Gå til innhold

Mac-harddisk fra LaCie


Anbefalte innlegg

- Mac mini har veldig få tilkoblingsmuligheter (USB/Firewire). Med USB-tastatur, iPod, DV-kamera, ekstern disk og andre ting begynner man å slite, og trenger fort en hub eller to.

LaCie Mini har to firewire-kontakter, samt en USB 2.0. Om den ene av de må brukes for å koble sammen Mac og LaCie vet jeg ikke, men det da uansett minst en firewire-kontakt ledig. Det virker unaturlig å koble sammen LaCie Mini og Mac Mini med USB fremfor Firewire.

 

Jeg mener forøvrig at et bra tastatur bør ha innebygget USB-hub. Jeg bruker Apples hvite (250 kroner) som har to-ports hub innebygget.

Firewire kan seriekobles og Laciedisken med firewire har 2 Firewireporter.. dermed mister man egentlig ingen porter ved å bruke Laciedisken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mini-ITX er for stor til å passe inn i Mac mini-kabinett. Noen har forsøkt det allerede.  Nano-ITX får plass dersom man ikke er opptatt av "fancy" ting som CD/DVD.

Bah, ikke en slimdrive engang?

Jeg som trodde jeg kunne bygge noe skikkelig ut av den macen :cry:

Du kjøper ikke Mac for å bruke Windows. Like dumt som å sette en 2HK mopedmotor i en Lexus..

hvem sa noe om windows? greit nok, linux kjører fint på ppc hardware. men var det ikke en nyhet nylig om at intel-mac sparka mer den ppc-mac? lurer på hvordan en via-mac hadde slått ut...

 

hmm, mener å ha sett noen vitsebilder av en som lobotomerte en high-end powermac (tårn) og stappa inn ett x86 kort og fyrte opp windows :p

 

fikk vist en klagestorm uten like på den ;)

 

lurer på å lage en serie med mini-itx baserte maskiner og tilbehør med stero formfaktor. tenk dere en harddisk-boks som har skuffer så en kan skifte ut diskene :love: plugget inn via usb2 eller firewire. og alt sammen med slik form at det passer inn sammen med standard stereoenheter. så rigger vi saken med mythtv og en skikkelig hardware mpeg-2 encoder. fortrinnsvis i egen boks med dedikert harddisk og gjernstyrt via mythtv interfacen ;)

 

og kansje en linuxbasert dvd-spiller/brenner, igjen styrbar via mythtv eller lignende men også i selvstendig boks :dribble:

 

skal det være noe mer før vi stenger?

Lenke til kommentar
Mini-ITX er for stor til å passe inn i Mac mini-kabinett. Noen har forsøkt det allerede.  Nano-ITX får plass dersom man ikke er opptatt av "fancy" ting som CD/DVD.

Bah, ikke en slimdrive engang?

Jeg som trodde jeg kunne bygge noe skikkelig ut av den macen :cry:

Du kjøper ikke Mac for å bruke Windows. Like dumt som å sette en 2HK mopedmotor i en Lexus..

hvem sa noe om windows? greit nok, linux kjører fint på ppc hardware. men var det ikke en nyhet nylig om at intel-mac sparka mer den ppc-mac? lurer på hvordan en via-mac hadde slått ut...

 

hmm, mener å ha sett noen vitsebilder av en som lobotomerte en high-end powermac (tårn) og stappa inn ett x86 kort og fyrte opp windows :p

 

fikk vist en klagestorm uten like på den ;)

 

lurer på å lage en serie med mini-itx baserte maskiner og tilbehør med stero formfaktor. tenk dere en harddisk-boks som har skuffer så en kan skifte ut diskene :love: plugget inn via usb2 eller firewire. og alt sammen med slik form at det passer inn sammen med standard stereoenheter. så rigger vi saken med mythtv og en skikkelig hardware mpeg-2 encoder. fortrinnsvis i egen boks med dedikert harddisk og gjernstyrt via mythtv interfacen ;)

 

og kansje en linuxbasert dvd-spiller/brenner, igjen styrbar via mythtv eller lignende men også i selvstendig boks :dribble:

 

skal det være noe mer før vi stenger?

Den Intel Mac'en som har blitt sendt ut til developers ble ganske bra knust av de beste G5 maskinene.. men nå er ikke OSX Tiger sluppet offisielt enda og ingen av 3parts programmene har blitt portet, men det er nok ingen tvil om at OS X ganske fort kommer til å rocke på Intel, hvertfall sammenlignet med G4 som man vel må sammenligne, ettersom G5 krever 1 kubikkmeter med kjøling!

 

Gleder meg til Apple kan endelig lage maskinene de lenge har drømt om. Pentium M maskiner i chassi enda mindre enn MacMini.. det blir morro det! Kanskje en iPhone med Pentium M :D

 

Eller så kan du jo bare installere MythTV på Macen da.. er visst noen som har porta det til OS X:

http://www.ornstedt.nu/mythtv-0.16-1.dmg

 

Ellers finnes det en her også... fortsatt i beta..

http://centerstageproject.com/downloads.php

CSscreenshot1.jpg

CSscreenshot2.jpg

Lenke til kommentar
hmm, mener å ha sett noen vitsebilder av en som lobotomerte en high-end powermac (tårn) og stappa inn ett x86 kort og fyrte opp windows :p

 

Det var vel ikke vitsebilder...du tenker kanskje på "The rotten Apple" for noen år siden? Det var jo uhørt den gangen, før alle mac-klonene på kabinettfronten kom på markedet.

Lenke til kommentar
Mini-ITX er for stor til å passe inn i Mac mini-kabinett. Noen har forsøkt det allerede.  Nano-ITX får plass dersom man ikke er opptatt av "fancy" ting som CD/DVD.

Bah, ikke en slimdrive engang?

Jeg som trodde jeg kunne bygge noe skikkelig ut av den macen :cry:

Du kjøper ikke Mac for å bruke Windows. Like dumt som å sette en 2HK mopedmotor i en Lexus..

var ikke det litt drøyt da? Kunne vel heller ha sagt en Fiat aller Lada motor, neida bare tuller.

 

Jeg syntes faktisk denne mini Mac'en ser herlig ut selv om jeg er en hardbakken PC-bruker, Shuttle jeg bruker da, men den ser jo ut som en stort tower hvis man sammenligner.

 

Frankie

Lenke til kommentar

hmm, lurer på hvor liten en cpu og ram (pluss elektronikk for usb og firewire) kan gjøres og fortsatt får skikkelig kjøling.

 

om den blir passe flat så kan en stappe wifi, ethernet og bluetooth in en lignende enhet og fest til via usb.

 

så fester en til harddisk via firewire eller usb. optisk enhet på samme måte i egen kasse (med en slot in laptop enhet blir ikke den tykk :p ).

 

dette blir da ett oppsett som selv bestemor kan oppgradere ;) (om en standardiserer mye av driverne)

 

spørsmålet blir grafikk. tv i/o kan gjøres via firewire men 3d grafikk krever solid båndbredde.

 

det en kan gjøre er å lage ett ledningssystem for pci-e slik at en kan koble det til eksternt . må kunne kalre 16x minst ;)

 

en lignende kobling kunne blitt brukt slik at en kunne koblet sammen flere cpu&ram deler og dermed bygge ut med flere cpuer etter som en trenger regnekraft :p

 

hmm, mesteparten av teknologien er der, noen som er villig til å sponse ett nytt firma?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...