Gå til innhold

Forsikring av fotoutstyr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter hvert så er det mange som har kjøpt seg kostbart fotoutstyr, og det vil bli et merkbart økonomisk tap dersom dette utstyret blir ødelagt eller stjålet.

 

En generell reiseforsikring dekker vel en del risiko, men kanskje en burde ha en spesialforsikring på dette?

 

I så tilfelle; er det noen som har en grei forsikring å anbefale?

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skadeforsikring på kamera er en høyrisikoforsikring som forsikringsselskapene ikke er så veldig glade for. Derfor er det sjelden du får tegne en slik forsikring hvis du ikke har andre forsikringer i det samme selskapet.

 

En reiseforsikring dekker tap og skade opp til et visst beløp. Kamerautsyr blir ofte dyrere enn dette, og hvis man mister noe annet i tillegg, kan man fort bli skadelidende.

 

Selv har jeg egen kameraforsikring, og betaler 5% i premie hvert år. Det blir en regning stor nok til at man kunne kjøpt noe nytt utstyr hvis man ikke hadde betalt den, men det gjør også at jeg tør å ta med meg utstyret til steder, og under forhold som jeg ellers hadde vært forsiktig med å ta det med til, og det er viktig. Man skal ikke behøve å være så redd for utstyret at man ikke tør å bruke det. Da er mye av poenget borte.

 

Erik

Lenke til kommentar
Hei!

 

Etter hvert så er det mange som har kjøpt seg kostbart fotoutstyr, og det vil bli et merkbart økonomisk tap dersom dette utstyret blir ødelagt eller stjålet.

 

En generell reiseforsikring dekker vel en del risiko, men kanskje en burde ha en spesialforsikring på dette?

 

I så tilfelle; er det noen som har en grei forsikring å anbefale?

 

Mvh

Fready

Heisann.

Jeg tok ikke sjansen på å kun stole på reiseforsikring som kun dekker tyveri.

Jeg har alltid hatt en egen kameraforsikring som dekker det meste.

Jeg har alle forsikringene mine i Gjensidige-Nor og synes det er en rimelig forikring.

Kan også gi Gjensidige skryt for sin behandling ved skade : for et par år siden var jeg uheldig med mitt digitale kompaktkamera som jeg hadde den gang.

Jeg skulle hoppe fra båten med kameraet i snor rundt håndleddet , men da jeg traff land skled føttene under meg og jeg måtte ta meg for med begge hendene.

Kameraet klasket i svaberget og snoren røk , kameraet havnet i sjøen.

Jeg prøvde å fiske etter det , men uten hell ( det hadde nok vært ødelagt alikevel).

Gjensidige ordnet opp med forsikringsutbetaling etter en ukes tid :thumbup:

Derfor kommer jeg aldri til å ha annet en egen forsikring på kameraet mitt.

Kamerautstyr for 30-40000,- dekker nok ikke reiseforsikringen uansett

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Etter å ha kjøpt meg D70-kitet i vår fant jeg ut at en forsikring kunne være kjekt å ha. Jeg har forsikret utstyret for kjøpssum som var 9500 (med bag og uv-filter.), for dette betaler jeg rundt 300-400 kr i året, som ikke kan sies å være dumt om noe skulle skje.

 

Dette er en "all-risk"-forsikring, og dekker det meste utenom vanlig "wear-and-tear" og skader foråsaket av insekter(sic). I forsikringsbeviset står det at dette kun er for amatørfotografer, så om du skal bruke dette i yrkesmessig sammenheng må du vel se deg etter noe annet.

 

Og, forresten.. ganske viktig: man må ha innboforsikring i samme forsikringsselskap fra før, iallfall hos If.

 

:-)

 

Håper dette kunne være til hjelp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...