Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Romle lyd på høyre side framme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvor lenge du har hatt denne lyden..

et ødelagt lager utvikler mye varme og det kan bli sittende

veldig hardt fast, for å bytte det så trenger du en "tæsj"

det ligner på ei skrutvinge og det er denne du drar ut lagret med.

En ting du også burde vite det finnes 2 typer "tæsj" en som du

absolutt ikke må bruke og den "riktige" typen

 

Den gale typen

19-1124_l.jpg

 

Den riktige typen

20-339_l.jpg

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Hjullager ved drivhjul er somregel presset inn i navet. Bør egentlig bruke ei stor presse for å få lageret inn/ut. Hobbymetoden er å ta det nye lageret og sentrere det over det gamle og banke det forsiktig inn i navet samtidig som det gamle kommer ut på andre sida. Men ikke slå direkte på stålet/lageret, legg en trekloss eller noe over.

 

Gjør du det på hobbymekk-/min metode tar jeg ikke ansvar om alt går til helvette og lageret blir ødelagt ;) Metoden har fungert fint for meg (iblanda en god porsjon tålmodighet).

 

Og som Zandro sier så bør man nesten ta ut hele fjærbeinet for at jobben skal være praktisk gjennomførbar. Er ganske rett fram skruing for å få ut fjærbeinet, men kan ta litt tid med skruer som sitter utrolig godt osv. Litt hjelp fra en som har gjort det før er å foretrekke, men som man sier: en gang må være den første :)

Lenke til kommentar

bil = passat.

 

takk for all hjelp folkens. har ikke bestemt meg om jeg gjør det selv, men jeg bor i haugesund uten garasje (regn regn regn) så sannsynligheten er stor for at naboen får jobben.

 

hm.. det er en ting til jeg lurer på og det er om der vanskelig å skifte lagertoppen? jeg regner med at det er den som er slitt da bilen lager "kneppe" lyder når jeg svinger i sakte fart eller står stille (det høres ut som en fjær som spenner seg og plutselig slipper taket).

Lenke til kommentar
bil = passat.

 

takk for all hjelp folkens. har ikke bestemt meg om jeg gjør det selv, men jeg bor i haugesund uten garasje (regn regn regn) så sannsynligheten er stor for at naboen får jobben.

 

hm.. det er en ting til jeg lurer på og det er om der vanskelig å skifte lagertoppen? jeg regner med at det er den som er slitt da bilen lager "kneppe" lyder når jeg svinger i sakte fart eller står stille (det høres ut som en fjær som spenner seg og plutselig slipper taket).

Jeg har NØYAKTIG de samme problemene på min Peugeot 306, og en kamerat som er bilmekaniker mener at det kan være fjærbenslageret som forårsaker den "spjoiinnng" lyden.

 

1.JPG

 

Romle-lyden er nok utvilsomt hjullageret ditt. Hadde en Accent hvor jeg måtte bytte det på høyrehjul foran, 3 ganger på 7 år (ca. 120`km).....!!

Lenke til kommentar
bil = passat.

 

takk for all hjelp folkens. har ikke bestemt meg om jeg gjør det selv, men jeg bor i haugesund uten garasje (regn regn regn) så sannsynligheten er stor for at naboen får jobben.

 

hm.. det er en ting til jeg lurer på og det er om der vanskelig å skifte lagertoppen? jeg regner med at det er den som er slitt da bilen lager "kneppe" lyder når jeg svinger i sakte fart eller står stille (det høres ut som en fjær som spenner seg og plutselig slipper taket).

Jeg har NØYAKTIG de samme problemene på min Peugeot 306, og en kamerat som er bilmekaniker mener at det kan være fjærbenslageret som forårsaker den "spjoiinnng" lyden.

 

1.JPG

 

Romle-lyden er nok utvilsomt hjullageret ditt. Hadde en Accent hvor jeg måtte bytte det på høyrehjul foran, 3 ganger på 7 år (ca. 120`km).....!!

tusen takk for svar fredster og alle andre.

 

så vidt jeg kan høre så er begge deler på høyre side så da får max mekker nedi veien ta for seg høyresida i løpet av uka :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...