Gå til innhold

Hvilket socket 754 hovedkort fungerer med 3xRAM?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et Gigabyte K8NS Pro nForce3 250 S-754 ganske lenge. Det virker som det begynner å bli ødelagt (se tråd her) Jeg har da 3 rambrikker som fungerer hver for seg på det gigabyte kortet. Det jeg lurer på nå er hvilket socket 754 hovedkort anbefaler dere for bruk med 3x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2,5 . 2 stykker er av typen Kit w/two matched og den siste er enkel.

 

Finnes det noen hovedkort som fungerer bra med 3rambrikker av denne typen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også enkelte minneproblemer med det kortet den gang jeg fortsatt hadde det. Minnebrikkene var egentlig 400MHZ, men de kjørte kun på 333MHZ. Kontaktet Gigabyte, og de sa at dette hovedkortet støtter kun 1 brikke med PC3200 minne.

Lenke til kommentar

Siden jeg bruker pcen aktivt i jobben, har jeg ikke "tid" til å være uten pc. Jeg kan jo sende inn det eldste kortet jeg har som er akkuratt likt, men siden jeg har hatt så mye problemer med Gigabyte kortet har jeg egentlig ikke lyst på det samme kortet igjen.

 

Så jeg tar gjerne imot forslag på andre hovedkort som fungerer bedre med 3xram brikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har hatt et Gigabyte K8NS Pro nForce3 250 S-754 ganske lenge. Det virker som det begynner å bli ødelagt (se tråd her) Jeg har da 3 rambrikker som fungerer hver for seg på det gigabyte kortet. Det jeg lurer på nå er hvilket socket 754 hovedkort anbefaler dere for bruk med 3x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2,5 . 2 stykker er av typen Kit w/two matched og den siste er enkel.

 

Finnes det noen hovedkort som fungerer bra med 3rambrikker av denne typen?

Så vidt jeg vet, er det ingen 754-kort basert på nforce3 som støtter mer enn 2 brikker med PC3200 RAM. :hmm:

Setter du inn 3, blir de automatisk satt till PC2700.

Så vil du ha mer enn det du har nå, må du nok skaffe deg 2 x 1024. :)

Lenke til kommentar

Er ikke hovedkortet det står på , men cpu'en .

Burde vel fått med deg at A64 s754 har integrert minnekontroller 64bits vidde (single kanal) som er hardwiret til dimm slot/bussens 184 pinner .

 

Populering av mere enn 4 minnebanker (2banker pr 512MB modul) gir dette resultatet som orginerer fra cpu'en selv da minnekontrolleren ikke klarer loaden av seks banker med DDR400 speed.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke cpu'en, men brikkesettet som avgjør det. Så les manualen, det står det hva de annbefaler. Eg kan sette inn 4x512 pc3200 brikker, men de vil bare kjøre på pc2700 om de er double side brikker. Skal eg få mitt hovedkort til å kjøre på pc3200 må eg passe på å kjøper 4x512 brikker som er singel side?

Msi k8n neo4-F.

Lenke til kommentar
Nei det er ikke cpu'en, men brikkesettet som avgjør det. Så les manualen, det står det hva de annbefaler. Eg kan sette inn 4x512 pc3200 brikker, men de vil bare kjøre på pc2700 om de er double side brikker. Skal eg få mitt hovedkort til å kjøre på pc3200 må eg passe på å kjøper 4x512 brikker som er singel side?

Msi k8n neo4-F.

Brikkesettet til athlon 64 kort inneholder ikke minnekontroller lengre (som tidl.nf2)

single side vs double side er minnechip organiseringen på modulene "fysisk".

Double banked moduler er som regel dobbelt sidige (fysisk) pga størrelse på benyttede chips og plassmangel , men det er ingen regel som sier at minnet må ha memory chips på begge sider fysisk for å ha double bank organisering eller vise versa.

Begrensningen er i A64's memory controller , brikkesettets/bios oppgave her er kun a overføre/sette register verdier i CPUen memory controller .

 

Dessuten var det snakk om 754 her med en minnekanal på 64bits width

og med 2*512MB moduler har trådstarter allerede 4 banker på minne kontrollerens

eneste kanal og neste modul som blir tilføyd kanalen reduserer det til DDR333

om den er single banked eller dual banked.

 

Eneste jeg vet om som idag leverer 512MB med single bank organisering er crucial

med sine CT6464Z40B-8T .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

syar2003: Ett av mine hovedkort kan ha følgende kombinasjon.

K8N Neo Platinum: Kan ikke ha 3xDouple side 3200(400) kun singel side. Kjører du i 3 double side brikker kjøres de på 2700(333)

I DDR1 Og 2 kan eg ha mine 2x256(400) double side minne brikker.

Så eg sier det en gang til, det står i manualen til hovedkortene hvor du kan sette hva og hvilken brikke i de 3 slåttene på nforce 3 brikke settet.

 

Så skal Garreth kunne bruke mere ram i sitt hovedkort, må han kjøpe 2x1024.

 

K8N Neo kan ha max 2GB DDR400 og 3GB DDR266/333. Hva Garreth kan ha i sitt hovedkort har eg ikke skjekket opp, får eg er sikker på at det står i manualen hans?

 

Edit: Svaret er her: http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Produ...-K8NS%20Pro.htm

Akuratt som mitt kort med nforce 3 brikkesettet?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Et MSI NEO2 kreve at brikkene står i slot 1 og 2 for å aktivere dual channel, ja. På DFI NF4 måtte man ha brukt slot 1 og 3. Den enkelte produsents krets-layout handler naturlig nok hverken om minnekontroller eller brikkesett.

 

 

Som syar03 sier: Selv om det står i mange HK-manualer at 4x512MB må kjøres på 166-divider, er ikke dette lenger tilfelle hvis CPU er siste revisjon K8. Jeg har selv brukt en Venice med 2GB RAM på et NEO2 Platinum.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Ok, men om ikke manuale stemmer hva er da vitsen med den. Min erfaring er at mere enn3 minne brikker= lettere å få problemer med nvidia. Så derfor kjøper eg alltid 2x256 eller 2x512 eller 2x1024.

Det står i manualene for at produsentene må ta høyde for veldig mye, for eksempel at alle som kjøper hovedkortet ikke har en Venice/San Diego. Og disse manualene ble nok dessuten skrevet før Venice kom.

 

Å kjøpe brikker parvis er forsåvidt en god idé, også hvis ens nåværende plattform bare er single channel. Med tanke på fremtidige oppgraderinger er det jo mer sannsynlig at man får utnyttet alle brikkene til det fulle da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...