Gå til innhold

Treg oppstart av windows


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får treig oppstar av windows. tror kanskje det kan skyldes at den nye sata hdd`en ikke er konfigurert skikkelig i og meg at inne på windows så står den oppført under "trygg fjerning av maskinvare" har aldri opplevt eller hørt om at harddisker skal stå oppført der. Noen så kan hjelpe meg ut med dette?

Tar godt imot aller gode råd, tips og erfaringer

 

Takker for alle svar på forhånd

 

MVH: Marcelo

 

EDIT: dette er harddisken jeg har: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308199&cks=PRL

 

EDIT2: Dette problemet er sykt plagsomt, i og med at det tar bokstavelig talt sånn ca 30 sekunder fra dos til windows vinduet i dos kommer opp. Står liksom der med en helt svart skjerm, så etter ca 30 sek så fortsetter det

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må dere begge gå inn i: Datamaskin/behandle/diskbehandling og velge egenskaper/policies på den/de diskene som er oppført under "trygg fjerning". Der markerer dere "enable write cache" eller optimaliser for ytelse... Jeg har engelsk windows så jeg vet ikke hva det står på norsk.

 

Noen IDE, mange SATA og alle USB/FW disker har ikke denne markeringen som standard, og taper derfor MYE ytelse på at ikke cachen i disken blir brukt! Vanligvis har disker 4-16 MB cache. Men det hjelper ikke når den ikke er enablet i PC'en.

 

 

EDIT: Grunnen til at windows gjør dette, er for å unngå å miste data som er lagt i cachen, men ikke skrevet til disken, hvis strømmen skulle gå eller du fjerner den uten å bruke "trygg fjerning". Alle "faste" disker bør derfor ha cache enablet.

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Da må dere begge gå inn i: Datamaskin/behandle/diskbehandling og velge egenskaper/policies på den/de diskene som er oppført under "trygg fjerning". Der markerer dere "enable write cache" eller optimaliser for ytelse... Jeg har engelsk windows så jeg vet ikke hva det står på norsk.

 

Noen IDE, mange SATA og alle USB/FW disker har ikke denne markeringen som standard, og taper derfor MYE ytelse på at ikke cachen i disken blir brukt! Vanligvis har disker 4-16 MB cache. Men det hjelper ikke når den ikke er enablet i PC'en.

Jeg skjønner ikke helt hvor du mener at jeg skal gå å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Høyreklikk på Min datamaskin velg behandle.

Velg diskbehandling.

Høyreklikk på den disken du vil endre (grått felt helt til venstre på disklinjen)

Velg egenskaper

Velg Policyer

Hak ut "aktiver skrivebufring"

jeg gjør alt som du sier men etter jeg har klikt egenskaper på den disken, så står ikke policyer der.

 

EDIT: De valgene som står på bildet er de jeg får:

post-62-1120807522_thumb.jpg

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Nå etter du har lagt inn siste edit i ditt første innlegg, er det tydelig at dette ikke er et HD problem, men noe i BIOS som maskinen henger på.

 

Når du ha ny viktig info, ikke editer det første innlegget ditt, legg det i en ny post på slutten. Ellers er det bare flaks hvis vi som tror vi ha lest alt på toppen ser det!

Lenke til kommentar

Jeg bruker proffesional Norsk edition. men jeg har ikke sånn boks jeg kan krysse av der

 

 

 

EDIT: Jeg merker og nå at harddisken lagrer nesten ingenting. feks på opera når jeg laster ned skins. luker det og går inn på det igjen så e ikke de nye skinsene der og mange andre ting og

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Man trenger ikke noen SATA-driver i winXP.

 

Ettersom du sier at du har svart skjerm i et halvt minutt FØR windows booter, tror jeg ikke problemet er disken eller noe i den forbindelse.

 

Det er noe maskinen "henger" på i BIOS eller rett etterpå.

 

Prøv å starte i sikkermodus, da får du se alle filene maskinen laster. Hvis den henger på en av disse filene, er det den servicen problemet har med å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg bruker proffesional Norsk edition. men jeg har ikke sånn boks jeg kan krysse av der

 

eg har og win XP pro (norsk versjon)

og får heller ikkje opp boksen med alternativ for "enable write cache".

 

hadde sikkert ikkje vert so dumt og fått det til og fungere!

Lenke til kommentar

Nei det hadde vert temmelig greit det. Så hvis noen har noen forslag til hva vi kan gjøre så kan ikke dere poste det???

Sitte ennå her og ikke for det til, har til og med installert pc`en på nytt og det stå ennå under "tryg fjerning av maskinvare"

Lenke til kommentar

jojo, me har jo gamle maskiner hjemme me og, men når dette er amd64(socket 939), har 1gb ram osv osv, så burde det gå litt raskere en som så. Og det burde heller ikke gå an å fjerne harddisken som en usb enhet, iallefall ikke stå på den listen. Har jo til og med problemer med å instalere programvare og drivere på pc`en nå.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp :w00t:

 

Jeg har fikset problemet mitt nå. Hvis noen trenger hjelp til dette her så bare legg et innleg her eller send meg en melding/pm, så skal jeg forklare hvordan jeg fikset mitt problem :thumbup:

 

pc`en går så sykt raskt nå at det er ren underholdning, til og med å ver på windows :cool:

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil gjerne vite det. Har også mine 2 sata disker liggende på

"trygg fjerning av hardware", alltid lurt på hvorfor men får ikke gjort noe med det.

 

Alt ser ut til å funke fint, så sånn sett er det ikke noe problem.

(kan heller ikke huke av enable cache under policies - XP pro Nor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...