Gå til innhold

Behov for bærbar på siv.ing-studie NTNU?


Anbefalte innlegg

Begynner til høsten på NTNU Sivilingeniørstudium i teknisk kybernetikk. Vurderer å kjøpe en billig bærbar PC som kan brukes til å skrive på. Men det jeg lurer på er om det i det hele tatt er noen vits i å kjøpe bærbar. Jeg regner med at deg blir mye matte, og i det faget har jeg aldri hatt behov for PC. Den jeg vurderer er den billigste hos Netshop(med 512 MB ram)

 

Vil gjerne ha innspill fra nåværende sivilingeniørstudenter/ingeniørstudenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke nødvendig, men det er ofte kjekt å ha. Til mattefagene (som det er en del av desverre) skriver du selvsagt ikke på pc, men all info (det gjelder alle fag) blir lagt ut på nettet, og siden det er trådløst nettverk over hele campus, kan du spare deg bryet med utskrifter som det ofte blir mange av ellers. Du skal også ha programmering, og da vil du prise deg lykkelig hvis du har egen pc, for tynnklientene de har der er ikke mye å skryte av.

 

Kan også være fint å ha under kjedelige exphil forelesning :p

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bærbar maskin på NTNU egentlig... Det eneste må bli rundt rundt eksamenstidene når mange av maskinene ofte er opptatt, men dette er vel egentlig ikke noe problem. Selv fikk jeg laptop ved studiestart på NTNU i fjor sommer og kan ikke si at jeg angrer på kjøpet av en. Bruker den nesten bare hjemme i leiligheten, men friheten av å kunne ta med seg pc'en rundt i huset er ganske deilig. Trenger du en kraftmaskin til å spille spill på e.l. hadde jeg ikke nølt med å skaffe en stasjonær hjemmemaskin som gir mer for penga, men til studiebruk er en rimelig bærbar mer enn nok. Eneste man trenger egen pc til på NTNU er internett for å sjekke timeplaner, levere øvinger osv og alt dette kan man bruke pc'ene på skolen til.

Lenke til kommentar

Gratulerer med et utmerket valg av studielinje, jeg ble ferdig på kyb ifjor ;)

 

Slik jeg opplevde mitt studie så var tilgangen på PC helt fint de første årene, du er uansett avhengig av spesiell programvare (MatLab) som kun fungerer på Campus. Usikker på om studentene får lov til å installere Kyb sin utgave på sine private maskiner lengre. I starten så jobber du også mye i gruppe, gjerne med regneoppgaver o.l. Eventuelt så samarbeider dere i gruppe foran en PC.

 

Datasalene på Elektrobygget (og Kyb etterhvert) har blitt ganske gode, en god bunke Dell/ymse med 17" eller 19" LCD.

 

Jeg kjøpte meg en laptop da jeg begynte på prosjektet i 5. klasse, og brukte den da daglig istedenfor den lumpne arbeidsmaskinen jeg ble tilbydt av instituttet. Var bedre å jobbe på en 14" + 17" ekstern, enn kun en 17" ekstern. Er også enklere å dra med seg arbeidet hjem på kvelden/i helgene.

 

Mitt råd er å ha en stasjonær hjemme som kan brukes til spilling, "kontorarbeid", film osv. Og så investere i en bærbar når du merker at studiehverdagen "krever" at du kan være mer mobil med arbeidet. Jeg var f.eks. i Frankrike i forbindelse med prosjektet, veldig behagelig da å smekke sammen lappisen og dra med meg alt ned dit.

