnavigasjon på min Qtek 2020i. Dette fører trolig til bedre satelittdekning ved navigering i bil siden mottakeren kan legges der hvor mest mulig av himmelen er synlig mens enheten kan stå i holder med best mulig tilgjengelighet for sjåføren.

 

Manglende innebygget WLAN på HP 6515 er et minus. Har selv benyttet eksternt kort på min nå pensjonerte iPAQ 3970 (SOCKET SDIO WLAN-kort) og jeg fikk aldri samme ytelse ut av denne løsningen som med det integrerte kortet i min Qtek 2020i (dessuten gikk to kort i stykker, men det er en annen historie).

 

Selv benytter jeg flittig 2020i'en min som gratis-telefon både hjemme og i "hotspots". I tillegg er mulighetene for å oppdatere Avantgo-kanalene mine og chatte vis f.eks MSN Messenger uten å måtte ty til cradle eller (grøss) svinedyr GPRS er også et utpreget pluss. Nå betaler man jo bare for selve overføringen av data med GPRS, men en full synkronisering av AvanGo-kanalene tar kjapt et par-tre megabyte, og det blir penger av det dersom man stadig må benytte seg av telenettet.

Nå må det nevnes at om man lar WLAN kjøre på en PDA så vil man måtte lade OFTE siden dette virkelig suger strøm, men ved bruk av handsfree (spesielt BT) kan telefonen bare ligge i vinduskarmen og lade mens man selv sitter i godstolen og snakker i vei over SKYPE. Kan anbefales! ;-)

 

Ellers er det store ankepunktet jeg har hørt om HP 6515 modellen at den har en litt svak prossessor. Men siden jeg ikke har forsøkt den selv kan jeg jo ikke si om det er noe problem.

 

For å oppsummere MIN mening så finn ut om du tror du vil bruke WLAN eller GPS mest, og om du eventuelt ser for deg å benytte GPS på fotturer.

 

Er bilnavigasjon det du stort sett vil bruke GPS-mottaker til så ville jeg ha prioritert å ha WLAN innebygget og heller skaffet meg en av de mange BT GPS-mottakerne som finnes på markedet (slik jeg selv har gjort).

Er det fotturer i byer eller skog og mark som skal trone på topp i bruksområder for nyervervelsen så gå for en modell med innebygget GPS-mottaker.

 

Men uansett så finnes det mange gode enheter der ute - de som er nevnt så langt i denne tråden er gode eksempler på det! Snart kommer det sikkert en modell som har både GPS og WLAN innebygget også.

 

Ellers har jeg hørt rykter fra informert hold om at Qtek kanskje skal slippe HTC Universal i Norge løpet av oktober...I can hardly wait...

Lenke til kommentar
HP 6515 er helt sikkert en kjempefin enhet.

 

Jeg ser absolutt fordelen med integrert GPS dersom enheten skal benyttes håndholdt ved turgåing eller i byer.

Selv har jeg en Holux Bluetooth GPS mottaker som jeg legger i frontruta på bilen når jeg trenger kartnavigasjon på min Qtek 2020i. Dette fører trolig til bedre satelittdekning ved navigering i bil siden mottakeren kan legges der hvor mest mulig av himmelen er synlig mens enheten kan stå i holder med best mulig tilgjengelighet for sjåføren.

 

Manglende innebygget WLAN på HP 6515 er et minus. Har selv benyttet eksternt kort på min nå pensjonerte iPAQ 3970 (SOCKET SDIO WLAN-kort) og jeg fikk aldri samme ytelse ut av denne løsningen som med det integrerte kortet i min Qtek 2020i (dessuten gikk to kort i stykker, men det er en annen historie).

 

Selv benytter jeg flittig 2020i'en min som gratis-telefon både hjemme og i "hotspots". I tillegg er mulighetene for å oppdatere Avantgo-kanalene mine og chatte vis f.eks MSN Messenger uten å måtte ty til cradle eller (grøss) svinedyr GPRS er også et utpreget pluss. Nå betaler man jo bare for selve overføringen av data med GPRS, men en full synkronisering av AvanGo-kanalene tar kjapt et par-tre megabyte, og det blir penger av det dersom man stadig må benytte seg av telenettet.

Nå må det nevnes at om man lar WLAN kjøre på en PDA så vil man måtte lade OFTE siden dette virkelig suger strøm, men ved bruk av handsfree (spesielt BT) kan telefonen bare ligge i vinduskarmen og lade mens man selv sitter i godstolen og snakker i vei over SKYPE. Kan anbefales! ;-)

 

Ellers er det store ankepunktet jeg har hørt om HP 6515 modellen at den har en litt svak prossessor. Men siden jeg ikke har forsøkt den selv kan jeg jo ikke si om det er noe problem.

 

For å oppsummere MIN mening så finn ut om du tror du vil bruke WLAN eller GPS mest, og om du eventuelt ser for deg å benytte GPS på fotturer.

 

Er bilnavigasjon det du stort sett vil bruke GPS-mottaker til så ville jeg ha prioritert å ha WLAN innebygget og heller skaffet meg en av de mange BT GPS-mottakerne som finnes på markedet (slik jeg selv har gjort).

