Gå til innhold

Hvordan konkurranseutsette posten?


Anbefalte innlegg

Det at posten trenger konkurranse på både pris og kvalitet (behandling av pakker) er det sikkert ikke så mange som tviler på etter diverse sure tilbakemeldinger her i forumet, men hvordan kan dette gjøres på en effektiv og fornuftig måte?

 

Jeg har et forslag til konkurranseutsetting som jeg ønsker å starte en debatt på. Jeg har ikke noe fastsatt syn på hvordan det bør være så jeg vil gjerne ha innspill så vi kan "løse verdensproblemer" sammen i stedet for å bruke dette som en krigsarena for steile meninger.

 

Ok, her er forslaget: Tenk om store brukere av postens pakketjenester som nettbutikkene på østlandet (f.eks Komplett, mpx, psdata, pcutstyr og netshop) gikk sammen om å opprette sitt eget transportselskap. La oss kalle det for "posten2" for enkelhets skyld. Så kunne posten2 konkurrert med posten på de strekningene som gir økonomisk og lokgisk hensikt. F.eks er ikke planen at posten og posten2 nå skal kjøre hver sin bil med en pakke i hver til et lite postkontor på en liten plass i stedet for å kjøre begge pakkene i samme bil.

 

Planen er at posten2 kan konkurrere på de mer trafikerte strekningene, f.eks mellom hovedlagrene på østlandet og byer som kristiansand, lillehammer, hamar osv. Plassene bør være såpass store at det gir god fyllingsgrad i bilen slik at kostnaden blir liten per pakke. posten2 må selvfølgelig ha ett postkontor på hver slik plass slik at folk får hentet posten sin, gjerne post-i-butikk siden det trolig blir billigst. F.eks en posten2-i-butikk i stavanger, en i bergen osv. Noen plasser vil sikkert bli for små for å kjøre en hel lastebil til og da kan de f.eks kjøre til flere slike plasser på en rute. F.eks Ålesund-Molde-Kristiansund med en bil. Pakkene må selvfølgelig legges riktig i bilen så man slipper tidkrevende og kostbar utlasting, sortering og innlasting igjen. Kun å laste ut de første (forhåndssorterte) 2-3 pallene som står nærmest døra og kjøre videre.

 

Nettbutikkene bør ikke være bundet til posten2 alt for mye, slik at de kan velge å trnsportere med gamle posten på strekninger som har lite transport. Eller inngå avtaler med posten om at posten tar pakken den siste biten for en lavere pirs enn normalt. F.eks at posten2 transporterer en pakke til Lillehammer og får halv pris hos posten på distansen Lillehammer til Otta.

 

Noen vil sikkert si at dette er å skumme fløten av markedet og er distriktsfientlig. Jeg er ikke helt enig, for noe av problemet med posten er i dag at prisen er den samme nesten uansett hvor langt du skal sende pakker innenlands. (Utenlands har også posten en slags prising per avstand Link1 Link2 Link3 . Posten taper f.eks mye penger på pakker som skal fra Vadsø i nord til Kristiansand i sør (250 mil?). Penger de må ta inn på f.eks pakker som sendes mellom Oppdal og Støren (~3 mil?). Dette er jo urettferdig for de som skal sende pakker over korte avstander. Dette vil si at budbilselskaper sikkert kan gjøre jobben billigere dersom man skal sende mer enn en pakke den avstanden. Eksemplet med Vadsø, Kristiansand, Støren og Oppdal lagde jeg spesielt for å illustrere at det ikke nødvendigvis er utkantstrøk som kommer best ut av dette. (Både Vadsø og Kristiansand er byer mens de to siste er småplasser) Konkurranseutsetting vil etter hvert presse frem prising per avstand enten man vil det eller ikke. Det med felles prising for hele landet er egentlig noe som henger igjen fra gamle "kommunistiske" norge med ørten statlige bedrifter og manglende konkurranseutsetting pga monopolvirksomhet. Men selv ikke den gangen var togreiser, fly eller buss priset likt for uansett avstand i påskudd av å være distriktsvennlig. Bør ikke posten også følge prinsippet om prising per avstand?

