Gå til innhold

kopiere bootbar XP fra harddisk--går det?


Anbefalte innlegg

Jeg har XP liggende på en egen partisjon på Harddisken min. Denne kan brukes til å reinstallere windows. Jeg skal nå bytte HK, og i den forbindelse kunne jeg tenke meg å reinstallere, og rydde opp litt. Til det trenger jeg å få windows over på en plate. PCen skal også settes opp som HTPC, så jeg skulle helst ha slipstreamet SP2 inn i den.

 

Er det bare å brenne bootbar disk, og legge alt på "windows-partisjonen" på disken? eller er det noe annet lurt jeg må passe på?

 

Håper noen kan hjelpe meg litt med dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å lage en XP-CD med nLite, da kan du bruke den du har liggende på harddisken din. Last først ned nLite. Så laster du ned SP2 her:

 

http://www.microsoft.com/downloads/details...45-9e368d3cdb5a

 

Så lagrer du SP2 ett sted på harddisken din hvor du kan finne den igjen. Nå kan du kjøre nLite, du vil da få beskjed fra programmet om hvordan du skal legge til XP og SP2 for å lage en slipstream. Videre får du tilbud om å tweake XP-installasjonen, fjerne unødvendige servicer, drivere og andre ting. poenget med nLite er å lage en XP-installasjons-cd som er mest mulig ferdiglagd på forhånd, og som er mest mulig strippet for alle unødvendige ting som følger med en "vanlig" XP-installasjon. Du får også mulighet til å lage en såkalt "Unatended" installasjon - altså at du bare kan sette i CDen, restarte maskinen, og så går resten av installasjonen av seg selv - uten at du trenger å gjøre noen ting. Serienummeret til XP skriver du inn når du lager nLite versjonen

 

Her kan du lese om nLite - og laste den ned: http://www.nliteos.com/

 

... Og her er en fin og detaljert guide om hvordan du skal bruke nLite: http://www.nliteos.com/guide/

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker nLite til å kopiere filer fra en CD som allerede er slipstreamet med SP2, må jeg slipstreame på nytt da?

 

PS: Skal bruke den nye plata slik at jeg ikke trenger å skrive noe inn osv under installasjon som pmarius sier. Sett inn og installer konsept :) .

Lenke til kommentar

jepp det går an. du bare kopierer driverne fra cd og til en mappe. så bruker du Nlite til å integrere driverne på cd`en. driverne er lagra som .inf filer. når drivere skal integeres kan ikke EXE filer benyttes, ikke hvis man skal integrere dem med Nlite iallefall.

Lenke til kommentar

et siste, dumt spørsmål fra meg før jeg formaterer: jeg har nå lagd en .ISO fil, som jeg har valgt skal være bootbar. I nero har jeg brent den ved å velge "burn image", og så velge isoen. Vil den da fortsatt være bootbar, selv om jeg ikke har brukt valget "burn CD-rom - (boot)" i åpningsmenyen i Nero? :roll:

Lenke til kommentar
et siste, dumt spørsmål fra meg før jeg formaterer: jeg har nå lagd en .ISO fil, som jeg har valgt skal være bootbar. I nero har jeg brent den ved å velge "burn image", og så velge isoen. Vil den da fortsatt være bootbar, selv om jeg ikke har brukt valget "burn CD-rom - (boot)" i åpningsmenyen i Nero? :roll:

"Ingen spørsmål er dumme" - er det ikke det læreren brukte å si? ;) Og svaret: Joda, Cden vil fortsatt være bootbar selv om du bare velger Burn Image i Nero.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...