Gå til innhold

jente 10 år, 15.000kr, 2 PCer, onkel stat betaler


Anbefalte innlegg

tenker søstra de trenger en rimlig bærbar pc som er av god kvalitet.

det kommer vell noen ekstra program som hun trenger i tillegg slik som link sys stave og lese program. dette koster ca 1500 kr.

anbefaler denne sikre rimlige pc her

bærbar

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306272&cks=PLS 6.995,-

 

stasjonær,

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10049 kr 6.175,-

 

skjerm

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310533&cks=SPK kr 1.795,-

 

skriver

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301952&cks=SPK kr 499,-

 

usb minnepenn

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301338&cks=PLC kr 115,-

 

tottalpris 15579.

alt levert fra komplett

legger med en link til.

LingDys, et program for skrivestøtte utviklet spesielt for dyslektikere og andre med skrivevansker som skal skrive norsk.

 

http://www.lingit.no/sitefolder/lingweb/produkter/index.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for de med Epelepsi så er det anbefalt å bruke en LCD skjerm istede for CRT pga denne flimringa. kanskje det er sånn for dysteliker også.
- Gi meg en god grunn?

 

når det gjelder HMS (Hjelpemiddelsentralen) så er de veldig nøye med at pasienten/eleven (eller hva vi no skal si) skal ha samme pc både hjemme og på skolen om det er stasjonære datamaskiner man skal ha.
- Lest førstepost?

 

 

kommer staten til å legge seg oppi gartantien da?
- Staten, dvs HMS, legger seg ikke inn i noe rundt garantiansvaret. Når du først har fått penger til å kjøpe utstyr for, regnes det også med at garantiordninger ligger til grunn.
Lenke til kommentar

_ammaz_: det med å gi deg en god grunn kan du spare deg. jeg vet hva jeg snakker om. har du egentlig peiling på hva epilepsi er for noe? tviler jeg på. men det er at man får annfall. man kan f. eks få annfall ved å se for mye på TV`en og PC. som jeg skrev så flimrer CRT skjermene mer enn LCD skjermen. de som har epelepsi får ofte vondt i hode av å se på for mye TV og CRT skjermer. ja nå kan jo de som ikke har eplepsi og få det, men en epletiker (eller hva det heter) får fortere vondt i hodet.

 

det jeg mente med HMS var at siden at de er nøye med at de som skal ha datamaskinene skal ha samme pc både hjemme og på skolen så er det greit å gjøre det samme når man har fått penger til å kjøpe datamaskiner også. gjør det litt enklere liksom.

Lenke til kommentar

Jeg vet hva Eplepsi er ja, og jeg vet utrolig godt hva diagnosen Dysleksi er. Faktisk så vet jeg det så godt, grunnet at jeg har diagnosen selv. Pcne trenger ikke å være like , HMS er ikke nøye på det området. De deler ut penger, som skal imøtekomme visse krav.

 

Eksempler på krav(laptop):

 

14" skjerm

256mb ram

10gb harddisk

 

Så kom ikke her med at jeg ikke vet hva Dysleksi er fornoe. Jeg vet også hva behovet til trådstarter er, da jeg selv har vært i den situasjonen. Jeg har hatt diagnosen i over seks år nå, så jeg føler at jeg har et godt grunnlag til å uttale meg på.

 

edit: skrivefeil

edit2: quota noe

 

Epilepsi skyldes unormale elektriske utladninger i hjerneceller, og kan føre til et utall av forskjellige symptomer fra kroppen. Det vanligste er at man mister bevisstheten eller i alle fall får nedsatt oppmerksomhet, gjerne også kramper. Men der finnes mange epilepsiformer der man ikke nødvendigvis får så dramatiske symptomer
Endret av _ammaZ_
Lenke til kommentar

hmm.. hun brude få lov til å ha en laptop. Det er mye penger rett ut av vinduet med å kjøpe to pc'er.Jeg har også dysleksi og har en laptop som jeg drar med meg hjem og til skolen. Husk på at når det har godt tre år kan dere søke om penger til å kjøpe nytt og da vil du bli sittende med to stasjonære pc'er.gå for en laptop. Men da er det viktig med en så lett laptop som overhode mulig.

 

det er slik hvis du har fått penger fra hjelpemiddelsentarlen.

 

Jeg har selv en hat en 12* laptop til skole bruk. Det er ikke noen krav på skjermen. husk på at en 14* er mye tyngere enn en 12*

Endret av modzona123
Lenke til kommentar

Prøv nå å holde dere til saken.