 

Jepp, det var vel alt jeg hadde å si i første omgang. Kjør i gang debatt på om dette vil fungere og evt hvilke justeringer som må gjøres for å få det til å fungere. Er norge klar for konkurranseutsetting av de mest traffikerte post-strekningene?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten er konkuranseutsatt. Vil bli for fulltfra 2007 eller 2008.

 

Prisene er så høye fordi Posten for 4-5 år siden fikk krav på seg om å drifte "seg selv" uten stønad fra Staten. Det har Posten klart, etter flere år med underskudd. Mn prisene og flere av de tidligere gratis tjenstene har begynt å koste penger som følger av at Posten ikke finansiieres delvis gjennom skatteseddelen.

 

Noen som har ytterligere spørsmål om Posten så bare gi en lyd, var tillitsvalgt der5 år før jeg skiftet beite.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Posten har kun monopol på brev opp til 50 gram.

Det forsvinner fra 2007 eller 2008.

 

Ellers kan det nevnes at Posten har konsesjon til å få drifte. Krav som må innfris er at de skal kunne levere post til alle, også Ola Normann langt ute i gokk. 90% av all A-post skal være fremme hos mottaker følgende dag.

Lenke til kommentar

@Simen1: Scenarioet du beskriver er på mange måter her allerede. Det er mange firma på Østlandet med avdelinger her og der som fant ut at det faktisk var billigere å ha en firma-kurer som kjørte i rute mellom avdelingene hele dagen. Etter det jeg har hørt er det slik Postens problemer begynte.

 

Post og varetransport er klassisk logistikk, og når tildels små firma kan være tjent med en person som fulltids-kurer, er det klart at

- prisen på Østlandet er alt for høy

- kurerer i personbiler ikke er optimalt

- det er et enormt marked her som ikke er satt i system

 

Med andre ord det er plass for en Fedex-type bedrift i Norge.

 

Det jeg kjenner til fra innsiden av Posten tyder på at de har mye å tjene på ved å rydde opp i den interne ukulturen, økonomisk og trivselsmessig.

 

Interessant nok har Posten en liten spørreundersøkelse nettopp på dette forumet, enda mer interessant er det at det ikke fantes muligheter for tilbakemeldinger på de tingene jeg vet burde rettes på...

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
.

 

Det jeg kjenner til fra innsiden av Posten tyder på at de har mye å tjene på ved å rydde opp i den interne ukulturen, økonomisk og trivselsmessig.

Posten har vært gjennom omstilling siden tidlig 90-tallet og spesielt mye de siste årene. Flere tusen har fått fyken og det er enorme sykefravær (dog har de gått ned sist jeg hørte). Økonomisk så går Posten bedre, men det koster penger å måtte ha postbud som kun leverer 6-7 brev dagen ute i distriktene. Og man kan ikke la det være dyrere så sende et brev ut på en øy fremfor til sin egen nabo. Dette er en stor utfordring for Posten når de skal konkurere med lokale.

 

Når monopolet på småbrev forsvinner vil vi nok se at gigantene som Royal Mail vil komme mer på banen. Det skal bli nært fullt konkuranseutsatt i EU, noe Norge også blir forpliktet til gjennom EU.

 

Miljøet i Posten er trykket. Det er slitsomt og et stort press på de ansatte. En del av løsningene de velger er til dels lite gjenomtenkte og folk som har arbeidet på samme måte i 20 år er ikke altid de letteste å omstille.

 

Jeg savner ikke akkurat den gamle jobben min. Opplever lignende omstillinger i min nye jobb i forsvaret, men der er det litt mer gjenomtenkt og lønnen er mye bedre :cool:

Lenke til kommentar
Posten har kun monopol på brev opp til 50 gram.

