Gå til innhold

Trenger hjelp til aktivering av S-ata HDD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare les i manualen til kortet ditt. Der står det mer veiledning.

Klarte å rote den vekk sist jeg ryddet rommet, så det blir litt vannskeligt. Har prøvt å finne den men har ikke lykkes.

 

Jeg skal prøve å gjøre sånn som Ongabonga sa, så legger jeg nytt innlegg om jeg fikk det til eller ikke.

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått harddisken. Jeg går booter fra windows cd rom, kommer inn på der den begynner å laste ned alle de filene inn på installasjons programet til windows og etter det så går an på en måte tebage te dos å bare står der. Noen så kan hjelpe meg????

 

Jeg har hørt noe om at du skal trykke F6, kan det ver at jeg må gjør det? og hvis ja, så ka gjør jeg etter det??

 

 

EDIT: Jeg trykket på F6 og det sto at jeg måtte legge inn en form får driver, så jeg satt inn disketen så følgte med hovedkortet og så fikk jeg det valget som står på bildet:

 

 

Hva skal jeg velge?

post-62-1120784598_thumb.jpg

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

På noen Hovedkort så kan man slå av raiden separat fra å slå av s-ata kontrollerne slik at den fungerer som en helt vanlig kontroller uten raid.

 

Sjekk i biosen din under integrated periohals om det er noe der for å disable kontrollerne helt.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Om du ikke har tenkt til å kjøre raid så er det ike vits å aktivere den. Om du aktiverer raidkontrolleren så tar det lenger tid i oppstarten da man vil få opp bootromen til denne som gir deg ett valg om å gå inn i biosen til denne.

 

Vær obs på at om du skal lage raid så bør du ta backup av alle filene på harddiskene du bruker da alt vil bli sletta. SAmme dersom du fjerner ettt raid 0 oppsett.

 

Edit: du kan aktivisere denne funksjonen også etter at du har innstallert windows dersom du skal raide andre disker enn bootdisken. Om du skal ha raid på bootdisken så bør du gjøre det før du innstallerer windows

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke peiling på ka raid er og ka fordeler eller ulemper det gir. Men trenger jeg å ha raid for å bruke Sata og /eller bruke sata og ide disker?

 

Jeg vil først og frem instalere windows, så se om jeg bruker raid eller ikke, men jeg vil heller ikke gjøre at begge hdd`ene mine blir til en, som er noe jeg har hørt at du kan gjøre med raid

 

EDIT: Jeg har en SATA og en vannlig ide eller ata disk. tenkte jeg skulle nevne det om det hadde noe å si

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å kjøre raid for å bruke serial ata og IDE disker.

 

Jeg kjører ikke raid i det hele tatt da jeg ikke kopierer så mye frem og tilbake på diskene.

Raid 0 gir høy skrivehastighet til diskene men om 1 disk går så taper man all informasjon på diskene som er i oppsettet(minst 2 disker) .

 

raid 1 som er mirroring og er dyr da man må ha minst 2 disker og får bare halve kapasiteten da samme informasjon ligger på begge diskene. Fordelen er at om 1 disk ryker så har man kopi av dataene. Må ha 2,4, eller 8 disker 0sv. 1+1, 2+2, 4+4 om du skjønner oppsettet.

 

Du har noe som heter 0+1 hvor man kan kjøre mirror og striping samtidig og må ha minst 4 disker. 2 disker raid 0 som er speilet på 2 raid 0 disker.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Nå funket det, men jeg får nå denne meldingen etter installasjonen fortsatte, se bildet:

 

 

 

EDIT: Akkuratt som om jeg ikke skal ha cd`en i eller har en ugyldig windows cd. Bare så det er sagt, så har jeg orginal windows Xp pro Norsk edition, som jeg kjøpte på spaceworld. Derfor jeg blir litt beskymret når denne meldingen kom opp.

Har heller aldri fått denne meldingen før, noen sine

post-62-1120788102_thumb.jpg

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Det står ikke noe om at det er oppgradring på det koveret/esken som den ligger på, er den jeg alltid har brukt til å installere windows xp, uten at det noen sine har komt sånn feil før

 

EDIT: Cd`en er heller ikke rippete

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Jeg fikk det til nå. men jeg må bare spør om en siste ting.

Når jeg kom til valget om jeg ville installere på den ene eller den andre partisjonen, så så jeg at den nye harddisken sto med bokstav E: og den andre så jeg bruker til å ha spill på som alltid har vert D: var nå blitt til C: *Hvordan kan jeg få den harddisken til å bli C:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...