Gå til innhold

trenger linux som nødalternativ! div

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok, han 30 dager trial verson i en skuff med windows, men han vil gjerne prøve linux alikevell, så vi innstakllerte det på en egen partisjon, men når man starter opp, går den rett på windows, hvordan booter man linux istedenfor windows?

og, et spørsmål til, jeg har også lynst til å teste linux, kan jeg da dele opp harddisk 1 i to partisoner og ha linux på part A og win på part B og bruke harddisk nr to som lagring for musikk, bilder, filmer osv, som kan åpnes av begge oprativsystemene?

Skrevet
og, et spørsmål til, jeg har også lynst til å teste linux, kan jeg da dele opp harddisk 1 i to partisoner og ha linux på part A og win på part B og bruke harddisk nr to som lagring for musikk, bilder, filmer osv, som kan åpnes av begge oprativsystemene?

Går fint det, men harddisk to bør være et FAT32-filsystem.

Skrevet (endret)

Du må installere en oppstartslaster; GRUB eller LILO. Dette gjør vanligvis installasjonsprogrammet til distribusjonen automatisk.

Når man installerer Windows så overskriver den med sin egen oppstartslaster uten å spørre engang, så da må du legge den tilbake manuelt.

Endret av zyp
Skrevet

De følger med distribusjonen, ja. Som sagt så installeres det vanligvis automatisk, med mindre du velger å ikke installere en oppstartslaster.

Skrevet

Heisann,

Helt på slutten av installasjonen av ubuntu kommer installasjonen av GRUB. Den leter etter tidl. installerte system, og finner mest sannsynlig Windows XP. Dernest stiller den et spørsmål om dette var det eneste OS du har installert, og om du vil installere GRUB på MBR. Gjør det..

Under oppstart vil du nå få valg om å starte Ubuntu, Ubuntu i Safe Mode, Memtest86 og nederst Windows XP. Du har ca. 10 sekunder, før den automatisk velger Ubuntu.

Automatisk valg kan du endre, men jeg aner ikke hvordan og har latt være siden jeg ville sette meg mer inn i GNU/linux - tvinge meg selv til å bruke det gjennom aktive og passive valg.

Lykke til

-Escariot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...