Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fast ip: /29 subnet - sette opp egne DNS servere?


Anbefalte innlegg

Har fast ip med /29 subnet (altså, 8 statiske ip adresser, hvorav 3 av dem blir brukt av ADSL modemet. Da har jeg altså 5 frie adresser :)

 

Har satt opp en ClarkConnect firewall/gateway/altmuligserver. Fungerer strålende det, denne bruker opp en fast IP.

 

Så kommer spørsmålene:

  1. Hvordan sette opp domene navn (.net, .com etc.) som svarer til serveren min?
  2. Kan jeg sette opp mine egne "Name servers"? (Hvordan registrerer jeg dette)?

Er *HELT* fersk på dette med domene navn i tilknytning til egen server - *ALL* hjelp er god hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, google serverer meg en mengde med "howto's". Takk for innlegget. :roll:

 

Igjen, denne "howto" svarer heller ikke på hva jeg spør om, eller - jeg trenger hjelp til å forstå hva som er skrevet... Hva gjør jeg? Jeg har 4 frie IP adresser, og 12 "domain names" regsitrert via www.godaddy.com...

 

Svaret er NGT, som du sikkert kunne funnet ut ved å søke på brukernavnet mitt ...

Lenke til kommentar

For såvidt jeg vet serverer NGT kun /30 subnett til privatpersoner (har bedt om å få /29, men nei, fikk ikke).

Evt. så har du bedriftsabonement, da går det smertefritt. (bortsett fra at det blir litt dyrt da..).

 

 

On topic:

Hvordan har du tenkt å sette opp domeneoppslagene

Kun domene -> ip eller også ip -> domene?

 

 

For domene -> ip oppslag, med egen navnetjener, vil de fleste kreve 2, om ikke 3, dns-servere fra deg. Her er det kjekt å kjenne noen som allerede driver en eller flere dns-servere for å bruke som "slave" dns-servere (som oppdaterer seg etter "master"-serveren din).

 

De du registrerer domenene hos må også tilby "fremflytting" av domene-forespørsler til din(e) server(e).

 

 

For reversoppslag (ip -> domene) må du kontakte ISP (NGT) og få dem til å sette opp for deg. Så vidt jeg husker var ett av kravene deres, dersom man skulle bruke egne dns-servere til dette, at man hadde dns-serverne på forskjellige subnett. (dvs. at du ikke kan kjøre begge dns-serverne de krever at du kjøerer, på en og samme iprange (subnet, f.eks ditt /29 nett).

 

Men du kan selvsagt be dem om å oppdatere reversoppslagene sine slik at ip-adressene dine får unike domenenavn, etter ditt ønske. Men da må du be NGT om dette når det skal oppdateres igjen.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

Neida, etter at NGT oppdaterte kundesidene sine, kan man faktisk meget enkelt bare bestille det - uten en gang å forklare hva man skal med fast IP ;) Fikk fast IP få timer etter at jeg bestillte. Det ser ikke ut til at man kan få /30 subnet lenger - lol!

 

Jeg driver å leker meg litt med www.dnspark.net, men gratis tjenester er aldri like gode som betalte nei...

Lenke til kommentar
Neida, etter at NGT oppdaterte kundesidene sine, kan man faktisk meget enkelt bare bestille det - uten en gang å forklare hva man skal med fast IP ;) Fikk fast IP få timer etter at jeg bestillte. Det ser ikke ut til at man kan få /30 subnet lenger - lol!

 

Jeg driver å leker meg litt med www.dnspark.net, men gratis tjenester er aldri like gode som betalte nei...

Fast ip og ip-subnett er litt forskjellige ting, men skal sjekke hva de tilbyr nå.

 

Edit:

Ser at de tilbyr vanlig fast ip og /30 ip-subnett til private enda.

Ser ikke noe om noe /29-subnett.

 

Er du bedriftskunde hos dem? (interesert i å finne ut hvordan du skaffa deg /29 ip-subnett)

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

Off topic:

Er du NGT privat kunde?

 

Det er jeg.

 

I såfall, logg inn på kundesider, og klikk "kjøp fast IP" - og du vil kunne lese teksten:

 

"Subnett med 8 adresser (Fem frie IP-adresse på innsiden av ruter) Kr 150,- inkl. mva /mnd"

her står det bare:

En fast IP-adresse på utsiden av ruter

Kr 100,- inkl. mva /mnd

 

Subnett med fire adresser (En fri IP-adresse på innsiden av ruter)

Kr 150,- inkl. mva /mnd

 

 

 

Skal sjekke hva det står på bedriftsbestillingssiden når jeg kommer hjem.