Er det fotturer i byer eller skog og mark som skal trone på topp i bruksområder for nyervervelsen så gå for en modell med innebygget GPS-mottaker.

 

Men uansett så finnes det mange gode enheter der ute - de som er nevnt så langt i denne tråden er gode eksempler på det! Snart kommer det sikkert en modell som har både GPS og WLAN innebygget også.

 

Ellers har jeg hørt rykter fra informert hold om at Qtek kanskje skal slippe HTC Universal i Norge løpet av oktober...I can hardly wait...

Bare som ett lite appropo til den delen om GPS:

Jeg har ALDRI hatt mindre enn ni satelitter som hjelper meg med koordineringen når jeg har den i bilen, eller i hånden. Så jeg tror ikke det har så mye for seg å bruke en ekstern gps mottaker.

 

Per dags dato er det vel ni satelitter som trengs for å få koordinater ned til en omkrets av en meter, mens militæret bruker 13 eller 14. Men, du klarer deg faktisk utmerket med bare fire ifølge andre. Så for en normal persons bruk, vil det jo være perfekt med bare en enhet som du kan ta med deg hvor som helst.

 

MSN lager ikke akkurat mye trafikk, Avantgo derimot kan jeg være enig med deg i at kan bli kostbart, men maks 20 kroner per dag er det vel Telenor har nå? Men jeg har aldri hatt problemer med wlan kortene mine, bortsett fra SanDisk sitt kombinerte minne og wifi kort, som ikke støttes av telefonen.. Det at det ikke er innebygget er jeg helt klart enig i at er ett minus, men for min del blir det ikke alt for viktig, iogmed at jeg ikke ser på gprs som en stor utgiftspost.

 

Telefonen har vel en 312 mhz prosessor hvis jeg ikke tar helt feil, noe som gjør at en Qtek 9090 med sine 400 mhz vil være noe raskere, men jeg tror forskjellen er minimal utifra min erfaring med 9090. Men skal teste litt mer her på jobb, så skal jeg se om jeg ikke kan komme med ett svar.

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

TheScorp:

9 satelitter?? Det har jeg aldri sett her til lands (tror rekorden min er 6-7), men har vel vært borte i 8 eller 9 når jeg fartet rundt i USA... Det må tydeligvis være en god mottaker i HP'en...

 

Jeg har Qtek2020i, og den har 520Mhz-prossessor...

Jeg merker godt forskjellen på applikasjonene når jeg setter den i turbo-modus. Merker det også på tiden jeg kan bruke den mellom hver lading :cry:

Vet ikke akkurat hva den kjører på i standard-modus, men tipper det er enten 400MHz eller rundt 300MHz.

Hva med internminnet på HP 6515? Har den 64 eller 128 MB? Selv om man kjører de fleste applikasjoner fra SD-kort er det allikevel en fordel å ha mest mulig minne på telefonen/PDA'en tilgjengelig for kjøring av dem.

 

Gammelsko:

Har ikke sett noen kommentarer fra din side. Har du fått kjøpt deg Telefon/PDA enda?

Vi beveger oss vel ut på sidelinjen av hva du egentlig spurte om her nå, men det er vel en del info å hente ut om du følger med - får jeg håpe ;-)

Ellers er det viktig å slå fast at uansett hvilken modell du går for av de som er nevnt så er det velkjente og velprøvde merker og bra enheter!

Men kanskje du velger noe helt annet?

Lenke til kommentar

Qtek 2020i u/abonnement

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=49089

 

Jeg sitter med denne i tankene fordi den har det meste av de funksjonalitetene jeg er ute etter pluss en del ekstra hendige finesser og at den er kraftig. Følgende punkter trekker den høyt opp for min del:

 

• Minne 128mb internet, SD eksternt

• Prosessor på 520 MHZ

• Trådløst nettverkskort (Wi-Fi)

• Bluetooth, infrarød , USB

• WindowsMobile Pocket PC 2003 2nd Edition software

• Telefoni

• Svært elegant og stilren

 

Dette lurer jeg på anngående Qtek 2020i:

-Hvor stor er lagringskapasiteten på den medfølgende minnebrikken?

-Hvor stor kapasitet kan en få på slike minnebrikker? 1gb, 2gb, 3gb osv?

 

Dette får meg til å tvile:

-Den korte batterilevetiden (Men jeg antar at det per dags dato ikke fås pdaer med spesielt bedre batterilevetid)

-Prisen (Det har svidd mye på lommeboka i det siste så jeg vil helst ha den så billig så mulig. Finnes det noen bedre tilbud der ute?)

 

ang. stillegående

Min nå solgte bærebare pc bråkte såpass mye at det gikk meg på nervene, derfor vil jeg ha fremtidige dingser så stille som mulig.

 

Fortsatt takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Jeg er meget godt fornøyd med min Qtek 2020i. Det er klart den beste PDA'en jeg har hatt eller prøvd (Psion Series 5, iPAQ 3660, 3970, Qtek 1010, 2020, S100, 9090 og 2020i) men nå går jo verden framover da...