Lenke til kommentar
Mitt råd er å ha en stasjonær hjemme som kan brukes til spilling, "kontorarbeid", film osv. Og så investere i en bærbar når du merker at studiehverdagen "krever" at du kan være mer mobil med arbeidet. Jeg var f.eks. i Frankrike i forbindelse med prosjektet, veldig behagelig da å smekke sammen lappisen og dra med meg alt ned dit.
Dette har jeg tenkt på også... Etter det jeg forstår er de første par årene på nesten alle siv.ing-studier nokså dominert av "basisfag" som diverse former for fysikk + matte, hvor man vel ikke har noe spesielt behov for å kunne drasse PCen med seg rundt omkring. (Gjelder dette også indøk? Eller er det mer prosjektarbeid og sånt her som gjør bærbar til en stor fordel? Noen som vet noe her??) Mens de senere årene, når man begynner med store oppgaver og prosjekter, er en bærbar mer å foretrekke. Og det er vel en smule optimistisk å investere i bærbar ved studiestart som skal vare hele 5-årsstudiet.... Én løsning måtte jo, som du sier, være å kjøpe en relativt OK stasjonær PC fra begynnelsen, og så heller kjøpe en bærbar etterhvert. Men jeg vet sannelig ikke...
Lenke til kommentar
Mitt råd er å ha en stasjonær hjemme som kan brukes til spilling, "kontorarbeid", film osv. Og så investere i en bærbar når du merker at studiehverdagen "krever" at du kan være mer mobil med arbeidet. Jeg var f.eks. i Frankrike i forbindelse med prosjektet, veldig behagelig da å smekke sammen lappisen og dra med meg alt ned dit.
Dette har jeg tenkt på også... Etter det jeg forstår er de første par årene på nesten alle siv.ing-studier nokså dominert av "basisfag" som diverse former for fysikk + matte, hvor man vel ikke har noe spesielt behov for å kunne drasse PCen med seg rundt omkring. (Gjelder dette også indøk? Eller er det mer prosjektarbeid og sånt her som gjør bærbar til en stor fordel? Noen som vet noe her??) Mens de senere årene, når man begynner med store oppgaver og prosjekter, er en bærbar mer å foretrekke. Og det er vel en smule optimistisk å investere i bærbar ved studiestart som skal vare hele 5-årsstudiet.... Én løsning måtte jo, som du sier, være å kjøpe en relativt OK stasjonær PC fra begynnelsen, og så heller kjøpe en bærbar etterhvert. Men jeg vet sannelig ikke...

Du har helt rett angående mye teoretiske fellesfag i begynnelsen. De store prosjektfagene finner du i 3. og 4. klasse. Alles store fag "Eksperter i Team" (EiT).

 

De 2 første årene er man stort sett igjennom 4 mattekurs, ex. phil., minst 1 fysikkkurs, introduksjon til objektorientert programmering og noen få kurs mer tilpasset din studieretning.

 

Om du kjøper en laptop nå, så må/bør/får du lyst til å kjøpe en ny om 2-3 år.

Lenke til kommentar

Det som er chill er at nesten hele campus og (det virker som mye av resten av byen) har WLAN (WWAN?) Må være utrolig chill å sitte med PCn på en café, eller ute på gresset en varm vårdag :) - Det er vel en del prosjektarbeid, og personlig gjør jeg mesteparten av arbeidet på PC da (det gjør vel de fleste av oss her inne?)

 

Begynner selv på Kom Tek i år.. om jeg bare får rømt fra militæret...

 

Edit: Den PCn fra toshiba er faktisk ikke så ille, men det sitter jo et shitty grafikk kort inni der. Skjønner ikke hvorfor de lager slike PC'er jeg, om man ikke skal ha eksternt grafikk kort må det da lønne seg å kjøpe ultraportabel!

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Det som er chill er at nesten hele campus og (det virker som mye av resten av byen) har WLAN (WWAN?) Må være utrolig chill å sitte med PCn på en café, eller ute på gresset en varm vårdag :) - Det er vel en del prosjektarbeid, og personlig gjør jeg mesteparten av arbeidet på PC da (det gjør vel de fleste av oss her inne?)

Tja, har du prøvd å sitte ute i dagslys med en laptop? Du ser nemlig ikke spesielt mye ;) Skjermen på en laptop har mye mindre lysstyrke enn vanlige LCD-skjermer. Men å sitte under et tak o.l. kan tilnød gå, men ikke anbefalt i lengden. Filmtitting går dog greit, så selv en del serier i sommer ute på verandaen over WLAN.

 

Begynner selv på Kom Tek  i år.. om jeg bare får rømt fra militæret...

OT: Skal vanligvis gå fint å skoledimme, tror du kan få 6 uker kuttet av tjenestetiden pga. det.

 

Edit: Den PCn fra toshiba er faktisk ikke så ille, men det sitter jo et shitty grafikk kort inni der. Skjønner ikke hvorfor de lager slike PC'er jeg, om man ikke skal ha eksternt grafikk kort må det da lønne seg å kjøpe ultraportabel!

Toshibaen benytter en integrert løsning fra Intel, som ikke er helt rævgæli. Den yter ca. 1000 poeng i 3DMark03, kommer litt ann på minnekonfigurasjon. Med kun 1 brikke ender man på ca. 800 poeng. Man lager maskiner med slike grafikkbrikker pga. maskinen blir billigere, mindre komponenter, mindre strømforbruk og brikken dekker typisk kontorbruk.

