Gå til innhold

Pentium D inntar servermarkedet


Anbefalte innlegg

Så stiller jeg spørsmålet igjen: hva med dette uttdraget fra testen:

 

"Replacement of Intel D955XBK

Reason: boot impossible"

 

Betyr det at også intel-hovedkort hadde problemer?

Ja, ingen av hovedkortene THG testet Pentium-D med tacklet varmeproduksjonen og det var ikke før de byttet ut boxed-viften med en ny modell at problemet forsvant:

Replacement of boxed coolers, 05A

Reason: Thermal problems CPU

C71381-001_XP12 (Boxed, 05B)

big copper core

Det måtte altså 4 (!) hovedkort til fra 4 forskjellige leverandører før THG innså problemet, selv om de også hadde prøvd å bytte både skjermkort, minne, termisk pad og strømforsyning. Problemet var altså for dårlig kjøling som THG også konkluderer med:

Make sure your cooler can actually cool the CPU. It sounds so simple, but the variations on coolers, particularly for those that support the various models of Intel's Pentium Extreme CPUs, can be subtle but important. We had problems with using an under-sized cooler for our Pentium 840 EE. Use the largest cooler you can for this processor. The one designed for the 840 EE has a higher 3500 RPM and larger copper core than the ones designed for slower EE models.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var det ja, jeg mente jo også til å begynne med at det var noe annet problem, men når jeg sjekka det opp så stod det bare at de hadde skifta til Intel chipset, de hadde unnlatt å nevne der jeg først leste at det var pga boxed-kjølern som det stod på en annen side. De hadde først brukt en vanlig en, og når de skifta til den som fulgte med D'ern ble det bra, slik var det vel det skjedde ja. Som snorre også nevner det da.

Når man skifter chipset er det ikke uvanlig at den ikke vil boote, det har jeg opplevd også, gikk fra AMD XP med ViaKM400 til eldre AMD med annet Via, måtte innom re-install windows ja, i det minste må man påregne å bruke recovery console og disable alle HK drivere.

Lenke til kommentar
Så stiller jeg spørsmålet igjen: hva med dette uttdraget fra testen:

 

"Replacement of Intel D955XBK

Reason: boot impossible"

 

Betyr det at også intel-hovedkort hadde problemer?

Ja, ingen av hovedkortene THG testet Pentium-D med tacklet varmeproduksjonen og det var ikke før de byttet ut boxed-viften med en ny modell at problemet forsvant:

Replacement of boxed coolers, 05A

Reason: Thermal problems CPU

C71381-001_XP12 (Boxed, 05B)

big copper core

Det måtte altså 4 (!) hovedkort til fra 4 forskjellige leverandører før THG innså problemet, selv om de også hadde prøvd å bytte både skjermkort, minne, termisk pad og strømforsyning. Problemet var altså for dårlig kjøling som THG også konkluderer med:

Make sure your cooler can actually cool the CPU. It sounds so simple, but the variations on coolers, particularly for those that support the various models of Intel's Pentium Extreme CPUs, can be subtle but important. We had problems with using an under-sized cooler for our Pentium 840 EE. Use the largest cooler you can for this processor. The one designed for the 840 EE has a higher 3500 RPM and larger copper core than the ones designed for slower EE models.

Skjønte erlig talt ikke denne :whistle:

Spesielt dette .

Det måtte altså 4 (!) hovedkort til fra 4 forskjellige leverandører

Å poengtere at det måtte 4 kort til skjønner jeg absolutt ingenting av kunne like gjærne vært 10 eller 20 all den tid problemet var et helt annet .

Mann reparerer som kjent ikke en motor med å skifte hjul :hmm:

Lenke til kommentar

Eneste konklusjonen jeg klarer å få til fra stresstesten er iallfall at Pentium D var like stabil som noe annet. Den gikk til og med an å slå av uten svenskeknappen, så alt virket smertefritt når riktig boxed-kjøler ble montert.

 

Når den i tillegg bruker like mye eller mindre strøm enn tilsvarende dual-cpu opsett så må det sies å være et bra alternativ for småbedrifter som ønsker budsjett-power. Men, det blir liksom ikke "ekte" server uten dual CPU :) For lav kulhets-faktor.

Lenke til kommentar
Og ser fortsatt ikke problemet med strømregninga, 60-120kr i måneden, og den du linket til viser da helt tydelig at dual opteron bruker like mye strøm.

Dual Operton er ikke noen dirkete konkurrent til Pentium D 840 XE. Det var nok den mer direkte konkurrenten Athlon64 X2 4800+ det ble siktet til.

Målingene på hele systemet som techreport hadde viste altså at X2 4800+ brukte 205W mens 840 XE brukte hele 313 W. (PS. Regn med en viss "baseline" på begge tallene siden det er mer enn bare prosessoren i systemet som bruker strøm.)

 

Ang. "strømregninga" så regner dere fortsatt ikke med det faktum at effekten går med til å produsere en like stor mengde varme. 1 måneds bruk med 205 eller 313 Watt forbruk døgnet rundt og en kraftpris på 35 øre/kwh betyr hhv. 52 og 79 kr pr måned i oppvarming. Siden utetemperaturen i norge er under 18°C store deler av året (la oss si 75% av året som eksempel) så vil også bare 25% av årsforbruket gå som fyring for kråka. Resten vil inngå i det vanlige oppvarmingsbehovet. Hvis ikke PCen varmer nok så må andre varmekilder (panalovner, vedovner etc) så på lenge nok til å erstatte den manglende varmen fra PCen. Ergo er det bare de 25% (ca 13-20 kr/mnd) som er fyring for kråka som kommer som ekstrakostnad hvis man har PC, vs. det å ikke ha PC. Differansen techreport's X2 4800+ og 840 XE utgjør altså ca 7 kr/mnd. Det samme som 0,5-1 desiliter øl på byen (= en munnfull), et par tomme CD eller DVD-plater på spindel, altså en bagetell.

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg direkte uenig i noe av der, men nå var det altså servere det var snakk om, og X2 er såvidt jeg vet ikke lansert til servermarkedet. Derfor kan man sammenligne med et billig dual Opteron-oppsett istedet. 2 stk opteron 242 koster 3300 kr, mindre enn Pentium D 840.

Lenke til kommentar

Hvis du først skal sammenligne CPU'er for tjenermarkedet så må du nesten kutte ut Pentium D 840 av samme grunn: Det er en desktop-CPU. Så kan du heller sammenligne x2 Xeon vs. 2x Opteron, men det kan du få lov til å gjøre i en annen tråd siden det blir utenfor emnet i denne tråden: desktop-prosessorene Pentium D-serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...