 

 

ON topic:

Hjalp innleggene over, eller er det noe mere du lurer på?

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Hvordan har du tenkt å sette opp domeneoppslagene

Kun domene -> ip eller også ip -> domene?

 

Som sagt er dette ganske nytt stoff for meg... Det jeg tenkte, var at det hadde vært fint med egne "nameservers", f.eks. ns1.mittdomene.com, ns2.mittdomene.com. Men etter å ha lest litt, har jeg kommet fram til at jeg tror jeg begynner med å bruke tredjeparts DNS servere...

 

De du registrerer domenene hos må også tilby "fremflytting" av domene-forespørsler til din(e) server(e).

 

Bruker www.godaddy.com - med fremflytting mener du at jeg får lov til å peke domenet mot en ekstern DNS server etter eget ønske?

 

For reversoppslag (ip -> domene) må du kontakte ISP (NGT) og få dem til å sette opp for deg. Så vidt jeg husker var ett av kravene deres, dersom man skulle bruke egne dns-servere til dette, at man hadde dns-serverne på forskjellige subnett. (dvs. at du ikke kan kjøre begge dns-serverne de krever at du kjøerer, på en og samme iprange (subnet, f.eks ditt /29 nett).

 

Men du kan selvsagt be dem om å oppdatere reversoppslagene sine slik at ip-adressene dine får unike domenenavn, etter ditt ønske. Men da må du be NGT om dette når det skal oppdateres igjen.

 

Hva er fordelen med "reversoppslag"?

 

---

 

Om jeg ikke bruker egne DNS, hva skal jeg da med 5 statiske IP adresser? Har ikke sett på det, men kan Netopia routeren min dele ut disse 5 via DHCP? Slik at jeg kan sette en switch etter routeren? Hvordan kan jeg ellers bruke de 4 andre? VPN?

 

Takker for tips og ny lærdom :)

 

Off topic: Tror kanskje jeg har fått /29 subnet ved en feil? Etter at jeg logger inn på kundesidene til NGT i disse dager, får jeg en stygg feilmelding når jeg logger inn - men om jeg går tilbake og klikker "reload" her jeg blitt logget inn alikevel... Aner ikke om det har noe med saken å gjøre men...

Lenke til kommentar
Bruker www.godaddy.com - med fremflytting mener du at jeg får lov til å peke domenet mot en ekstern DNS server etter eget ønske?

 

Jepp. Det var det jeg mente.

 

Hva er fordelen med "reversoppslag"?

Som privatperson er det som oftest ikke noe annen fordel enn at alle som slår opp ip-adressa di i DNS får opp domenet ditt, f.eks når du kobler til IRC.

 

Ganske kjekt hvis du skal drive servere - da kan du f.eks lage reversoppslag på en ip til f.eks "server1.mittdomene.no".

 

Om jeg ikke bruker egne DNS, hva skal jeg da med 5 statiske IP adresser? Har ikke sett på det, men kan Netopia routeren min dele ut disse 5 via DHCP? Slik at jeg kan sette en switch etter routeren? Hvordan kan jeg ellers bruke de 4 andre? VPN?

 

Nei.

Du setter disse IP'ene statisk på hver maskin. Bruk innstillinger du har mottatt skriftlig fra NGT.

Trenger ikke å bruke VPN for dette.

Sett opp en switch etter routeren, så du kan koble til de 5 pc'ene.

 

NB! Maks en maskin per IP.

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk mer teknisk informasjon fra NGT forleden..

Ser ut som de forandrer subnettet ditt fra /30 til /29 når du bestiller iptelefoni - for å kunne gi iptelefonadapteren en egen ip. Har spurt dem om de restrerende ip'ene kan benyttes... og om det er mulig å blåse i hele iptelefoni-adapteren og bruke den ip'n selv og. ;) Har ikke fått konkret svar på dette enda.

Lenke til kommentar

Det har du herved fått - jeg har IP-telefon og fikk /29 subnet. 5 av 8 IP adresser disponerer du som du vil ;)

 

Men det suger at ikke Nextphone adapteren kan administreres i det hele tatt! Man kan ikke engang tildele adapteren den IP'en man vil, den kan kun motta fra ADSL routerens DHCP server, men dette er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...