På papiret så kan det kanskje stemme (Jeg vet ikke), men i praksis er det ikke noe reell konkurranse på så små forsendelser som 50-1000 gram. Over 1kg er det også alt for slapp konkurranse. NordCargo, Linjegods og andre slike selskaper driver ikke noen effektiv konkurranse ovenfor posten. Vi trenger flere konkurrenter og konkurrenter som satser på forbrukermarkedet. Vi trenger også at posten endrer praksis til priser basert på avstand også. Først da kan man f.eks velge å frakte med Linjegods fra Bodø til Alta og derfra med posten til Kautokeino. Så kan posten og linjegods konkurrere på pris og kvalitet (behandling av pakker og sendetid) på den lange avstanden og la en av partene kjøre den delen av veien (Alta-Kautokeino) som det er ulogisk å kjøre parallellt pga nesten tomme biler.

 

Det finnes da mange transportselskaper som konkurrerer med Posten? DHL, UPS og FedEx, for eksempel. Disse er riktignok amerikanske, men de opererer i Norge også. Forøvrig har vi jo Tollpost-Globe og Linjegods, som er norske.
Har ein ikkje forsjelige transport selskap som konkurerer med posten på lengre strekninger då?
Ja, det stemmer men det er som sagt ikke noen reell konkurranse ovenfor forbrukere.
Lenke til kommentar

Simen1, Posten har differensierte priser på pakkepost idag. I firmaet jeg jobber i blir det sendt ut store mengder pakkepost, og vi bruker hovedsaklig såkalt servicepakke, http://posten.no/Portal/ProdukterOgTjenest...ft+01012005.htm

 

Ekspresspakker er også differensiert i pris, og landet er der også inndelt i 5 soner. Prisforskjellene er enda større på ekspresspakker.

 

Det at mange webshops og slikt opererer med like priser på forsendelser til hele landet skyldes muligens at de heller bruker Norgespakke, som er "n00b-pakker" med lik pris og hvor man til og med kan kjøpe ferdig frankerte kartonger. Dette er IKKE billigste måten å sende på. Kanskje de også velger en slik løsning for enkelhets skyld siden de slipper å kalkulere pris utifra hvor kundene bor.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Og man kan ikke la det være dyrere så sende et brev ut på en øy fremfor til sin egen nabo. Dette er en stor utfordring for Posten når de skal konkurere med lokale.

Hvorfor ikke? Codename_Paragon beskrev jo situasjonen ganske bra med de firma-kurerene på østlandet. Det ER behov for forskjellig prising på forskjellige avstander. Det at prisene kan bli urimelig høye for de som bor på avsidesliggende øyer er bare en konsekvens av den økende konkurranseutsettingen. Konkurranseutsettingen er til beste for samfunnet som helhet Dvs. firmaer på østlandet skal ikke behøve å betale 100kr mer enn tjenesten er verd for hver av de 10 pakkene de sender hver dag til en bedrift i nærområdet bare for at en enstøing på en øy skal få en tjeneste til en verdi av 1005kr til 5 kr (motta eller sende et brev). Det vil jo bare bidra til at folk bor på de mest utilgjengelige plassene og store samfunnsressurser (f.eks 1000kr per brev) settes inn for å levere post til slike plasser.

 

90% av all A-post skal være fremme hos mottaker følgende dag.
Du vet sikkert mer om dette enn meg, men akkurat det har jeg hardt for å tro at de klarer å gjøre annet enn i sentrale strøk på østlandet.

 

Post og varetransport er klassisk logistikk, og når tildels små firma kan være tjent med en person som fulltids-kurer, er det klart at

- prisen på Østlandet er alt for høy

- kurerer i personbiler ikke er optimalt

- det er et enormt marked her som ikke er satt i system

 

Med andre ord det er plass for en Fedex-type bedrift i Norge.

Det er mitt inntrykk også. Et enormt logistisk potensiale som bare venter på å bli satt i system og priset etter hva det faktisk koster transportøren i utgifter.

