Gå til innhold

Program for begrensning av filer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. Er det noen som vet om et program jeg kan bruke til å beskytte filer/mapper med passord? Jeg har noe private filer på pcen min jeg gjerne vil ha ha passord-beskyttet.

Evt. Å skjule de på andre måter enn høyre-klikk->egenskaper->skjul lixom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hallo. Er det noen som vet om et program jeg kan bruke til å beskytte filer/mapper med passord? Jeg har noe private filer på pcen min jeg gjerne vil ha ha passord-beskyttet.

Kommer litt an på om det er filene eller innholdet du skal skjule. Du kan jo sette rettigheter med NTFS, og evt kryptere filene med EFS. Hvis du velger siste, finn en guide (som f eks Step-by-Step Guide to Encrypting File System (EFS) og les denne grundig først, og sjekk gjerne noen linker som evt måtte befinne seg i guiden.

Fordelen med EFS er at din bruker ikke trenger å gjøre noe som helst for å ha tilgang til filene, mens andre ikke får dekryptert dem. Krypteringen er transparant for programmer, så alle programmer som bruker filer vil ha tilgang til disse som om de ikke var kryptert. Så lenge programmet kjører som din bruker selvfølgelig...

Skrevet

Spørs litt på hva du mener. Hvis du har flere brukerkontoer på maskinen, så kan du vel skjule filene dine for de andre brukerne. Men til passordbeskyttelse av filer bør du nok ha et ekstra program for å få til. Man kan passordbeskytte enkelte typer filer da, f. eks kan man gjøre dette med filer som er laget i Microsoft Word, den har passordbeskyttelse innebygget. For andre typer filer kan du jo legge de i en mappe og få tak i et program som passordbesytter mapper, de finnes det flere av. Eller du kan komprimere de med programmet WinRAR, det har også valg om å bruke passord.

Skrevet
Spørs litt på hva du mener. Hvis du har flere brukerkontoer på maskinen, så kan du vel skjule filene dine for de andre brukerne. Men til passordbeskyttelse av filer bør du nok ha et ekstra program for å få til. Man kan passordbeskytte enkelte typer filer da, f. eks kan man gjøre dette med filer som er laget i Microsoft Word, den har passordbeskyttelse innebygget. For andre typer filer kan du jo legge de i en mappe og få tak i et program som passordbesytter mapper, de finnes det flere av. Eller du kan komprimere de med programmet WinRAR, det har også valg om å bruke passord.

Jeg vil nok si at kryptering med et sertifikat* er bedre enn å kryptere med et passord. At krupteringen er transparent er heller ingen ulempe.

Hvis både skjuling av filer og kryptering er et mål, så kan man skjule filene ved å legge dem i en mappe, som man setter rettigheter på, hvorpå man krypterer filene med EFS. Genialt spør du meg.

Hvis man på død og liv vil ha en annen løsning, så finnes det nok av programmer som kan brukes til aes-kryptering av filer, det er bare å søke på google.

* Siden det er flere kverulanter enn meg: Jeg vet at sertifikatet ikke brukes til å kryptere de aktuelle dataene.

Skrevet

Jeg vil nok si at kryptering med et sertifikat* er bedre enn å kryptere med et passord. At krupteringen er transparent er heller ingen ulempe.

Hvis både skjuling av filer og kryptering er et mål, så kan man skjule filene ved å legge dem i en mappe, som man setter rettigheter på, hvorpå man krypterer filene med EFS. Genialt spør du meg.

Hvis man på død og liv vil ha en annen løsning, så finnes det nok av programmer som kan brukes til aes-kryptering av filer, det er bare å søke på google.

* Siden det er flere kverulanter enn meg: Jeg vet at sertifikatet ikke brukes til å kryptere de aktuelle dataene.

Tenkte jeg bare skulle forklare dette litt enklere for Marhias på 16 år, som neppe skjønner stort av Step-by-Step Guide to Encrypting File System (EFS)-forklaringen, som er på engelsk og ca nok til å fylle en hel bok

Skrevet
Tenkte jeg bare skulle forklare dette litt enklere for Marhias på 16 år, som neppe skjønner stort av Step-by-Step Guide to Encrypting File System (EFS)-forklaringen, som er på engelsk og ca nok til å fylle en hel bok

Det er utrolig hva de klarer å få med seg, men det kan nok være andre ting som er like godt egnet, ja. Hvis du søker litt på "aes file encryption" på google så kommer du i mål, men du må nok regne med å lese litt på engelsk.

Skrevet (endret)
Tenkte jeg bare skulle forklare dette litt enklere for Marhias på 16 år, som neppe skjønner stort av Step-by-Step Guide to Encrypting File System (EFS)-forklaringen,  som er på engelsk og ca nok til å fylle en hel bok

Det er utrolig hva de klarer å få med seg, men det kan nok være andre ting som er like godt egnet, ja. Hvis du søker litt på "aes file encryption" på google så kommer du i mål, men du må nok regne med å lese litt på engelsk.

Ja du har rett i det, burde vel ikke undervurdere ungdommen når det gjelder data -og engelsk kunnskaper i dag...

Endret av pmarius
Skrevet

pmarius. du nevnte et program som man kunne passord-beskytte ("...Men til passordbeskyttelse av filer bør du nok ha et ekstra program for å få til...")

dette er jo aktuelt, ellers er det med winrar aktuelt. vet du om et program jeg kunne brukt til det jeg refererte til oppe i posten?

til opplysning ble jeg 16 den 12. juli, altså i går :p

Skrevet
pmarius. du nevnte et program som man kunne passord-beskytte ("...Men til passordbeskyttelse av filer bør du nok ha et ekstra program for å få til...")

dette er jo aktuelt, ellers er det med winrar aktuelt. vet du om et program jeg kunne brukt til det jeg refererte til oppe i posten?

til opplysning ble jeg 16 den 12. juli, altså i går :p

Til lykke med dagen Mathias :) Tippa du var 16 fordi jeg regnet med at tallet "89" i brukernavnet ditt var det samme som fødselsåret ;)

Når det gjelder det programmet jeg snakket kan du bruke f.eks Hide Folder. Det gjør at du kan legge filene/mappene dine i en mappe som blir usynlig for alle andre brukere. Og som en dobbelt sikring kan den også passordbeskyttes. Men det koster litt da. Her kan du se: http://www.hide-folder.com/overview/hf_1.html

Hvis du vil ha en gratis løsning kan du sjekke ut disse, som er forskjellige filkryptering-verktøy. Det er vel egentlig nærmere det du egentlig spurte etter: et program somk krypterer/passorbeskytter filer. Se her:

http://www.snapfiles.com/freeware/security/fwencrypt.html

Tenkte spesielt på denne, den ser bra ut:

http://www.snapfiles.com/get/cryptainer.html

Skrevet

Endelig kom jeg på det programmet jeg hadde tenkt til å anbefale: Steganos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...