Gå til innhold

Slippe militæret ved adresse i utlandet


Anbefalte innlegg

Ble linket til en fin side et annet sted her på forumet; http://www.vpv.mil.no/start/vpl/fgt/innkalling/#1

Fritak

 

Grunnlaget for fritak fra førstegangstjeneste avhenger av disse forhold:

 

 

Du er blitt fradømt verneretten

Du er registrert på utenlandsk adresse i den perioden du mottar innkalling (fast bosatt i annet land).

Innvilget søknad om siviltjeneste

Helse, du er klassifisert som ikke tjenestedyktig

 

 

Jeg flytter til Arizona, USA neste år for en ubestemt periode. Hvis jeg passer på å bo der til innkalling til verneplikt kommer, får jeg automatisk fritak? Er det innkallelse til verneplikt eller sesjon det er snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkordet er "fast bosatt". Har en kamerat som var i denne situasjonen, og han klarte ikke å snike seg til et fritak. Utsettelse, men de sto pinadø klar med innkallingen når han kom tilbake. Dessverre var det ikke så interessant at jeg satte meg så veldig inn i det.

Lenke til kommentar

Det står fritak på siden der... Og jeg kommer til å bli fast bosatt der noen årm sannsynligvis. Pappa kommer nemlig til å måtte være i Ariona fire dager hver måned. Og jeg tenkte å ta minst ett år på highschool, muligens få meg en eksamen der. Vi kommer til å kjøpe en residens der, og jeg vil jo således kunne bo der uten problemer (pappa må være der omtrent hver uke første året, og deretter blir jeg atten.

 

Jeg skjønner bare ikke at du får fritak og ikke utsettelse. Hvem driver den websiden jeg linket til?

Lenke til kommentar
Hvem vil slippe militæret?

 

Jeg gleder meg faktisk til jeg kommer i militæret :D

Jeg fatter heller ikke hvorfor så mange vil slippe militæret. Hvis man ikke har gyldig grunn til å slippe militæret synes jeg man bare skal ta en bit av det sure eple og komme over det. Det er veldig sosialt, og det er ikke så tungt som mange tror.

Lenke til kommentar
Hvem vil slippe militæret?

 

Jeg gleder meg faktisk til jeg kommer i militæret  :D

Jeg fatter heller ikke hvorfor så mange vil slippe militæret. Hvis man ikke har gyldig grunn til å slippe militæret synes jeg man bare skal ta en bit av det sure eple og komme over det. Det er veldig sosialt, og det er ikke så tungt som mange tror.

Jeg ville heller ha arbeidt å tjent penger i stede for å få luselønn av militæret. Det var grunnen til at jeg dimmet.

 

Joakim tror kansje det kommer litt an på alder også, vis de ser at du begynner å nærme deg 25 - 26år, tror jeg de tar deg ut av innkalings listen eller noe sånt.

Var en fenrik som fortalte meg dette.

Lenke til kommentar
Jeg er Dansk statsborger, men jeg har bodd i Norge hele mitt liv!

 

Blir jeg da innkalt i norge eller i DK?

Er i akkurat samme situasjon som deg, men Danmark har ikke værneplikt :)

KØDDER DU!!??? :dribble::w00t:

 

da slipper jeg militæret da?

 

EDIT: fikk besøk fra Danmark i natt... de sier at det er verneplikt i Danmark, bare at man trekker et nummer (trekker du riktig slipper du).

Man kan også melde seg i sivilforsvaret som bare varer i 3mnd.

Endret av hansakebab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...