Lenke til kommentar
Simen1, Posten har differensierte priser på pakkepost idag. I firmaet jeg jobber i blir det sendt ut store mengder pakkepost, og vi bruker hovedsaklig såkalt servicepakke, http://posten.no/Portal/ProdukterOgTjenest...ft+01012005.htm

 

Ekspresspakker er også differensiert i pris, og landet er der også inndelt i 5 soner. Prisforskjellene er enda større på ekspresspakker.

Da er det ikke fullt så galt som jeg forestilte meg først, men jeg mener fortsatt at det må være et ganske formidabelt uutnyttet potensiale i mer konkurranseutsetting.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Codename_Paragon beskrev jo situasjonen ganske bra med de firma-kurerene på østlandet. Det ER behov for forskjellig prising på forskjellige avstander. Det at prisene kan bli urimelig høye for de som bor på avsidesliggende øyer er bare en konsekvens av den økende konkurranseutsettingen. Konkurranseutsettingen er til beste for samfunnet som helhet Dvs. firmaer på østlandet skal ikke behøve å betale 100kr mer enn tjenesten er verd for hver av de 10 pakkene de sender hver dag til en bedrift i nærområdet bare for at en enstøing på en øy skal få en tjeneste til en verdi av 1005kr til 5 kr (motta eller sende et brev). Det vil jo bare bidra til at folk bor på de mest utilgjengelige plassene og store samfunnsressurser (f.eks 1000kr per brev) settes inn for å levere post til slike plasser.

 

Ja men poenget er at Posten er plitket til dette gjennom konsesjonsavtalen, det samme vil store postselskaper som kommer på markedet oppleve. Det er en del av distriktspolitikken. Posten kan ikke drive med prisdifferansiering, da mister de konsesjonen. Dette er et rent politisk spørsmål, og det er et stort flertall på Stortinget for den nåværende konsesjonen.

 

Dette er helt og holdent noe Posten ikke kan gjøre noe med.

 

Det er slik med distriktspolitikk. Mennesker i distriktene får indirekte subsider på flere milliarder hvert år slik at ikke alle flytter til Trondheim, Tromsø, Bergen og Stavanger ;)

 

Du vet sikkert mer om dette enn meg, men akkurat det har jeg hardt for å tro at de klarer å gjøre annet enn i sentrale strøk på østlandet.

 

De klarer det hele tiden. Ligger vel på et par og 90%. Men for en 2-3 år siden fikk posten dagbøter på 30(eller var det 3?) millioner kroner (om jeg husker riktig) fordi de ikke opprettholdt kravet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Triste saker at stortinget skal være for en slik distriktspolitikk. Det er jo til stor ulempe for hele landet at staten skal "straffe" de som bor i byer og tettsteder for å finansiere det å bo på ulønnsomme plasser. Plasser som suger ressurser ut av samfunnet uten å gi tilsvarende mye tilbake.

 

Jeg håper konsesjonskravene endres så de kan differansiere prisene slik de vil og slik at de som bor i gokk kan betale selv for de ressursene de nå suger av andre innbygere. Sentralisering er ikke så dumt som enkelte vil ha det til. Det kan selvsagt blir for mye sentralisering men det er ting som regulerer seg selv gjennom markedsøkonomien. (tilbud og etterspørsel av arbeidsplasser og reelle kostnader for de ressursene som kreves for å bo usentralt).

 

Hmm.. Tråden ser ut til å dreie inn på distriktspolitikk som jeg har diskutert før. For å prøve å da posten inn på spor igjen: Hvordan mener du Dotten at brev og pakketransport kan effektiviseres i norge hvis du mener min modell er gal?

