Gå til innhold

Zalman ZM-NB47J - må hovedkortet demonteres ?


Jome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter med samme kjøleren på bordet mitt og bare venter på at chipsetvifta skal ta kveld, gidder ikke å demontere maskina bare for å bytte ei vifte som virker.

For ut med hovedkortet må du for å få av den originale chipsetvifta. :(

Årsaken for at hovedkortet må ut er for å få løs den originale vifta som sitter i plastklips som må klemmes på baksida for å få de ut.

Zakman kjøleren skal faktisk også festes i plastklips.

Lenke til kommentar

Dæven, synd de ikke kunne laget en løsning der man slapp å skru ut hovedkortet, blir for mye stress for en gjennomsnittlig PC-bruker.. :(

 

Må tenke på om jeg skal gidde, eller ta det hvis viften ryker eller neste oppgradering..

Kanskje sette på AMD Cool'n'Quiet.. ;)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg tatt mot til meg og demontert hele maskina og bytta til denne kjøleren.

Tror egentlig ikke det er nødvendig å ta ut hovedkortet forde det mest sansynlig vil gå kjempebra å lirke ut plastklipsene til den originale NB kjøleren fra oversiden, de satt ikke så kjempebra.

Jeg tok ut hovedkortet men i etterpåklokskapens visdom så var det strengt tatt ikke nødvendig.

Den nye NB kjøleren var enkel å montere fra oversiden.

Det var bare å trykke de små plastklipsene i hvert sitt hull og det var det.

Lydmessig var det en stor forandring, kan faktisk høre CPUvifta nå, selv på 2200rpm!

 

Vil anbefale denne kjøleren på hovedkort hvor det er plass.

Lenke til kommentar
Flyttes fra cpu til luftkjøling. Då tråden handler om problemer rundt kjøleribba til hket.

Ja, noen hadde jo allerede flyttet den da.

Har jo ikke noe med overklokking å gjøre, men-men.. :whistle:

 

Jeg og byttet ut viften idag, etter at viften hørtes ut som om den skulle gå i lufta hvert øyeblikk, det hørtes helt sykt ut..

Tok av hovedkortet, og idet jeg dro litt i chipset-viften, fløy delene til viften plutselig veggimellom. Fikk montert Zalman'en, selv om den ikke sitter 100% fast.. ;)

 

Nå får vi bare holde et øye med den, viften som satt på ble jo glovarm, frykter at Zalman kan bli det samme..

Lenke til kommentar

Jeg har hørt att Zalman ribben blir veldig varm, men både Zalman å Asus har godkjent att chipsettet tåler dette, men ribben til standarkjøleren er glovarm her og. Oss meg ligger chipsettvifta på

8883-9384 Rpm. Jeg har kjøpt en Zalman ribbe, den er også kommet jeg bare sitter å lurer på om jeg skall ofre garantien eller ikke

Lenke til kommentar

Har hørt at NForce 4 chipsettet blir varmt men for oss med NForce2 hovedkort er ikke dette noe problem.

Ta en titt på DFI sin versjon av NF7 hovedkortet.

Er det noen chipset vifte der?

Chipsetkjøleren der er vifteløs og for meg ser den mindre ut en Zalman kjøleren.

På mitt kort blir kjøleribba lunken og ikke skikkelig varm.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

OK, medn ribben rundt standardvifta på mitt Asus A8N SLI Deluxe kort blir også glovarm å ta på. Men speedfan sier att chipsettet er bare 30 grader, men dette er fordig måleren sitter ett stykke unna chipsettet å ikkkje på selve chipsettet. Den faktiske temperaturen vill ligge på ca 20 grader mer enn det speedfan viser. Sa Hakrist til meg, han hadde gjort en test på det

Lenke til kommentar

OK, men ribben rundt standardvifta på mitt Asus A8N SLI Deluxe kort blir også glovarm å ta på. Men speedfan sier att chipsettet er bare 30 grader, men dette er fordig måleren sitter ett stykke unna chipsettet å ikkkje på selve chipsettet. Den faktiske temperaturen vill ligge på ca 20 grader mer enn det speedfan viser. Sa Hakrist til meg, han hadde gjort en test på det

Lenke til kommentar

Dersom det er noen som har målt temperaturforskjellen med chipsettvifte og zalmankjøleren så kan de godt poste resultatene her, eventuelt at det er noen som skal bytte som poster før og ettertemperaturen.

Hadde vært morsomt å vite om det er noen stor forskjell.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...