Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med internett tilkobling [løst]


Anbefalte innlegg

Høyreklikk på den nettverkstilkoblingen som ikke får ipadresse.

 

Finn "status" og trykk,du vil da få opp et vindu som heter "status for lokal tilkobling".

 

Trykk vindu nede til venstre merket "egenskaper".

 

Du vil få opp et nytt vindu som heter "egenskaper for lokal tilkobling", sånn ca midt på dette vinduet finner du "internett protokoll (TCP/IP),

Dobbelklikk på den og du kan velge mellom "motta IP adresse automatisk", og den som du skal velge, nemlig "Bruk følgende IP adresse".

 

Gå inn på den andre maskinen du har som funker, for du kan jo finn IP en selv ser jeg, skriv inn det du finner der med unntak av at du skifter feks det bakerste tallet på ip adressen, resten skal være likt.

 

Du må også fylle inn "Bruk følgende DNS-serveradresseer", med det du finner på den andre maskinen som funker. Der holder det fylle ut "Foretrukket DNS-server"

 

Altså alt likt på begge maskinene, med unntak av at du skal ha nesten make IP adresse. Bytt feks ut bakerste sifferet.

 

Hvis jeg har skrevet alt rett nå skal du ha fast IP på den maskinen.

Nå har jeg gjort det du sa, men når jeg skal trykke lukk etterpå, henger alt seg.

 

Under tilkoblinga står det bare "henter nettverksadresse" og så skjer det ikke noe mer... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan tenkes ja, bare prøve det!

Men hva er det egentlig som er problemet?

 

Eller, for å rette på meg selv, hva er det som forårsaker problemet? Jeg hadde ikke ordnet på noe, før det plutselig ikke virket lenger..

Endret av ASDW
Lenke til kommentar

Hei.

 

Når jeg får slike problemer, kjører jeg bare "veiviser for nettverksinstallasjon" som du finner under start->tilbehør->kommunikasjon.

 

Velg "denne datamaskinen kopler til internett gjennom en annen maskin på nettverket eller en gateway" (eller hva det nå står)

 

Og sørg for at arbeidsgruppe er det samme på begge maskinene..

 

Da skal du i teorien få tilbake internett på maskinen.. Dette gjør jeg også om deling av filer og skrivere plutselig ikke virker lenger.

 

Har XP m/ SP2.

Lenke til kommentar
Høyreklikk på den nettverkstilkoblingen som ikke får ipadresse.

 

Finn "status" og trykk,du vil da få opp et vindu som heter "status for lokal tilkobling".

 

Trykk vindu nede til venstre merket "egenskaper".

 

Du vil få opp et nytt vindu som heter "egenskaper for lokal tilkobling", sånn ca midt på dette vinduet finner du "internett protokoll (TCP/IP),

Dobbelklikk på den og du kan velge mellom "motta IP adresse automatisk", og den som du skal velge, nemlig "Bruk følgende IP adresse".

 

Gå inn på den andre maskinen du har som funker, for du kan jo finn IP en selv ser jeg, skriv inn det du finner der med unntak av at du skifter feks det bakerste tallet på ip adressen, resten skal være likt.

 

Du må også fylle inn "Bruk følgende DNS-serveradresseer", med det du finner på den andre maskinen som funker. Der holder det fylle ut "Foretrukket DNS-server"

 

Altså alt likt på begge maskinene, med unntak av at du skal ha nesten make IP adresse. Bytt feks ut bakerste sifferet.

 

Hvis jeg har skrevet alt rett nå skal du ha fast IP på den maskinen.

Var så forbannet over dette tullet i stad at jeg rett og slett bare skrudde av dataen og stakk. Nå skrudde jeg den på igjen, og vips så fungerer det igjen.

 

Når jeg går inn og ser etter på internett protokoll (TCP/IP), så er det satt opp slik jeg gjorde. Så da fungerte det

 

Uansett, tusen takk til alle som kom med innspill, og hjertelig takk til deg roxxx, du redda sommern :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...