Gå til innhold

Pakkeliste - førstegangstjeneste 2005.


dimiles

Anbefalte innlegg

Da var det på tide for alle som skal inn i juli å begynne å tenke på hva de skal ta med. Mener å huske at det var en lignende tråd i fjor i disse dager, men jeg orker ikke / finner ikke den tråden og lager derfor en ny. :)

 

Selv skal jeg til Madlamoen og reiser den 24. juli. Er jævla usikker på hva man bør ta med seg osv., og håper kanskje at noen som allerede har gjennomført kan komme med noen tips på hva som kan være lurt å ha med seg. Har fått en liten brosjyre, men der står det bare:

  • Toalettsaker
  • Innkallingsorden
  • Førerkort
  • Dokumentasjon i forhold til økonomisk stønad
  • Lommepenger (du mottar som regel første tjenestetillegg 2 uker etter innrykk)

Har allerede tenkt på mp3-spiller, men lurer på hvilke andre ting som kan være smart å ta med? Får jo ikke perm før et godt stykke inn i rekrutt-tiden.

 

Håper på noen gode tips!

-dimiles

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du klarer deg fint med de tingene som står på listen.

Men en MP3-spiller og annet tidsfordriv er å anbefale. ;)

 

Når jeg var inne for 2 år siden hadde vi ca 3 ukers rekruttperiode før

første permisjon. Disse ukene var det veldig lite sivile klær i bruk.

 

Så å fylle opp bagen med sivile klær og stasj tror jeg vil være bortkastet.

Lommepenger de første 2-3ukene bør du ta med. På første utbetaling vil du også

få igjen de utleggene du hadde på transport til møtestedet.

 

Ellers får du ha lykke til!

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt til å ta med meg litt vanlige klær og. :) Vi får ikke bruke noe annet enn uniform de 3 første ukene, men. Forresten er rekruttperioden på 7 eller 8 uker.

 

^Th0mas^:

Er vel 24. du strengt tatt reiser ettersom vi må møte 08:00 den 25.? Kommer vel an på hvor du bor, men jeg må reise på kvelden den 24. Skal visst til samme sted som meg, du. :)

 

Edit: Skrev månedene og ikke ukene ovenfor. ;) Rettet opp nå. :)

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Dette bør du ha med:

 

*2 skift klær og ekstra undertøy og sokker

*Damestrømper av nylon (LaMote) ankelsokk. Disse har du innerst mot foten under de vanlige sokkene. Da slipper du nemlig gnagsår.

*Kjøp deg et par Sorbotane såler på en helsebutikk i din størrelse og ta disse med. Dette gjør marsstøvlene til en utrolig behagelig opplevelse i stedet for en utrolig vond en.

*Bærbar PC og MP3 spiller. Vurder også bøker.

*Inkallingspapirene og legitimasjon. Kan være lurt å ha med dåpsattest og fødselsattest også.

*Snop og Maryland Cookies kjeks i store mengder

*Lommepenger til de første ukene (omkring 2000 kroner burde holde). Bankkort. Mobiltelefon. (ringe hjem etter mer penger :)

*Toalettsaker inkludert barbersaker. Barbermaskin av god kvalitet (som barberer veldig tett) kan vurderes, men høvel er nok best. Ta med en god kjølesalve og fotsalve, hodepinetabeletter, solkrem samt micropore plaster til å tape såre brystvorter og andre utsatte gnagepunkter på kroppen i forbindelse med bæring av sekk. Det er også lurt å ha med sort elektrotape, minst 3 ruller.

*Vurder å kjøpe en kamuflasjekrem i sort og grønt. Finn en som er snill mot huden, og som virker tørr å ta på. Den kamuflasjestiften du får i forsvaret er feit og ekkel og gir deg en masse kviser.

*1 stk strømpebukse for damer (LaMote). Denne bruker du til å polere støvlene dine med etter å ha pusset dem med børster for å få en ekstra glans.

*solbriller i nøytral utforming

*en rull med plastposer (3-4 liter). Disse er fine å ha ting i inni lommene dine så de ikke blir våte. Har også mange andre bruksområder. Et par søppelsekker er og lurt å ha med. Denne putter du nedi sekken din før du har tingene i. På den måten holder du innholdet tørt.

 

Vel, det var det jeg kom på. Lykke til, og husk: gjør noe ut av førstegangstjenesten din. Det er mange som finner en 'enkel' jobb, men som kjeder livet av seg. De som påtar seg mer krevende jobber sliter mer underveis, men tiden går fortere, og etterpå kan du se tilbake på at du faktisk har gjort ting.

Lenke til kommentar
Hva skal man egentlig med bærbare PC på rekrutten? Greit nok at man kan bruke den til musikk, osv. men det er vel ikke trådløst Internett-tilgang?