Lenke til kommentar

Egentlig ganske mye som den dag idag, bare at monopolet på småbrev må fjernes. Jeg er for at myndighetene skal sette visse krav for å drive posttjenester (konsesjon) også for å sikre at distriktene får en levedyktig tjeneste. Og man må forsikre om at alle har krav på å motta post. Hvis ikke vil man oppleve at det vil koste flere hundrelapper å sende et lite brev til noen i ytre distrikter. For man må ikke glemme at det foregår en del produksjon i distriktene som Norge tjener godt på. Et alternativ er jo at staten skyter penger inn i postsendinger til distriktene, slik at det ikke blir for dyrt samtidig som at folk i tettbebygde strøk ikke tar regningen (eller de vil jo det gjennom skatteseddelen til en viss grad). Men internett kan medføre at det blir et mindre problem.

 

Men tenk deg selskaper som skal sende ut regninger o.l med ditt system, det vil koste enorme summer noe forbrukerene av de selskapene vil merke i form av pris. Men dette blir nok et mindre problem med internett og e-mail.

 

Men ellers syntes jeg Posten er blitt langt bedre, på tross av at den er blitt dyrere og tidligere gratis tjenester (som oppbevaring av post) nå koster penger. Dette fordi det nå er de som bruker Posten som tar regningen, ikke alle som skatter og betaler avgifter her til lands.

 

Men en utfordring er jo helt klart når utenlandske postselskaper, da spesielt tyske, britiske og franske, kommer på markedet i Norge. Da blir det konkuranse og nok lavere priser, men dette vil også sette press på de som arbeider i Posten, ettersom Posten vil få enda mer krav om å drive mer effektivt.

 

Men Posten blir mer og mer effektivt den dag idag, maskiner sorterer det meste av brevene nå, så jeg tror at Posten er godt rustet etterhvert.

Lenke til kommentar
Men tenk deg selskaper som skal sende ut regninger o.l med ditt system, det vil koste enorme summer noe forbrukerene av de selskapene vil merke i form av pris. Men dette blir nok et mindre problem med internett og e-mail.

De som skal sende ut post må jo uansett ta regninga om det koster 5kr for å sende lønnsslippen til nabohuset eller 50.000kr å sende lønnsslippen til bjørnøya. Det sender må betale må jo uansett kjøper betale til avsender gjennom økte priser på produktene de leverer. F.eks gebyrer for kontoutskrifter. Jeg synes det bør være riktig at den som bosetter seg på bjørnøya må få lov til det, men må også gi motytelser som tilsvarer de ytelsene andre må gi for å bistå denne bosetteren der han har valgt å bo.

 

"Ytelser" og "motytelser" er i grunn det samme som varer og tjenester som igjen er ekvivalent med penger.

 

Jeg synes det er helt galt av staten å tvinge posten til å levere post til f.eks bjørnøya daglig hvis det er noen som finner ut at de skal få seg fast addresse der. Jeg synes også det er galt av staten å gi store subsidier til utkantstrøk for å "lage det levelig" på steder som det ikke er liv laga i utgangspunktet. Med mindre subsidier til distriktene, f.eks gjennom fjerning av denne klausulen i konsesjonen til posten, så vil markedsøkonomien i større grad gi en pekepinn til folk om hvor samfunnet har bruk for dem. De utkantplassene med gode bedrifter og behov for arbeidskraft vil få naturlig tilflytting mens de plassene der det ikke er liv laga vil få fraflytting.

 

Internett og epost vil sikkert redusere behovet for post blandt de unge i utkantene. Det er bra. Mindre behov kan sikkert også gjøre at posten kan kutte ned fra daglig post til annenhver dag eller 1-2 ganger i uka. Men det er vel noen begrensninger i konsesjonen på det også.

Lenke til kommentar

En fornuftig mellomløsing syntes jeg er at folk i distriktene kan få post levert en gang i uken. Dette er noe som eksiterer, men det er på frivillig basis.(Men dette kan ha endret seg de siste årene). Dette vil redusere kostnadene betraktelig.

 

Men det må arbeid til. Posten er litt i fasen av å være et tidligere velferdsgode som mer og mer skal bli en selvstendig bedrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...