 

Det følger ikke med noen minnebrikke til enhtene. Det tror jeg ikke er vanlig for noen modeller. Derimot er det et "dummy"-kort som er satt ned i SD-slot'en for å hindre smuss i å komme ned.

SD kort har jeg sett i salg i størrelser opp til 2,0 GB. Da ligger vel prisen rundt 1.500,-. 1GB får man vel til rundt 700.

Men framover vil nok kapasiteten på brikkene bare øke mens prisene vil fortsette å synke.

 

Tror ikke det er så mye å hente på batteritiden ved å velge andre modeller eller merker. Men ærlig talt er det ikke det store problemet. Det er bare å lade når man har anledning (bilholder med ladefunksjon er toppers).

Det er klart at det kan bli trøbbelsomt om man skal en uke på fjellet uten strøm, men selv der er det jo mulig å ta med seg en solcellelader som koster noen hundrelapper. Og med en 12V lader eller en 12V->240V konverter skulle det være rart om man ikke fant en løsning.

 

iPAQ hadde tidligere "jakker" med forskjellig funksjonalitet som man kunne tre enheten inn i. Jeg hadde selv en iPAQ 3970 med en batteri/PCMCIA jakke. Det var jo helt genialt og forlenget brukstiden med en faktor på 2-3.

Men jeg tror ikke slike jakker finnes til de nye iPAQ-modellene lenger...

 

Så du forresten på den linken jeg la ved i det første innlegget mitt? Den med en test av HTC Universal? Jeg fikk tilbakemelding fra Qtek angående denne, og de anslo vagt at den kanskje ville komme i salg i Norge i løpet av oktober... Dersom den er i nærheten av så bra som den ser ut til å være så er det sjefshybriden som virkelig vil lukke gapet mellom PDA og LapTop! Men jeg tør ikke tenke på prisen da...

 

Selv ville jeg uten tvil ha gått for 2020i dersom du skal handle nå, men uansett vil du gjøre et godt kjøp enten du velger HP eller Qtek.

 

Ser at det er noen hundrelapper å hente på 2020i ved å gå til www.utenabonnement.no

Lenke til kommentar

Hei,

 

angående hw6515. Når GPS navigasjon brukes i bilen og hvis jeg kobler til mitt SE BT sett... hva med inkommende samtaler, vil disse bryte GPS "trafikken" da eller klarer GSM/GPRS i tilføre begge trafikker på en gang?

 

Det samme spørsmålet kan jeg vel gi til de PDAene som ikke har GPS... klarer disse å håndtere BT GPS-sett samt SE BT sett på en gang eller er det bare en og en BT om gangen? Hva med samtaler inn da... den må gå i spinn?

 

Takk. Håper jeg får svar så fort som mulig idag... da jeg står for kjøp av 6515 på www.komplett.no for 4990-!!

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Selv har jeg en Holux Bluetooth GPS mottaker som jeg legger i frontruta på bilen når jeg trenger kartnavigasjon på min Qtek 2020i.

Hei, jeg har en Qtek 2020i. Men har aldri prøvd noe navigasjonssett.

 

hvor selger de "Holux Bluetooth GPS mottaker" ?

 

Å hvilket program trenger jeg for navigasjon?

 

Du sier og du snakker med skype til vanlige telefoner. Koster ikke dette penger da? trodde det bare var gratis å "ringe" til andre pcer/pdaer.

 

-Christerr

Lenke til kommentar

Hei christerr.

 

Du får kjøpt BT GPS-mottakere både løst og som pakkeløsninger med f.eks TomTom kartsoftware.

Sjekk på internett så finner du helt sikkert et tilbud som passer deg. Ellers tipper jeg du finner pakker i butikker som forhandler PDA (også f.eks Elkjøp skulle jeg tro).

At jeg gikk for akkurat Holux og Via Michelin på min PDA er mer tilfeldig, men jeg er godt fornøyd.

Tror nok at TomTom Navigator er noe mer avansert enn Via Michelin, men det behøver ikke være en fordel...

 

Skype på PDA fungerer akkurat som på en PC. Du installerer Skype på PDA'en, starter programmet og logger på kontoen din med ditt brukernavn og passord.

Ringer du via Skype for Pocket PC til en annen bruker med Skype (enten det er til PC eller PocketPC) oppe og kjører er det gratis (du må bruke WLAN, GPRS er for tregt) mens det koster å ringe til et eksternt telefonnummer. Dog skal satsene være vesentlig lavere enn ved å ringe via GSM-nettet - spesielt mot utlandet. Altså funger det akkurat som det "vanlige" Skype Out for PC.

Endret av Kristoff
Lenke til kommentar
Det sto om den i går - da kom jo Qtek med noen nye modeller som skal komme ut før jul. HTC Unicersal blir hos dem Qtek 9000 og skal etter sigende bli sluppet i desember - sikkert hos de vanlige forhandlerne.

Nå har jeg forøvrig testet dette med gps kristoff.

 

Jeg får tilogmed 10 satelitter til tider. Når jeg kjører har jeg alltid minst seks, men som regel 8 eller 9 stykker. Har vært nede i 4 en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...