 

Trådstarter spurte om forslag til to pcer ikke en laptop, så før tråstarter eventuelt ytrer ønske om å kjøpe en laptop er det ingen grunn til å diskutere laptop vs stasjonær i det hele tatt. Samtidig må dere tenke på at dette er en 10 år gammel jente som sannsyligvis ikke er like interresert i data som de fleste her inne og som dermed kanskje ikke har de samme kravene som flere her inne har.

 

Samtidig er det ikke nødvendig å diskutere hva dysleksi er, dette vet nok trådstarter gått nok fra før.

Lenke til kommentar
Det er ikke noen krav på skjermen. husk på at en 14* er mye tyngere enn en 12*

Når jeg fikk anledning til å kjøpe laptop(var i august), så hadde jeg alle de kravene jeg listet opp i innlegget over? Har det forandet det siden da?

sitter i samme bås som deg ang dyseleksi.

angående pc til barn i skole pliktig alder med dyseleksi stiller i en annen sitvasjon en voksne da voksne anses som ervervigmesig lettere å annskaffe utstyr selv.

barn får bedre dekning av hms i form av utstyr og hjelp.

Lenke til kommentar

Gjør den på skolen billigst mulig. Bruk gjerne open office på begge. Hvis dere føler at det er hensiktsmessig med en laptop, så prat med læreren. Jeg tipper at en laptop er mer bry til bry hvis dere legger opp til at den skal bæres fram og tilbake til skolen. Men lærerene har god forutsetning for å vurdere hensiktsmessighet.

 

Forøvrig ville jeg vært litt forsiktig med spesialprogrammer, da disse er dyre, og ikke nødvendigvis klinisk utprøvde.

 

Moralen er, gjør programvaren billigst mulig(open office). Og husk at en ti år gammel jente bør slippe å passe på en bærbar til 10 000,- til enhver tid.

 

 

Og hvis dere senere finner ut at dere vil prøve spesialprogrammer, så tror jeg det finnes økonomisk støtte for disse (de som er klinisk utprøvde).

Lenke til kommentar
Dropp alt av software på den som skal stå på skolen, få lisenser av it-avsvarlig i kommunen.

poenget er at alt inklusiv lisenser skal dekkes i de 15 000 fra trygdeetaten.

 

kommunens lisenser er et helt annet budsjett som ikke har noe med disse maskinene å gjøre.

 

En annen ting er at programmene skal ha godkjent type stavekontroll. Det er stavekontrollen som er hele poenget med PC for dyslektikere.

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar
Dropp alt av software på den som skal stå på skolen, få lisenser av it-avsvarlig i kommunen.

poenget er at alt inklusiv lisenser skal dekkes i de 15 000 fra trygdeetaten.

 

kommunens lisenser er et helt annet budsjett som ikke har noe med disse maskinene å gjøre.

 

En annen ting er at programmene skal ha godkjent type stavekontroll. Det er stavekontrollen som er hele poenget med PC for dyslektikere.

Er ikke stavekontrollen i word og open office godkjent da?

 

Forsåvidt bør offentlige skole bruke åpen og rimelige/fri programvare da en er noe som heter "skolen skal være gratis". Selv om ikke dette skjer i praksis.

 

Hvis skolen ikke hadde brukt dyr og konkurransefiendlig programvare som word, kunne de gjerne kjøpte flere/bedre maskiner for de pengene. Eller iallfall spart penger.

 

Men når det skal sies, hvis jeg skulle kjøpt to pc'er, ville jeg hatt en stasjonær hjemme. Maskinen der trenger egentlig kun å være bra nok til kontror og surfebruk, men til 15000 kr kan en lett få en maskin som takler spill og sllikt, men det vil gå utover andre ting som f.eks. programvare, skriver, maskin nr 2 ol.

 

Den på skolen ville jeg personlig skulle vært bærbar, selv om hun ikke ville dratt den hjem hver dag.

 

Fordeler:

1) Slipper å ha en pc+LCD/større CRT-skjerm stående på pulten (Skal den stå på vanlig pult som andre elever har og som er plassert slik som de andre pultene, eller skal den stå inn til veggen?)

 

2) Hvis det skulle vært ønskelig å ta den bærbare hjem en gang iblant, f.eks. ta større backup av harddisken, ta den med på ferie/besøk/vekk fra husstanden for å f.eks. gjøre lekser der eller andre ting hvis HMS godtar at den brukes til private formål (akkurat som de skulle ha sjekket dette)

 

3)Flytte den rundt på skolen. Elever bytter klasserom, flytter på seg i forskjellige læresituasjoner. Vi hadde f.eks. egen natursal på ungdomskolen og har det nå på vgs. Hadde ikke det på barneskolen da. Støtten følger dessuten eleven og ikke skolen eleven går på vil jeg tro i utdanningen. Da hun bytter/begynner på ny skole kan det være det finnes trådløs nettverk der, da kan det være aktuelt å bruke den bærbare rundt på skolen, f.eks. i kantinen, grupperom og forskjellige klasserom.