Lenke til kommentar
Begynner selv på Kom Tek i år..

:w00t: Go komtek! Skal begynne på 3. året nå.

 

Det er på ingen måte nødvendig med laptop, det er ofte man skulle ønske man hadde en, men det er mange datasaler. Dessuten er det mange som allerede har laptop, og da løser mye av problemet seg om man får alliert seg med en som har det.

Lenke til kommentar

Å ha laptop er kjempedigg, men ikke strengt tatt nødvendig de første årene. I IT intro og programmeringsfag for de som sliter med slikt er det fint å ha egen maskin.

 

Når du kommer i 5.klasse og skal skrive prosjekt og diplom er laptop på grensen til nødvendig. Jeg skrev prosjekt og diplom for Statkraft og fartet derfor litt rundt på en del av anleggene deres, da var det kjempegreier å ha med seg "alt" i pc-bagen.

 

Mitt råd: Spar pengene, og kjøp heller bærbar senere i studiet hvis ikke du har råd til å bytte om et par år.

Endret av chrishan
Lenke til kommentar

Hei.. Skal også studere siv. ing, til høsten, men skal da gå elektronikk linjen.

Og per i dag gjør jeg alt skriftlig arbeid på PC'n her hjemme, så derfor vil jeg ha meg bærbar slikt at jeg slipper alt stresset med printing og overføring av filder hit og dit.

Så. Jeg kikket rundt og kom frem til noe som dette.

 

Netshop sin 1557GLS med slikt oppsett?

 

1 stk. Country kit for AOpen barebone bærbar PC

1 stk. AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-128 15"TFT, 10/100, 56K, modell 1557GLS

1 stk. Intel Pentium M 735 1,7GHz FSB400 2MB CACHE BOXED "Dothan"

1 stk. Kingston 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM

1 stk. Seagate Momentus 60GB 5400RPM 8MB IDE ATA/100 2,5" 9,5mm ST960822A

1 stk. AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX for bærbar PC

1 stk. Intel Wireless LAN Mini PCI Card 54MBPs (På lager 12)

 

Uten OS er pris 10 652kr...

Er denne grei eller? Hvor stor "Stasjonær" ytelse kan man sammenligne den med?

Lenke til kommentar

Mitt tips: gi faen i sånne "billig"-maskiner, dvs kjede/butikkbygde maskiner som ECS, Whitebox osv. Dette gjelder i hvert fall så lenge du er student. Min erfaring med en slik maskin som student(les her: http://forum.programmer.no/index.php?showt...=210021&st=100) er at en har med seg maskinen OVERALT, hele tiden. Frem og tilbake i sekken, på sykkelen, til skolen, Samfundet, på cafe osv. Dette gjør at en bør ha en godt sammenskrudd kvalitetsmaskin.

 

Mange av mine tidligere klassekamerater og andre har hatt ECS, Tundra, Whitebox, Komplett, Netshop og annet. Det viser seg i mange tilfeller at maskinene faller fra hverandre. Det er en grunn til at de er svært billige....

 

Jeg anbefaler Acer, IBM, Fujitsu-Siemens eller andre velrennomerte fabrikanter. Selv om du ikke får en maskin med den raskeste prosessoren, beste grafikkortet osv så får du i alle fall en maskin som holder en stund....

 

Det er i hvert fall min mening om den saken. Vet at mange her er uenige!!

Lenke til kommentar

Begynder på ntnu til høsten jeg og (datateknikk). Har kjøpt inspiron 9300 ... har jo selvsagt ingen erfaring med universitetslivet, men utifra at jeg hadde laptop på VGS og brukte den konstant til /alt/ mulig rart, så ser jeg på det som en nødvendighet for meg personlig.

Lenke til kommentar

Hva med Asus W5A?

Fikk skryt i HArdware.no testen værtfall...

 

Ca 12 000kr på Komplett.no med svensk tastatur vell og merke...

 

Kom med forslag... grei portabel PC til rundt 10 000kr...

 

Funker Latitude D610 med litt forandringer fra standard oppsett?

Intel® Pentium® M prosessor 750 (1.86GHz 2MB L2 cache 533MHz FSB)14,1"SXGA+ LCD, ATI X300 grafikk

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...