Gå til innhold

Hvilket HK gir mest for pengene? (AGP, 3200ram+)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var billig ja. Hvis vi setter dem opp mot hverandre, hva er best?

Betaler gjerne en 100 lap ekstra hvis rammen er bedre.

Tipper at begge yter omtrent likt, isåfall er ikke forskjellen stor nok til at du vil merke det praktisk sett. Men med tanke på overklokking, så kan dyrere RAM brikker være en god idé.

Og dessuten, P4P800-E Deluxe er et kjempekort. Masse tilkoblinger, og blant de meste overklokkingskortene til S478 :thumbup:

Snakker av erfaring :love:

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Det var billig ja. Hvis vi setter dem opp mot hverandre, hva er best?

Betaler gjerne en 100 lap ekstra hvis rammen er bedre.

Tipper at begge yter omtrent likt, isåfall er ikke forskjellen stor nok til at du vil merke det praktisk sett. Men med tanke på overklokking, så kan dyrere RAM brikker være en god idé.

Og dessuten, P4P800-E Deluxe er et kjempekort. Masse tilkoblinger, og blant de meste overklokkingskortene til S478 :thumbup:

Snakker av erfaring :love:

Hehe..

Men hva kan jeg klokke da?

Hovedkortet støtter jo bare DDR400mhz, så jeg kan jo ikke klokke den noe raskere.

Mulig å jokse litt me antall mb ram?

Lenke til kommentar
Hehe..

Men hva kan jeg klokke da?

Hovedkortet støtter jo bare DDR400mhz, så jeg kan jo ikke klokke den noe raskere.

Mulig å jokse litt me antall mb ram?

For å ta litt basic først, så benytter CPU og RAM'en seg av FSB (Front Side Bus) på hovedkortet, til å beregne sin egen klokkehastighet.

RAM'en ganger Front Side Bus'en med 2, for å få sin klokkehastighet, og prosessorer har en låst "multiplier", som også blir ganget med Front Side Bus'en.

Ta mitt eksempel: Jeg har en 3GHz prosessor, som har en multiplier på 15x.

Når jeg ganger min Front Side Bus sine MHz med multiplieren, så får jeg hvor mange MHz prosessoren kjører på, det vil da bli (hvis Front Side Bus kjører på 200MHz), 15*200= 3000~3GHz.

RAM'en fungerer på akkurat samme måte, men RAM'en sin multiplier er låst til 2, derav navnet DDR (Double Data Rate). Så med andre ord kjører 400MHz RAM brikker på 200MHz, men takket være FSB'en blir de til effektive 400MHz.

 

Overklokking fungerer dermed på den måten av vi enkelt og greit skrur opp FSB'en, og ved litt enkel matematikk i hodet, så får vi presset ut mer ytelse av systemet.

Jeg har stillt min FSB til 250, og ganger vi det med 15, får vi 3750~3.75GHz.

Dessverre klare ikke alle RAM brikker å holde følge med FSB når den blir skrudd høyere enn det RAM brikkene er beregnet for, og da blir det ustabilt.

Dyrere RAM brikker har som oftest en bedre mulighet for å la seg klokke lenger enn billig RAM, men ofte er det ren tilfeldighet.

 

Har du faktisk lest gjennom hele posten min her og skjønner ikke en dritt, så får du bare kjøpe de billigste RAM brikkene du finner, da jeg regner med at du ikke har tenkt å overklokke med det første :p

Lenke til kommentar

Kan med stolt hjerte si jeg kjønte ialtfall 70% av posten din! :)

 

Mitt hovedkort har en multplier med 18x, vet ikke hva det nye har.

Og fikk med meg dette med 2x tidligere i dag på ram brikkene.

 

For å se om jeg har fått med meg det jeg er i tvil jeg har fått med meg nå:

Rammen jeg skal kjøpe kjører på 400mhz, kalles PC3200.

Kjører jeg opp FSB, til f.eks 250 vil disse da kjøre på hele 500mhz.

 

Der jeg stummer litt er, hovedkortet tar maks PC3200, som da er 400mhz. Vil HK klare å registrere dette som 500mhz?

 

Vil jeg da også med mitt nåværende HK som kjører ynkle 333mhz presses opptill 400 med rette rambrikkene? (Og de vil øke i presasjon?)

 

Synes selv det jeg skrev gir mening, men dere kan le så mye dere vil hvis jeg har feil. Bare si ifra ;)

 

Takk for du tok deg tid til å skrive det andrvas!

Lenke til kommentar
Hehe..

Men hva kan jeg klokke da?

Hovedkortet støtter jo bare DDR400mhz, så jeg kan jo ikke klokke den noe raskere.

Mulig å jokse litt me antall mb ram?

Litt info:

Hvis du setter inn PC3500 brikker (eller høyere) på hovedkortet vil de kjøre på PC3200 hastighet automatisk.

 

Hvis du derimot overklokker, øker du FSB. Dvs at systemet kjører raskere enn det det er beregnet til. Ikke alle komponenter kan det. For eksempel god RAM klarer høyere hastigheter, mens "Value" Ram klokker kanskje bare 10-15 MHz høyere enn oppgitt hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...