Noe av dette er sikkert aktuelt idag da jeg mener at barneskolen også har grupperom som benyttes. Men det varierer sikkert.

 

4) En vanlig pc+skjerm kan også gjøre at elever som sitter bak din søster, kan få problemer med å se tavla pga. pc'en står i veien for dem. Dette er og en faktor som kommer en bærbar til fordel.

 

Ulemper:

1) Liten bærbar kan lett bli slitt hvis den ofte ligger i ryggsekken, kan bli slitt eller skaddet da det er lettere å miste eller søle på en bærbar maskin som en kan flytte på overalt.

 

2) For vel kankje litt mindre hardware pr. kr på en bærbar. Men hennes bruk krever jo eller ikke så mye kraft fra pc'en heller.

 

Konklusjon: Jeg vil tror at en bærbar kommer bedre med å ha på skolen i de fleste sammenhenger.

Den maskinen fra Netshop som ble linket til tidligere er rimelig, (en 1.5 ghz centrino med pentium fremfor celeron til ca. 5000 kr, men som gjerne ikke har den gode byggekvaliteten som ibm'en det ble linket til seinere ut i posten. Denne hadde vel 1.4 celeron, men var vel en centrino det og? Denne kan godt ha bedre byggekvalitet og en celeron idag er vel ikke dårlig som de gamle celeronene var? Ergo, den holder til kontor og surfebruk).

 

Hva sier du til forslagene til innspillene, trådstarter?

Lenke til kommentar
Skal den stå på vanlig pult som andre elever har og som er plassert slik som de andre pultene, eller skal den stå inn til veggen?
- Jeg fikk egen datapult.

 

hvis HMS godtar at den brukes til private formå
- Du skal ha en "familiepc" til dette ifølge HMS, spill ol. skal ikke innstaleres på den pc'n som de har bemidlet.

 

3)Flytte den rundt på skolen. Elever bytter klasserom, flytter på seg i forskjellige læresituasjoner. Vi hadde f.eks. egen natursal på ungdomskolen og har det nå på vgs. Hadde ikke det på barneskolen da. Støtten følger dessuten eleven og ikke skolen eleven går på vil jeg tro i utdanningen. Da hun bytter/begynner på ny skole kan det være det finnes trådløs nettverk der, da kan det være aktuelt å bruke den bærbare rundt på skolen, f.eks. i kantinen, grupperom og forskjellige klasserom.

Noe av dette er sikkert aktuelt idag da jeg mener at barneskolen også har grupperom som benyttes. Men det varierer sikkert.

- Egentlig et godt argument, men hvor mye bytter barneskoleelever rom da? Man kan søke(og få innvilget) ny søknad 3(eller var det 4?) år senere, for da kjøpe en laptop.

 

En vanlig pc+skjerm kan også gjøre at elever som sitter bak din søster, kan få problemer med å se tavla pga. pc'en står i veien for dem. Dette er og en faktor som  kommer en bærbar til fordel.
- Elver med stasjonære pc'r, blir plassert bakerst i klasserommet, slik at pc'n ikke skal være et forstyrrende moment.
Lenke til kommentar

Slike HMS-maskiner bør ikke være bærbare av en enkel grunn; DE BLIR ØDELAGT...

 

I min klasse på ungdomsskolen hadde 4 av elevene slike maskiner fra Staten, alle var bærbare Acer-maskiner

 

1 av dem ødela skjermen iløpet av ett år

1 av dem hadde ALDRI med maskinen på skolen i det hele, tror han nesten ikke brukte den hjemme heller

1 av dem hadde den med for å sitte på internett og for å spille i timene, maskinen fungerte ca OK etter 1/2 år, vet ikke hvordan den er nå

1 av dem hadde ofte med sin maskin på skolen, brukte den ofte, men aldri til noe nyttig, og i dag er batteriet løst, deksel over ram brikker løsner, flere bokstaver fra tastaturet er ødelagt, skjermen har "døde punkter", o.s.v

 

 

Litt OT: Slike maskiner er stort sett kun i bruk for "moro", bortsett fra når det er eksamen...

 

 

Men tilbake til saken, stasjonær maskin med CRT skjerm anbefales, iallefall på skolen, for å bevare maskin nokså hel, også etter 2-3 år

Endret av runel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...