Gå til innhold

Hvilket HK gir mest for pengene? (AGP, 3200ram+)


Anbefalte innlegg

Hehe..

Men hva kan jeg klokke da?

Hovedkortet støtter jo bare DDR400mhz, så jeg kan jo ikke klokke den noe raskere.

Mulig å jokse litt me antall mb ram?

Litt info:

Hvis du setter inn PC3500 brikker (eller høyere) på hovedkortet vil de kjøre på PC3200 hastighet automatisk.

 

Hvis du derimot overklokker, øker du FSB. Dvs at systemet kjører raskere enn det det er beregnet til. Ikke alle komponenter kan det. For eksempel god RAM klarer høyere hastigheter, mens "Value" Ram klokker kanskje bare 10-15 MHz høyere enn oppgitt hastighet.

Bruker PC2700 for tiden..

Fått med meg rammen nedklokkes..

Men hvis du klokker rammen vil HK oppfatte den høye hastigheten? Vil ikke dette si at en billig 3200 brikke på et 2700 HK vil kunne klokkes opp igjen til 400mhz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker PC2700 for tiden..

Fått med meg rammen nedklokkes..

Men hvis du klokker rammen vil HK oppfatte den høye hastigheten? Vil ikke dette si at en billig 3200 brikke på et 2700 HK vil kunne klokkes opp igjen til 400mhz?

 

Er det en Northwood prosessor? Isåfall, da kan du enkelt gå inn i BIOS og stille RAM uavhengig av FSB, til å kjøre på 400MHz, viss du har PC3200 brikker.

BIOS kan stille opp RAM'ens klokkefrekvens uten å klokke CPU, det skjer ved hjelp av å endre divider. I BIOS'en til P4P800-E Deluxe kan du stille RAM'en til å kjøre uavhengig av FSB på disse (effektive) klokkefrekvensene: 266, 333, 400, 500 og 533MHz.

Med andre ord, PC3200 brikkene blir utnyttet for deres fulle potensiale, mens CPU klokk forblir uendret.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Er en Northwood ja.

Da har jeg enda et til spørsmål.

Slik jeg har forstått det nå så kan du kjøre 400mhz opp til f.eks 500 på et HK så støtter maks DDR3200ram.

 

Da lurer jeg på om dette gjelder prossesoren og? Hovedkortet mitt støtter maks 2.53GHz, kan jeg klokke min 2.4GHz over 2.53?

 

Vil takke for alt hjelpen, flott forum :)

Lenke til kommentar
Er en Northwood ja.

Da har jeg enda et til spørsmål.

Slik jeg har forstått det nå så kan du kjøre 400mhz opp til f.eks 500 på et HK så støtter maks DDR3200ram.

 

Da lurer jeg på om dette gjelder prossesoren og? Hovedkortet mitt støtter maks 2.53GHz, kan jeg klokke min 2.4GHz over 2.53?

 

Vil takke for alt hjelpen, flott forum :)

Sannsynligvis så kan du klokke prosessoren videre også.

Det med at hovedkortet ikke "støtter" høyere enn 2.53GHz, skal man ikke bry seg noe særlig med, men det kan gi en indikasjon på at hovedkortet ikke er ment for overklokking. Er litt usikker, men tror ihvertfall det.

Skal du overklokke både RAM og CPU, så anbefaler jeg å la RAM innstillingene være i fred, og enkelt å greit klokke FSB så langt du kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...