En kar jeg kjenner er i Kirkenes, og der har dem tilgang på trådløs-nettverk (med internett :p), men det var visstnok veldig begrenset hva du kunne gjøre. Det meste er sperret og blokkert. :(

Lenke til kommentar

Grei pakkeliste det der, Authority; selv ville jeg gjort dette i tillegg:

 

 

1. Droppa bærbar PC - får ikke bruk for den noe særlig under rekrutten.

2. Tatt med et par bøker av lettlest format

3. Natusan babyolje for å fjerne kamokrem

4. Tatt med en grei matboks - gikk lei av å fjerne smuler fra stridssekken etter ødelagt matpapir

5. Noen karabiner

6. Grei mengde sivilt undertøy og ett par sivile antrekk

7. Godt humør, åpent sinn og positiv innstilling

8. Skrivesaker

9. Bilder av dama, katta, naboen, whatsoever, pynter opp på oppslagstavla ved senga

10. Maglite og et par batterier

11. Talkum/fotpudder

12. Ullsokker/lester - veldig behagelig å gå 30 km med dobbelt par sokker på beina, null gnagsår men veldig varm :)

 

Kan jo og ta med noen kondomer for syns skyld, mange bruksområder; som å bære vann t.x.. Husker vi fikk bare en feltflaske utlevert - veldig kjipt å gå tom for vann midt i skauen når det er 30 varmegrader og stillestående luft og avstanden til nærmeste vannhull er flere kamelritts dager unna...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Marinen eller luftforsvaret ja. Husk kondomer.

 

Sivilt undertøy, type ull er absolutt å anbefale. Ja, det kan fort bli noen kalde netter i Juli her på vestlandet :p. Du får kanskje noe av forsvaret òg, men min erfaring er at det sivile funker bedre.

Laptop er kos. På slutten av min førstegangstjeneste var det nesten flere som hadde laptop med seg enn ikke.

 

Forresten, hvis jeg er våken så skal jeg stille meg utenfor porten å le av alle som går inn i leiren. Bwahahah! :)

Lenke til kommentar

Mye klokt her. Husk sikkerhetsnåler, rundt 14-16 stk. Disse festes under madrassen for å holde lakenet på plass. Legg madrassen i en lite bue før du legger på lakenet. Fest så lakenet til madrassen slik at når du legger madrassen ned så blir lakenet strukket. Dette vil spare deg for et par minutter hver morgen. En klesbørste med kleberik overflate vil nok også komme til nytte. Alltid mye hundehår i sengen etter en narkorazzia ;) En siste ting som du MÅ ha med er en pakke q-tips. Å pusse/rense sluttstykket i AG´en blir en lek med denne geniale oppfinnelsen.

Lenke til kommentar

Takk til Skinner og Authority! Vurderer faktisk å gå til innkjøp av noen sånne Sorbotane-såler ettersom jeg ikke tror marsstøvlene blir en behagelig opplevelse. Kondomer til å bære vann? :blink:

 

Mavva / sleipingen: Hehe, nå har jeg planer om å fullføre denne tjenesten

Imotsetning til andre visse sleipinger. :whistle: ;--)

 

Setter pris på flere tips! Vil gjerne gjøre rekruttperioden så bra som mulig! :--D

Endret av dimiles
Lenke til kommentar
Mavva / sleipingen: Hehe, nå har jeg planer om å fullføre denne tjenesten

Imotsetning til andre visse sleipinger. :whistle: ;--)

Pft. Fremdeles pakkliste.. Jeg trodde jeg skulle være der en stund, og hadde med meg det der (tror jeg).

 

Hadde i tillegg lagt igjen en laptop og ekstern HDD på 250GB fullstappa med DivX hos besteforeldra, som de skulle komme inn med når jeg hadde fått rom.. :p

 

De felles-Mac-ene på Madla suger, dog. Mulig de har flere, men de 4 som står i det venterommet man blir plassert i, de var generelt elendige. Noen mangla mus, noen tastatur, noen Internet, osv..

Lenke til kommentar

Smaker litt gummi av vannet men det funker helt fint. Dem er sterilt pakket :!: Det er kanskje litt vel "PÅ" å gjøre det men for en lengre øvelse i varmt vær tar dem mindre plass enn vannflasker og du slipper å bære unødig ut fra leir.

 

En foldekniv med et greit blad (som du kan stikke i lomma på stridsvesten) og et par OK skinnhansker med litt foring er kjekke ting. Hanskene til forsvaret fungerer godt men de er kalde på skytebane og vindvottene kan bli litt for knotete. Godt å ha noe på hendene når en f.eks ligger vakt som er "noenlunde varme".

 

Godt tips: Alt utstyr er likt - merk det diskret. Ha det du ikke bruker enten på kropp av personlig bekledning eller i sekk - aldri noe annet sted... Karabinene jeg nevnte kommer godt med for å f.eks lage en festeanordning for vindvottene... :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...