Gå til innhold

Pakkesystemet i slackware

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan pakkesystemet virker. hvilke filtyper som er ei pakke osv.

Tidligere har jeg bare brukt tar.gz og konfigurert og installert, er dette pakker?

Mvh fersk slackware bruker

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slackware-pakkar endar på .tgz

Installering:

installpkg pakke.tgz

Oppgradering:

upgradepkg pakke.tgz

Søke etter installert pakke:

ls /var/log/packages | grep pakkenamn

Slette pakke:

removepkg pakkenamn

Ein kan også bruke "pkgtool" til administrasjon av pakkar, men den er for treig for meg i alle fall.

Slackware sitt pakkesystem støttar ikkje dependencies (avhengigheitar), så du må sjølv ordne det. For henting av pakkar frå eit offisielt Slackware-repository, brukar ein "slackpkg", som du finn på eine CDen. Dersom du er ute etter å finne store mengder pakkar som er laga for deg, sjekk ut www.linuxpackages.net. Personleg likar eg best å kompilere sjølv, og ikkje stole for mykje på pakkane andre har laga (bortsett frå dei i offisielle Slackware-repositories).

Anbefalar deg å melde deg inn i mailinglista slackware-security så du får mail når det kjem sikkerheitsoppdateringar.

Endret av objorkum
Skrevet (endret)

Fin ting å gjøre når man kompilerer pakker selv, er å lage .tgz-pakker med checkinstall slik at man lett kan fjerne pakken senere.

./configure && checkinstall

Da drar du bare en removepkg, så er pakken fjernet.

EDIT: Jeg tok selvfølgelig helt feil angående make :blush:

Endret av Izte
Skrevet
Fin ting å gjøre når man kompilerer pakker selv, er å lage .tgz-pakker med checkinstall slik at man lett kan fjerne pakken senere.

make && checkinstall

Da drar du bare en removepkg, så er pakken fjernet.

Jepp, det er genialt.

Checkinstall

Så når du skal kompilere noko frå kildekode:

./configure
checkinstall

Så vert det laga Slackware-pakke som vert installert.

Izte: Skal jo ikkje køyre make...

Skrevet
EDIT: Jeg tok selvfølgelig helt feil angående make
Izte: Skal jo ikkje køyre make...

Er det noe jeg har gått glipp av her?

Sjøl kjører jeg: ./configure && make && checkinstall

Vet jeg er dum men ... :!:

Skrevet

Hei alle sammen.

Angående pakkesystemet til slackware, jeg har planer om å installere VectorLinux(som er basert på Slackware) på en PC. Kan jeg bruke slackware pakkene i denne distroen tror dere?

Takker for svar. :!:

Skrevet

Lærer mye her alså;) Takk for hjelpa hittil. Føler jeg er på samma nivå som første gang jeg prøvde en pc. Med windows 3.1:D satse på at jeg får til linux like bra som windows etter hvert;) blir jo bare vanesak.

Skrevet (endret)
Lærer mye her alså;) Takk for hjelpa hittil. Føler jeg er på samma nivå som første gang jeg prøvde en pc. Med windows 3.1:D satse på at jeg får til linux like bra som windows etter hvert;) blir jo bare vanesak.

Hugs at Slackware ikkje er for nybyrjarar.

Endret av objorkum
Skrevet
Ein kan også bruke "pkgtool" til administrasjon av pakkar, men den er for treig for meg i alle fall.

Etter at jeg oppgraderte pkgtool, så må jeg si at det ble betydelig raskere i mitt tilfelle :)

Skrevet

Jeg oppdaterte fra den versjonene som er "standard", altså den som kommer med når du installerer, til pkgtools-10.2.0. Og etter det tok det mye kortere tid å liste opp alle pakkene som er lagt inn.

Skrevet
  Jorek  Skrevet 22/07/2005 : 14:33

Hei alle sammen.

Angående pakkesystemet til slackware, jeg har planer om å installere VectorLinux(som er basert på Slackware) på en PC. Kan jeg bruke slackware pakkene i denne distroen tror dere?

Takker for svar. laugh.gif

Det går veldig bra :)

henter stadig pakker fra:linuxpackages.net

jeg bruker vectorlinux 5.0 SOHO som er basert på Slackware 10.1

Skrevet
Hei alle sammen.

Takker for svar. :!:

Det skal nok fungere, men du bør holde deg til pakker fra Vector.

Anbefaler at du holder deg til Slackware.

• 5 uker senere...
Skrevet (endret)

Heisann! lagt inn et par pakker nå. Og fornøyd:)

Men prøvde å legge inn OpenOffice. Det gikk jo bra men hvor finner jeg egentlig programmene? De ligger ikke i K menyen?

Mozilla Firefox la seg inn i K menyen, men finner ikke OpenOffice programmene...

Endret av mariunae
Skrevet
Vel, checkinstall ordnar make, så du treng berre ./configure og checkinstall.

I enkelte tilfeller må du slenge på en make mellom ./configure og checkinstall. Opplever det på f.eks. kdetv og noen ganger på k3b.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...