Gå til innhold

MS DOS program under WinXP


Anbefalte innlegg

Min far fikk i dag ny pc fra dell, P4 med 1 GB ram +++ masse masse av det nye på markedet ikke sant. Grunnen var at den gamle pcen sluttet å fungere helt. Han bruker mest et program han selv utviklet en gang i tiden og det dumme med dette er at det er bygget for MS Dos! Jeg får startet programmet om jeg velger "compitability mode" men saken er vanskeligere enn som så. Så nå håper jeg det er noen hardcore MS DOS og WinXP fanatikere som kan hjelpe meg her :D

 

Programmet er bygget opp av flere .exe filer, som kobles sammen av en .com fil som heter chain.com. Dette tror jeg er en opprinnelig clarion fil om noen veit om det. Får opp melding om at chain ikke er loadet midt under programmet. Prøver å starte chain.com manuelt i ledeteksten men får opp melding om at det er for lite minne!!! Hvordan er det mulig? Høyreklikker jeg på fila og velger alternativer er det masse minnevalg der men skjønner ikke no av det, noen som kan hjelpe meg? Er forøvrig ikke mulig å velge compatibility modus på .com filer, så vidt jeg forstod gjelder det kun .exe filer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok fant ut hvordan jeg kunne fikse det ved å editere noen verdier i config fila. Er denne config fila som en autoexec.bat fil eller config.sys fil? Kan man legge kommandoer fra disse filene inn i denne fila? Og en annen ting, må man mounte diskene hver eneste gang man starter programmet, det blir for vanskelig for min far, må gå an å få dette til automatisk vel??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...